Gå til innhold
Arkivverket

[#35020] Petter Dass Jørgensen Agersborg


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

I [url="http://siec.winnem.com/nAgersb.htm>http://siec.winnem.com/nAgersb.htm står følgende om Petter Dass Jørgensen Agersborg: 'Født i 1704 på Rynes , død i 1770. Han ble gift to ganger. Første gang med Maren Larsdtr. Hass (1714-1758) fra Kulstadsjøen på Helgeland. Andre gangen ble han gift 29. november 1759 i Tjøtta med Karen Knudsdtr. Bye (1731-1807) fra Trolløy på Tjøtta.'I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Peter Jørgensen Agersborg har jeg f. 1714 men det tror jeg er fra Alstahaug kanikgjeld og den kan være tvilsom. Det er skifte etter han på Rynes 1797.Han ble gift 1. gang med maren Larsdatter Hass 19.juli 1742 i Dolstad kirke. Kirkebok for Vefsen 1730-1752 s. 127.2. gang gift i Tjøtta kirke 29.nov. 1759 med Karen Knutsdatter. Kirkebok for Alstahaug 1737-1767 s. 455.Jeg har ikke funnet noe plasser Karen Knudsdatter har vert kalt Bye?Karen er f. på Sørøen i Tjøtta 1730 dp.7.feb. i Alstahaug kirke, (Kirkebok for Alstahaug 1714-1737). Foreldrene er Knud Mathisen skifte 1740 på Sørøen og Dorthea Eliasdatter f. på Nordnes ca 1699 det er skifte etter henne på Sørøen 1781.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis han skal være født i 1714 så skal det være mulig å finne han i kirkeboka for Vefsn, som starter på 1712. Hvis det ikke har kommet frem riktig fødselsår på han til mandag, så kan jeg sjekke på mikrofilmen på biblioteket da hvis den ikke er på utlån. Tror at dette er på mikrofilm PF-403.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Flott Anne Lise om du får tid til å finne Peter Agersborg døpt, jeg har ikke hatt tid enda. Har funnet barna fra 1.ekt døpt.Glemte å si at i skifte etter mora Dorthea Eliasdatter på Sørøen 1781 er Karen Knudsdatter gift med lensmann Knud Agersborg, Rynes. Skifter fra Alstahaug 1780-1811, s. 57-58.Og Sørøen ligger vel i Alstahaug ikke som jeg skrev Tjøtta.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Takker for hjelpen. Her ser det ut som om begge referansene har opplysninger som stemmer. Men det virker som om referanse nr 2 er mest korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihar en del om denne slekten men det står ikke noe om Knud agersborg i slekten Agersborg git ut i Narvik, så her er det tydeligvis noe som mangler.Har dere mer om han?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Jeg ber om unnskylding jeg har skrevet feil:I skifte etter Dorthea Eliasdatter på Sørøen 1781 er dattra Karen Knudsdatter g.m. lensmann Peter Agersborg, Rynes.Peter Agersborg og Karen Knutsdatter hadde en sønn Knut Andreas Agersborg f. ca 1766 som var lensmann etter faren og jeg hadde nettop skrevet inn noe på han så det var vel det som var årsaken til min feil.I 1. ekt har jeg 4 barn på Peter Agerborg og i 2.ekt 3 barn, jeg får ta det i morgen ellers blir det vel mer feil.Det er bra at det er våkne folk der ute takk skal du ha.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijaja feil gjør vi alle sammen særlig når det gjelder slektsforbindelser.Kan opplyse at den av Jonasenslekten som jeg har spurt etter skal etter krigen fant ut at Hun og min fars slekt kom fra denne familien (på min fars farside) Men da må det være en Einar i denne familien siden Søren Einarsen f. 1790 oppvokst i Meløy men født et annet sted. (desverre var han i Meløy allerede i 1801)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Finner en Petter Dass Jørgensen døpt 02.07.1714 i Vefsn som sønn av Jørgen Nielssen. Dette er i følge FamilySearch VRI så bosted er ikke oppgitt. Vet ikke om det er til noe hjelp.