Gå til innhold
Arkivverket

[#35021] Presten Christian Lockert Opdahl


Gjest Inge M Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge M Johansen

Han var prest i Bø 1908-10 og deretter i Nesseby/Vadsø. Det ser ut til at han var gift med Jensine og fikk flere barn, men i 1913 er han gift med Tyyni Schøneman Sorjola.(finsk?) Er det noen som har opplysninger om ekteskapene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Dette er ikke akkurat det du spør om, men mulig det kan ha interesse for deg. Prøv denne: www.fm.fylkesbibl.no/sider/06_utstilling/presten.htmlHilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Hei Kjell. Det var akkurat de sidene som fikk meg til å stille spørsmålet. Han var opprinnelig gift med Jensine og hadde 3 eller 4 barn med henne. Så fikk jeg tilfeldigvis se de sidene du henviser til, og da prøver jeg å finne ut hva som har skjedd med Jensine, når han ble oppatgift osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Inge. Han var prest i Nesseby før han kom til Bø. I Ft.1900 finner du han der. Etter Bø ble han prest i Vadsø og senere Øyer. Han har muligens også vært i Vardø før Nesseby for eldste datter Gudrun er oppført født i Vardø. God Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Desverre, jeg har ikke klart å finne vielsene. Jensine Pleym var fra Nesseby, datter av handelsmannen Otto Pleym fra Vadsø. 1. barn, Gudrun, var f. 4/12 1897 i Vardø. 2. barn, Jensine var f. 10/1 1899 Nyborg, Nesseby (begge konf. 9/5 1915 i Vadsø). Mitt stalltips er at 1. vielse skjedde i Nesseby senenst i beg. av 1897. Vielse nr 2. finner jeg ikke i Vadsø, for kirkeboka for perioden 1910 til 1913, som er perioden vielsen må ha funnet sted, ligger skannet i digitalark. Etternavnet på kone 2 finner jeg heller ikke i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Han må da ha vært prest først i Nesseby, så i Bø, så i Vadsø (hvor han ble gift med Tyyni) og sist i Øyer.Ser forøvrig at Marie ble født 26 jun 1900 i Nesseby. Ser forøvrig også at faren Edvard og mora Marie havnet i Nesseby, han som lensmann, etter at de hadde fått de fleste barna i Talvik. Ref. 1900 tellinga. Går ut fra at de døde der, begge to? Jeg har skannet gjennom den skannede kirkeboka for vielser i aktuellt tidsrom, men finner ingenting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.