Gå til innhold
Arkivverket

[#35031] Oppslag: Os, Hordaland; Molde - Molda - Moldegård


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Er der noen vennlige personer som kan gjøre oppslag i Os 3 - Gards- og ættesoga; Molde/Molda/Moldegård og event i Ministerialbok A2, A8 og A9 for Os.Jeg er interessert i å vite hvem som bodde på Molda fra ca 1730 til ca 1780.F.eks.: Bodde der en Engel (Ingjald) Nielsen f. ca 1730? Hadde han noen søsken, og hva het de? Hva het foreldrene og hvor kom de fra? Hvor flyttet de ulike familiemedlemme evt til?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forsøker fortsatt å finne noe å starte med her, men det synes vanskelig. F eks: hvorfor er ikke Molde/Molda/Moldegård med i 1701-tellingen? Hvor er Walde/Walle/Valle i Os, er det dagens Valle (Fana, Bergen)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det var derfor jeg tok opp dette med Walde. Jeg vet nemlig ikke om noen gård i nærheten av Moldegård som heter Walde. Men i tidligere Fana, mellom Os og Bergen, ligger Valle.Uansett er ikke Molde nevnt som egen gård i 1701, mens det i Ryghs 'Norske Gårdsnavn' står at Molde i Os er nevnt: 'Molde l563. Muldum 1610. Molde 1668. 1723.'Jeg finner noen fra Molde-gård under viete i Os. Også noen fra Walle/Valle. Det kan synes som at dette er nabogårder.Under konfirmerte finner jeg ingen fra Molde men fra Walle finner jeg i 1740 Ole Olss. og Marita Olsdtr.I 1666 er oppsitteren Endre nevnt på Molde, samt en tjenestedreng, Oluff Nielsen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=mt12431666&gardpostnr=37&merk=37#ovre>Lenkeog på Walle er oppsitteren Steffen Olufsen og hans sønn Povel Steffensen nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant en gammel kartbok etter min far og der fant jeg Valla. Den ligger på nordsiden av dagens Hagavikvei, et lite stykke før Moldegård fra Os sentrum.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Heisann. Sitter og blar i Nils Tveit's Os Soga bind III på leit etter egen slekt. Hvor noen også kommer fra Valle i Os. Siterer fra boka, side 530: ' Valle ligg rett overfor Borgen og Hjelle, sunnanfyre elvi som kjem frå Hegglandsdalen og som skil millom Valle og dei tvo nemnde gardane. Valle er en gamall gard, men vart liggjande aude etter Mannadauden tildess han vart uppteken att ikr. 1590. Os prestebol åtte garden til brukaren kjøpte han i 1834.' Sitat slutt. Og det er ikke så langt mellom Molda og Valle. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den e' go', vet du!Gjør du samtidig et oppslag for meg på de to gardene Molde og Valle. Jeg er interessert i hvem som bodde på disse gårdene mellom ca 1730 og ca 1780.Interessante navn er bl a Engel (Elling), Karen, Niels, Andreas, Ole.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. For begge gårdene var det flere brukere i denne perioden. Valle, som var eid av Os prestebol, og var kun et bruk, hadde 4 brukere mellom 1730 og 1780, Ola Nilsson Gåssand, Ola Olson Valle, Rasmus Olson Boga og Ola Rasmusson Valle. Molda hadde minst ?? 5 bruk i perioden. Eierne av Molda var folk med 'pene' navn, og der var på bruk 1 mange styrere. Andre brukene hadde paktere. Fant dessverre ikke noen som jeg uten videre koblet mot dine navn. Jeg anbefaler at du gjør alvor av å låne Os soga på biblioteket i romjulen. Kanskje du kobler navn bedre når du har boka foran deg ? Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke helt hva du legger i fine navn, men det er forfedrene til Anderas Olsen Molle d. 1816 DK, Bergen, gm Anne Marie Halvardsdtr Boge i 1800, jeg er ute etter, samt Anne Maries foreldres forfedre; Karen Andersdatter Hauge og Halver Nielsen Boge. Se disse lenkene [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=33632&sok=&startnr=51&antall=50&spraak=>Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Ossoga omtaler i alt 6 bruk på Molda. På bruk 1 bodde det som Haaland nevner en rekke storfolk med utenlandske navn (Barclay, Pritzier, Geelmuyden, Lexau, Middelthon m.m.). Noen gårdsbestyrerer for 'finfolket' på bruk 1 nevnes: En Ola Rasmusson Valle, f. 1751, g. 1778 med Anna Olsdtr. Borgen f. 1756, ble gårdsbestyrer i 1781. Han kom fra gården Valle i Os, bruk 1. De fikk barna Kari, f. 1778 og Ingeborg, f. 1781, mens de bodde på Valle. Jeg finner ingen Andreas nevnt. Tveit sier at man ikke vet noe mer om dette paret enn at det er sannsynlig at denne Ola ble bestyrer på Molda i 1781. Jeg finner ingen Engel eller Ingjald Nielsen på noen av brukene på Molda. Niels Olson Vågen f. ca 1700 tok over bruk 3 på Molda (Smievågen) etter faren Ola Johannesson Vågen, usikkert når han døde. Han hadde sønnen Lars Nielson Vågen f. ca. 1730 g. 1759 Brita Mikjelsdtr. Kuven f. 1734. Barn: Peder, Niels f. 1764, Lisbeth, Kristi f. 1774, Mikkjel.Noe mer er det ikke å finne gitt de søkekriteriene du gir.På bruk 2 (Moldadalen) nevnes en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Fant umiddelbart ingen tilknytning til Andreas på Molle eller Karen på Hauge i Os soga. Disse gårdene lå heller ikke langt fra hverandre. Kan nok være Boge / Boga i Samnanger. Trafikken over fjorden var stor. Har hatt Fusa, og nå Os soga på hjemlån fra biblioteket, og finner blandete giftermål fra begge sider av fjorden i slekta. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