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Til 11: Ser ut som om det er rett person. Navn og sted passer jo inn.Til 9: Stemmer fødsels- og dødsår på hans hustruer? Du skriver at Petter DJ Agerborg 1. ekt har 4 barn og i 2.ekt 3 barn. I http://siec.winnem.com/nAgersb.htm står det følgende om hans barn:I 1. ekteskap med Maren Larsdtr. Hass: -1- Sophie Pedersdtr Agersborg; født 1748; døde 1810. -2- Lars Pedersen Agersborg; født 1750. -3- Marith Hass Agersborg; født 1752; døde 1784.I 2. ekteskap med Karen Knudsdtr.: -1- Petter Dass Agersborg, født 1761; gift med Anne Bendicte Hveding. -2- Anton Ulrich Hagerup Agersborg; født 1764. -3- Knud Andreas Agersborg; født 1766; døde 1843. -4- Jørgen Pettersen Agersborg; født 1768. -5- Karen Hass Pettersdtr. Agersborg.Hvilke navn stemmer i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Barn av Peter Jørgensen Agersborg og Maren Larsdatter Hass:1. Jørgen dp. Festo Purisicat? 1744 (skal muligens være purificatio)? Jørgen var hjemdøpt men dato ikke nevnt. (s. 141) Ellers har jeg ikke noe på han.2. Matitte Hass dp. 4.p.epiph. 1746 (s. 159) Skifte etter henne på Hals 1882 gift med Daniel Thomassen, 5 barn. (skifte 1780-1810, s. 33)3. Sophia Gyth dp. 12 p.trinit. 1748. (s. 187) Sophia var ugift det er skifte 1811 på Rynes (skifter fra Vefsen av Svein Edvardsen s. 10) Og det er skifte som åpner 2.feb. 1811 etter Sophia Agersborg, jomfru, Bodø prestegård i Bodø, der er bare nevnt Petter Agersborg gjestgiver Liland i Ofoten bror, Knud Agersborg husmann Rynes i Vefsen bror og Anton Agersborg i Helgeland bror. Etter dette må man vel trekke den slutningen at hun døde på Bodø prestegård? (skifter fra Salten)4. Lars dp. 1751 (s.213) (her har jeg slurvet så at jeg forstår rett og slett ikke hva jeg har skrevet så det skal sjekkes på nytt) han må dø mellom 1811 og 1836. Han er nevnt i skifte etter søstra Sophia på Rynes 1811 ikke nevnt etter kona 1836. Lars var gift med Maren Anna Andersdatter der har jeg 3 barn fra skifte etter maren Anna på Rynes 1836 (skifter fra Vefsen 1811-1845, s. 101)Dåpene er fra kirkebok fra Vefsen 1730-1752.Barn av Peter Agersborg og Karen Knudsdatter. Det er skifte etter Karen Knudsdatter på Rynes 1807 det er fra dette skifte jeg har barna (skifter fra Vefsen 1780-1810, s. 89)1. Peter f. ca 1761 gjestgiver på Liland i Ofoten.2. Knud Andreas ca 1766. Lensmann og bonde på Rynes.3. Anthon her har jeg ikke noen ting.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Til 13: Det ser ut til at lite stemmer i http://siec.winnem.com/nAgersb.htm angående barna til Petter DJ Agersborg.Hva med hans far Jørgen Nilsen Agersborg? I samme link som ovenfor står følgende om han:'Født ca 1666 [iht Markhus 1662?]. Gift med Sofie Gyth, født i 1674, død i 1752, datter av Alexander Gyth og Birgitte Andersdtr. Arctander....ble i 1704 lensmann i Vefsn, en stilling han og hans etterkommere beholdt i 140 år. Selv hadde han denne stillingen til han døde i 1741.Jørgen og Sophie fikk tilsammen 11 barn, ...kjenner bare navnene til tre av dem, Petter Dass Jørgensen Agersborg, Hieronimus Greve Jørgensen Agersborg og Margrethe Jørgensdtr. Agersborg.'I 'Vefsn Bygdebok' (Bind I, side 176) står det at han døde i 1741, så dette stemmer nok. Men hva med resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!7.des.1741 i Dolstad kirke Ligpredigen over Hr. Jørgen Agersborg som døde 22.nov. i sit 79 år. (Kirkebok for Vefsen 1730-1752, s.121) På Jørgen Agersborg har jeg notert at han var fra Surendal med ? Det er vel det samme som Surnadal. Men om han er fra Surnadal det er vel tvilsomt?I Alstahaug Kanikgjeld s. 123 over Ætten Agersborg står der at Jørgen Agersborg far var Nils J. Agersborg sogneprest til Surendal 1664-1682. Og hans far igjen er Jørgen Agersborg borger på Jylland. Om det er hold i dette har jeg ikke kontrolert.Det er skifte etter Jørgen Nilsen Agersborg 1742 på Rynes og på Sophia Alexandersdatter Gyth 1752, det er bare de 3 barna Peter (her Peder), Hironimus og Margrethe som er nevnt. (Skifter fra Vefsen 1686-1780, s. 117 av Svein Edvardsen). så de andre 8 vet jeg ikke noe om, noen av de må man vel finne i kirkeboka og de må jo være døde før 1742.Dom judica 1752 i Dolstad kirke holdt