Gå til innhold
Arkivverket

[#35028] Karl Kristian Peterson Dueda(h)l f 1848 Danmark


Gjest Jan Duedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Duedahl

Karl Kristian Peterson Dueda(h)l f 1848 DANMARK Gift med Karin Eriksdatter Frisk f 1860 i Gede Jamtt. SVERIGE Gifte seg 07.03 1880 i HEDAFORSAMLINGI Danmark er det to slekter DUEDAL etter gården DUEDAL. Det finnes en slekt med (h ) i navnet og en uten (h). Det finnes en slektbok fra DUEDAHL slekten og endel notater fra DUEDAl slekten.Har ikke funnet lenker til dem fra min bestefar KARL, men infi fra Danmark mener at han er sønn til LAUST CHRISTIANSEN DUEDAHL.Mitt problem er hvordan bestefar kom seg fra Danmark til Sverige og hvem er hans farHåper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om etternavnet til Karl Christian var Petersen kan vel ikke Laust være faren. Ellers så synes jeg at Karl er et typisk svensk navn og Christian dansk navn. Kanskje det er både svensker og dansker i slekta, bare en strøtanke.Søkte på FS og fant noe som kan være av interesse. En Peder Pedersen Duedahl og Ane Marie Hytting fikk en datter Johanne Kirstine 28/5 1857 i Ringkøbing. Til sammenligning fant jeg en Nils Dudal og Anne Nielsdt. som fikk 2 døtre, Marie Cathrine dpt. 26/12 1789 i Borris, Ringkøbing og Else Marie dpt. 7/12 1788 samme sted.En lenke til Borris, Ringkøbing på Jylland Lenke Du finner mye mere ved å søke etter Borris, Ringkøbing på Google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår ikke hva som ikke stemmer.Barna stemmer ikke, men det viser at det fantes en Peder Pedersen Duedahl i Ringkøbing på riktig tidspunkt. Barna fra 1788/89 er bare tatt med for at du skulle se at Borris ligger i nærheten av Ringkøbing. Kanskje en litt tungvint måte å gjøre det på, men jeg håpet at det ville være bedre enn at jeg bare sa at disse opplysningene fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peder Pedersen kan være faren til Karl Kristian. At det står Peder og ikke Peter bør man nok i første rekke ikke være så nøye med da de to navnene ofte blir brukt om hverandre.Men som du sier, Peder behøver ikke være hans far, men kanskje verdt å undersøke videre. I det minste ligger Borris i Ringkøbing amt i vest på midt-Jylland. Jeg er litt usikker på om kirkebøkene ligger i Viborg statsarkiv som jo dekker nord-Jylland. Jeg tenker nå på om du kunne sende en forespørsel til Danmark siden du jo har fødsel/dåpsdatoen til Karl.Fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.