Gå til innhold
Arkivverket

[#35042] Stadfestelse av hjemmedåp - død før stadfestelse


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg tillater meg å trekke ut den del av tema 34993 som et eget tema slik at det går an å finne igjen temaet i debattforumet.I 34993 vises det til kravet i Kyrre (s.30) om at 'Død før hjemmedaabens stadfestelse' skal føres i feltet 'Stadfesta'.Ved levering av baser som allerede er registrert i 4G til DA etter sept 2006 må disse først konverteres til et Kyrre format, og da vil det være praktisk umulig å flytte alle mulige varianter av 'død før ....' fra et Merknadsfelt til Stadfesta.Jeg klarer ikke å se noen annen løsning på dette enn at kravet om at 'død før hjemmedåpens stadfestelse' SKAL føres i Stadfesta må erstattes av 'BØR føres', og at det må åpnes opp for å føre 'død før ..' i Merknadsfeltet, evt med !! i Stadfesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente K. Hervik

Augustus skal etter det eg har fått opplyst vera ferdig i løpet av våren 2006, og vil kunna takast i bruk i løpet av sommaren eller tidleg haust.Grensa for å ta i mot databasar registrert etter andre standardar er, i samråd med Lars Nygaard for DIS, sett til utgangen av september 2006. Tidspunktet er sett såpass langt fram i tid for at me skal få ei overlapping i tid for perioden me framleis tar i mot databasar registrert etter Standard 4G og liknande og perioden frå Augustus tar Kyrre i bruk.Me føreset derfor at databasar som kjem til oss etter september 2006 vil vera registrerte i Kyrre, og ikkje konverterte til dette 'formatet'/feltoppsettet slik som me gjer i dag. Registreringsprosjekt som byggjer på Standard 4G må avsluttast og sendast oss innan utgangen av september neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har ikke studert problemene ved konvertering i detalj, men man skal ikke lete lenge før man finner en del mindre problemer ved å automatisk konvertere fra 4G til Kyrre. Jeg har dog så langt kommet til at det har liten hensikt å gjøre endringer i Kyrre for å ta hensyn til disse, resultatet, dvs det som ender opp i DAs databaser, vil bli det samme. Det er like greit å se gjennom fingrene med dette ved konvertering i registreringsprogram, på samme måte som DA vil måtte gjøre ved det konvertering, hvis man ikke skal redigere dataene manuelt.Jeg har imidlertid problemer med å forstå at fristen i sept 2006 har så mye med saken å gjøre, det eneste den får betydning for er hvem som skal konvertere fra 4G til Kyrre. Den halve millionen, eller kanskje hele millionen eller mer, med poster (hendelser) som er skrevet av ihht 4G men ikke sendt til DA, kan med fordel konverters til Kyrre før den sendes til DA, ellers vil vel kapasiteten i DA sprenges (i alle fall hvis materialet ble sendt inn innen sept 2006). Dessuten vil jeg ikke bli forundret om noen fortsetter å registrere i BD87/4G fordi Kyrre ikke har tatt hensyn til de som har behov for å generere utskrifter med registre. Og hva med alle de avskrifter som er påbegynt i 4G men som ikke har en sjanse til å bli ferdig innen sept 2006 – det kan ta flere år fra en avskrift starter til den er ferdig.Dette med at databaser som mottas etter sept 2006 ikke skal være konvertert fra 4G er etter mitt skjønn helt urealistisk (og helt uten grunn), med mindre DA for all framtid ønsker å utelukke store deler av Østlandet. Hvis en beslutning med så store konsekvenser blir stående ved lag bør den nok annonseres på annen måte enn som en bisetning i dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er enig i mye av det Geir skriver, men jeg er også noe usikker på kravene i Kyrre. Etter en gjennomlesing får jeg forståelsen av at det er mange opplysninger som må være med i ei avskrift, og få som er valgfrie.Fra egen registrering (og også hos andre)er f. eks. dåp blitt registrert uten faddere og heller ikke føring av kjønn. Vil slike databaser godtas?Kravene i Kyrre er gode og vil gi gode databaser, men hvis alle krav skal innfris blir det et helvetes arbeid å foreta ei avskrift. Situasjonen i dag er at dette er arbeid som det er vanskelig å få folk til å gjøre, og hvis kravene skal være absolutte (uten mulighet til kompromiss som å utelukke faddere), vil det være mange registreringer som faller utenfor malen Kyrre setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Arild, det er ikke krav om å registrere faddere i Kyrre. Formuleringen 'og eventuelt for Faddere ....' for feltet Kjønn er ikke spesielt presis, og kan gjerne tolkes dithen at det ikke er krav til å registrere Kjønn for Faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente K. Hervik

Alle valfrie roller i Kyrre er markerte med stjerne i firkantklamma der det står om roller. Såleis er både fadrar, heimedøypar, dåpsvitne og dåpsmeldar valfrie ved registrering av døypte. Når det gjeld kjønn er det obligatorisk for dei rollene ein registrerer i dei tilfella det ikkje går fram av rollenemninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente K. Hervik

Til og med september 2006 neste år vil Digitalarkivet godta databasar som ikkje er registrert etter Kyrre, altså same praksis som me har hatt til no.Eg er usikker på om Digitalarkivet per i dag legg ut eller sender i retur databasar der kjønn på hovudpersonar ikkje er registrert. Dette kan sikkert Anette Clausen svara på når ho er attende frå ferie etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Databaser blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, men som en hovedregel vil vi ha kjønn på hovedpersoner ved dåp, konfirmasjon og begravelse registrert. Hvis noen har registrert en database på tyve tusen poster og ikke tatt med kjønn, skal vi heller være imøtekommende, men dreier det seg om en database på under tusen poster, vil vi nok i de fleste tilfeller sende den tilbake og be om at kjønn blir lagt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.