ligpredigen over enke Sophia Gyth, salige Jørgens Agersborg fra Rynes hvis ligsæd fåregående tirsdag blev 76 år. (før 76 år er det to ord som jeg ikke har klart å tyde). her har jeg ikke notert sidetallet, men samme kirkebok som over.Tilbake til Alstahaug kanikgjeld ætten Gyth: Sophia er datter av Alexander Gyth skredder eier av Rynes i Vefsen, Hans far igjen er Jacob Gyth. Har ikke kontrolert dette heller, ikke ført det inn i programmet mitt heller. Må prøve å sjekke det på en slags måte. der står vidre at Sophies bror Anders Gyth var eier av Hellesvik og Belsvåg konst. sorenskriver g.m. Margrethe Falch. Sophie har også en bror Hans der er ikke nevnt mer på han. s. 121Så jeg var ikke til mye hjelp her. Dette er min mans aner og jeg har holdt mest på med mine tar bare hannes når det dukker opp.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til (15). Kjenner bare til 4 barn av Jørgen N Agersborg: Aleksander (ca 1710), Margrethe (ca 1711), Petter Dass (1714) og Hjeronimus (1716).Har registrert følgende barn av Petter Dass Agersborg i 1. ekt: Jørgen (1744), Marit Hass (1746), Sofie Gyth (1748), Lars (desember 1750), Tvillinger Nils og Anne Marie (1754), Nils (1757).I 2. ekteskap: Petter Dass (1762), Knut Andreas (ca 1765), Jørgen (ca 1768), Maren Hass (1769)Dvs 11 barn, så det kan muligens være disse det siktes til i den nevnte teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Bjørn!Du har vel ikke dødsåret til de barna dun nevner for de må jo være død små eller unge.I skifte etter Peter Agersborg på Rynes 1797 er nevnt kona Karen Knudsdatter, Barn: Lars som er på gården, Peter Liland i Ofoten, Anthon tjener Archtander i Lofoten, Knud Arvetomten, Marit Hass (som er død hennes barn: Thomas Danielsen døde nylig, Peter Danielsen 18 år og Marit Danielsen) og Sophia.Det blir Lars, Marit Hass og Sophia som er fra. 1.ekt.I skift etter Karen Knudsdatter 1807 er nevnt Peter, Antohon og Knud.Skal låne kirkeboka for Vefsen etter jul.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Til 20: I linken du nevner var det mye interessante opplysninger, en del presentert i dette forumet.Jeg har funnet et segl etter Petter DJ Agersborg, og lurer på om andre i slekten har ført noe lignende våpenskjold?SKJOLD: Delt, i første felt en seksarmet stjerne mellom to blomster med stilk og blad, i andre felt (noe utydlig) en svane eller en pelikan.HJELMPRYD: Ingen.Over hjelmen initialene PAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Til 20: Hvor har du funnet dette våpenskjoldet? har du funnet det beskrevet eller har du sett bilde av det?Peter D.J. Agersborg datter Marit Hass Agersborg g.m. Daniel Thomassen har 5 barn som jeg skrev. En av dem Peter Jørgen Danielsen f. ca 1778 (alderen er regnet ut fra et skifte) flyttet til sin morbror Peter Dass Agersborg på Liland i Ofoten og ble gift der. Skifte etter Peter Jørgen Danielsen åpner 16.juni 1807 han var gift med Anne Dorthea Aas og hadde sønnene Ole Knud 4 år og Peter Jørgen 2 år begge er på Tørrestad. Skifte er et 'Samfrendesskifte' (privar skifte i offentlig regi) det er Peter Dass Agersborg gestgiver på Liland og Johan Heitmann Lensmann i Ofoten som står for skifte.I skifte etter Sophie Agersborg på Rynes 1811 er disse to guttene hos sin stefar på Teistad i Salten. Jeg lurer på hvor er Teistad i Salten?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Til 22: Angående våpenskjoldet til Petter DJ Agersborg, beskrevet i innlegg 21, jeg antar denne var til meg. Dette har jeg bilder av, bestilt fra Riksarkivet. I et restanseregister fra 1772, under Vefsn prestegjeld, har han satt sitt navneterkk og segl (Rentekammeret, Fogderegnskap, Helgeland fogderi, eske 4573).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei Odd Andreas ja spørsmålet var til deg, jeg ble veldig intressert da du skrev det innlegget.Er du av denne slekta og hvem er du etter kommer etter da?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.