Gå til innhold
Arkivverket

[#35035] JOSEFINE CARLSEN


Gjest Jan Duedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Kva skal dette bety? Er det slik vi vil ynskje velkomne nye tilskot til debattforumet? Du bekrefter berre med dette oppfattinga av at Bærumsfolk er klyser... Greitt nok, litt taktlaus bruk av bokstavar og teiknsetjing, men er det nokon grunn til å slengje slikt i trynet på folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Jan, Velkommen skal du være, jeg kan ikke hjelpe deg med dette. Men legg inn det du vet om dama di så håper jeg du får den hjelpa som du ønsker.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ønsker du et hyggelig svar og hjelp må du også gjøre en aldri så liten innsats selv. Tror nok ikke det er noen her som vil skremme deg vekk. Jeg tror heller det er flere som gjerne vil hjelpe deg, men du må gi noen skikkelige opplysninger man kan arbeide utfra og ikke bare skrike om hjelp.Til Atle Brandsar her synes jeg du har gått langt over streken i innlegget ditt (5).Vet du noe som helst om Bærum eller har du noen gang bodd der eller kjenner du mange Bærumsfolk siden du kan komme med en slik uttalelse. Aner du hvor mange av de som bor i Bærum som er fra Bærum. Det bor sikkert folk fra Lom der også, så da er vel de også klyser da iflg. deg. De synes sikkert også at det er hyggelig å bli stemplet som ei klyse av en som ikke har peiling på hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Du har rett!Personleg kan ein ikkje kjenne alle her i verda, men som du sikkert veit, så er Lom ein turiststad der det kjem mykje folk frå Bærum som skal 'på Juvass' (Juvvasshytta). Så vi kjenner til folk frå Bærum - litt urettvist det du seier om at eg ikkje har peiling, men berre litt, resten må eg taka innover meg. Dette er ein uheldig stereotypi, sjølvsagt. Det bur folk frå Lom der og, ja - kva så? Eg ser då ikkje på dei som heilage berre fordi dei er frå Lom - eg berre poengterte at den framferda som (4) utøvde, er noko som beklageleg styrkar stereotypien - men er heilt og fullt klar over at det ikkje var rett måte å seie det på!Sjølvsagt stemmer ikkje stereotypiar alltid - men mange menneske er slikt laga at dei kastar ut av seg ting i sinne - som dei ikkje kan forsvare etterpå, som mitt innlegg er eit skuledøme på, diverre.Eg gjekk langt over streken, og orsak for det. Men resten står eg fullt og heilt for - dette er ikkje måten å mottaka folk på i dette forumet, og det er no mi skuld at denne debatten har teke ei særs uheldig vending - orsak for det Jan Duedahl!Du må ikkje vere redd for å melde frå om det du ville her innpå - om enn debatten har vorte tilsmussa av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da kan vi vel være enige om å begrave stridsøksa og konsentrere oss om det vi alle vel egentlige ønsker å gjøre, å hjelpe Jan.Jan har du noen flere opplysninger om Josefine. Når levde hun, var hun gift og var Carlsen pikenavnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Duedahl

HEI !Takk for alle bidrag og ikke bidrag, er en mann på 64 år som har drevet med slektsforskning i 30 år og har aldri blitt spurt om navnet jeg har lagt fram og forstår at dere ikke er synske, om en skulle ønske det noen ganger i slekthistorie.Josefine Carlsen bodde en periode i LOM og hennes datter Valborg Ovidia ble komfirmert i Loms kyrka. Valborg Ovidia ble født på/i KRØDEREN. Mulig Soefine kommer fra LARSGARD I TELEMARK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bæringer og døler !!!Denne Josefine Karlsen har da i det minste ei datter som heter Ovida. Dersom dette skulle være interessant så går det vel an å sjekke om det er hun som er konfirmert i Lom omkring 1912-15. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00703.wc2&gardpostnr=1409&personpostnr=6558&merk=6558#ovre>Lenke Men her er det ingen antydning om Gudbrandsdalen, Krødsherad eller Telemark, men det er jo bare 25 personer på landsbasis som bærer navnet Ovida ved FT 1900Her har vi derimot ei Valborg som er født i Krødsherad, men som holder til i Gudbrandsdalen (Ringebu) med ei mor som heter Josefine, men ikke Carlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er en Valborg født i Krødsherad, med mor Josefine:LenkeDe bor i Ringebu, ikke langt fra Fron. Faren er fra Ål, hvor det finnes en gård ved navn Larsgård.De er tydeligvis mye på flyttefot, kan det dreie som om en reisende-slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det var visst samme personer som Iver nevner i forrige innlegg. Jeg ville absolutt sjekket denne familien videre, dersom du tror vi er i riktig tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør det litt vanskelig her,er at ingen årstall er nevnt. Hverken på Josefine,eller dattera,På mormorarkivet fant jeg den ene Josefine nevnt her: Olaus Karlsen f. 1858 og Josefine Marie Johannesdtr. f.1855. Gifter seg 3/6 1879 Skedsmo.Deres fedre heter;Karl Gulbrandsen og Johan Pedersen.Olaus og Josefine hadde mange barn.Flere er født i Heddal Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Duedahl