Eg viser til det som er alt er skrive omn Molda (Moldegård) her, og kan stadfesta at det ikkje er nemnd nokon Engjel/Ingjald Nilsen i bygdesoga for Os vedkomande denne garden.No tyder det likevel ikkje at det _ikkje_ fanst ein Engjel Nielsen der ein gong, men - av di offiserer som Pritzier og Meidel(l) eigde Molda og alltid hadde mange tenarar - kan det godt ha vore tenar eller dreng med namnet Engjel der i kortare eller lengre tid.I bygdesoga for Os er paktarane og gardsstyrarane på Molda (- og familiane deira) nemnde, men ikkje alle drengane eller tausene. Det finnest truleg ikkje noko samla oversyn over desse.Kva gardar som Hauge (Hauge i Os er truleg bom i dette høvet)og Boga gjeld viser eg difor til bygdebøkene for høvesvis Fusa og Samnanger: I Fusa ligg gardane Hauge og Haugen, og i Samnanger finn du Haug. Elles byd Fusasoga på både øvre og nedre Boga, pluss Bogstrand og Bogavik (dei to siste gardane høyrer no til Os).Gardsnamna Hauge(n) og Boga/Boge kan finnast i mange kommunar, som til dømes då Boge i Vaksdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det spørs om vi kommer videre med denne nøtten.Men er det noen som vet om tjenestefolk kan ha benyttet Molde-navnet etter å ha tjenestegjort på gården?Har søkt etter mulige foreldre til såvel Andreas Olsen Molle, Maren Andersdatter Hauge og Halver Nielsen Boge ulike steder i HO og S&F.Tror vel at Andreas er fra Bergen, sønn av matros Ole Nielsen. Der var kateket Andreas Molle fadder, og det var ho ikke uvanlig at man kalte opp etter faddere med 'status'. Vi kjenner jo også dette fra teologen Marcus Molle, som også ble kalt opp av ikke-familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

Til Anfrid:Eg har ikkje sjekka bygdebøkene for Fusa men eg veit frå før at det var 'Andersar' på garden Hauge i Strandvik. Kanskje nemnde Maren kom derfrå? Elles var det rikeleg med Andersar på Hauge i Os, men ingen av dei var altså far til ei Mari/Maren. Og bygdesoga for Os nemner då heller ingen Maren på Hauge i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen,jeg får lete i bygdebøkene fra Fusa og se om der kan være en Anders eller Maren på Hauge som flyttet til Bergen,Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Terje Hatvik

Her har du ein Engel Molle frå Molda i Os i 1805. Om denne Engel Molle også har farsnamnet Nilsen, veit eg ikkje:LenkeI og med at han _ikkje_ er nemnt mellom dei fastbuande som heldt til på Molda (Moldegård) så går eg ut frå at han var tilsett som dreng, gardsarbeidar, tenar etc. der i ei årrekkje, og at det er difor han skriv seg for/ vert skriven for 'Molle'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.