Takk !Josefine Olsen , var det rette nanet på Josefine CarlsenDet stemmer med barna: Valborg f.1888 Lars f 1893 Johan Kr 1897 Helga K. 2604 1899De jobbe på Dovrebanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jan, oppfattet jeg deg riktig ??Stemmer altså lenken (her igjen Lenke ) som Knut og jeg la igjen i innlegg 13 og 14 overens med den familien du er ute etter ??Men hvordan i alle dager kan du vite at Valborg er identisk med Valborg Otilie og at Valborgs søsken som jobber på Dovrebanen stemmer ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Duedahl

Dattra til JOSEFINEHette Valborg Ovidia og var f. 1888vi hadde også navnet på hennes søsken de var 4 f. før 1900 og 3 etter 1900Valborg var min kones bestemor og vi har ikke komme vidre med hennes mor, men nå løste mye seg, hun ble konfermert i Lom 1902, når hun bodde i Ringebu og ble gift 1903 bare 15 år gammel.Hun bodde på Krekkevolden som var et sted hvor jernbanearbeidere bodde og hun bodde på samme sted som en av sønnen til min bestefar som kom fra Danmark via Sverige, hvor alle jobbe som steinarbeidere og siden jernbanearbeidere både på dovrebanen og bergensbanen.Min bestefar kom fra Sverige hvar han giftet seg med Karin Eriksdatter Frisk f 1860 i Hafverø i Sverige, min bestefar Karl Kristian Peterson Dueda(h)l f 1848 i Danmark, Slekta Duedal/Duedahl kommer fra gården Duedahl i Borris i Danmark.Han og noen av barna bodde i ERKEDALEN i Ringsaker i en periode.Har ikke funnet hvordan min bestefar kom til Sverige og hvem som er hans foreldre.Er dette en ny oppgave for oss alle Takk så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt treg av meg. Vet du nå hvem Josefine var og hennes foreldre? Hette hun Karlsen som pike og var gift Olsen?Fant flere Olsen, men bare ei Josefine Karlsen. Fødested passer ikke da. Hof. Hedemark. Ikke Eidsskog.Josephine Valborg Karlsdatter dpt. 25/3 1860.Foreldre: Carl Adolfsen og Anne Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Svar til innlegg 13: Jeg ser at faren Henrik Olsen er fra Ål, men hvor står det at han er fra Larsgar?Så til Jan: Gården Larsgard ligger i Hols sogn av Åls prestegjeld, og jeg ser at jeg har brukt bind 6 av bygdeboka 'Folk og fortid i Hol' da jeg holdt på med mine aner i Larsgard som er mye lengre tilbake i tid enn i dette temaet her. Så jeg vil anbefale Jan å fjernlåne denne, som sikkert kan fjernlånes gjennom biblioteket. Forfattere i 1977 var Lars og Sigurd Reinton. Jeg har også hatt god nytte av boka 'Hallingslekter' av Botolf Baklien når jeg slektsforsket i Hallingdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

LARSGARD. Til innlegg 23, 24 med henvisning til innlegg 13.Det var i innlegg 12 dette med Larsgard ble nevnt. Det kan godt tenkes at Hendrik Ols. Stammer fra Larsgard i Hol, men det finnes en annen Larsgard, - i Ål. Med andre ord, så finnes det to forskjellige Larsgarder i samme området.Jeg har Ål (gamle) bygdebok for hånden, men ikke funnet spor etter Hendrik. Men manuset til den nye ligger her: http://www.aal-bygdebok.no/ - Så her er det bare å lete i den enorme informasjonsmengdenIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.