Gå til innhold
Arkivverket

[#35044] Øymark : Ole Hermandsen Halvorsrud f.ca 1660 og Anne Pedersdtr.


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Ole Hermansen Halvorsrud var gift med Anne Pedersdatter.Hun skal angivelig være født på Skjørtorp i Rakkestad og være datter av Peder Olsen Skjørtorp f.ca 1617 og Sissel Rolfsdtr. Haugeland,Trøgstad.Er det noen som kjenner til Anne Pedersdatter og kan bekrefte/avkrefte om dette stemmer ?Jeg fant i panteboken for Idd og Marker pag.152, 1741 utdrag av skifte etter deres sønn Simen Olsen Grimstad.Vi underskrevend Hermand Olsen Halvorsrød i Aremark sogn,Hans Olsen Næs ditto sogn,Peder Olsen Holmgild ibid. Lars Alsen Søegaard af Aremark sogn på min hustru Johanne Olsdtr.vegne. Helge Olsen Sønstegaard af Rackestad sogn på min hustru Anne Olsdtr.vegne og Peder Olsen Scjørtorp af Rackestad sogn på min hustru Marthe Olsdtr.vegne. For alle vitterligjør at vår svoger og Broder Simen Olsen Grimstad som var gift med Anne Maria Torgeirsdtr.og boet på gaarden Grimstad i Rackestad sogn afgangne at enken Anne Marie Torgeirsdtr. med laugverge Ewen Helgesen Karriolstad i Rackestad. Etter vår sal.Broder og svoger og etter vår sal.fader og moder udi gaarden Kaaterud i Rackestad 1 lisp og 2 rem. modergaarden(?) Schicle (Skjekle?)ibid 4huder 1 5/11skind,udi gaarden Korsæt i Rocke sogn 4huder og 1 5/11 sk.,udi pladsen Bergsmarck under gaarden Korsæt 6/11sk.,udi pladsen Korsæt ødegaard 9/22sk. og udi gaarden Halvorsrud i Aremark sogn 2lisp 3 rem. og 2 5/11 etter afgangne Simen Olsen Grimstad.Var Anne Pedersdatter fra gården Schicle ?( det er vel Skjekle dette menes ?)Om noen har opplysninger om personene fra Rakkestad,tar jeg imot dette med takk,da jeg ikke vet noe om disse.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Ole hermandsen : Iflg Anectry : Anne pedersdtr født 1678 gift 1697 med Ole hermandsen født 1660. Anne,s foreldre : Peder Simonsen født 1645 Halvorsrød, Øymark Mari Thorsdtr født 1661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1664: Halvorsrud : Hermand Willumsen 50 år og Lauritz Pedersen 50 år. Sønner :Simen Hermandsen soldat 20 år.1711 Ole Hermandsøn,hustru,2 barn - Simen Andersøn, hustru, 1 barn.1723 Ole Hermandsøn og Simen AndersønSimen Andersen Halvorsrud 1660 - 1746 gift med Mari/Maren Thorsdatter 1661 - 1740.Skifte etter Mari Thorsdatter Halvorsrud 1743.Enkemannen Simen Andersen.Sønnene Peder og Toer Simensønner.Datteren Marthe Simensdatter. Utlagt i Halvorsrud og Stikle.Død 1769 Peder Halvorsrud 76 år ( f.1693) Dette er den eldste Peder jeg har funnet på Halvorsrud.Ole Hermandsen og Anne Pedersdatters eldste sønn, Hermand dør på Halvorsrud 1761 - 68 år (f. 1693)Han har også bodd på Stillesby i Rødenes.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at Anne Pedersdatter IKKE er datter av Peder Olsen Skjørtorp ca 1617 - 1692 og Sissel Rolfsdatter Haugland i Trøgstad.( som det bla. står i Rødenes gårdshistorie)I boken Karlsrudslekten fra Trøgstad, har jeg hentet dette : Skiftet ettter Peder Olsen S. er bevart i Riksarkivet. Sissel oppgav boet,untatt noen husdyr og litt utestående gjeld. I boet inngikk jordgods på tilsammen 8 skippund 3 lispund, en anselig godsmengde.Barn:Ole Pedersen S. f.ca 1664 - begr. 18.4.1736. gift med Gjertrud Evensdtr. Haraldstad i Rakkestad.Iver Pedersen Filtvet i Rakkestad f. ca 1674 - begr. 8.4.1745. Gift med Sigrid Amundsdtr. Sandåker i Rakkestad.Sigrid/Siri Pedersdtr. f. ca 1658 - begr. 27.5.1731. Gift med Helge Evensen Haraldstad i Rakkestad f. ca 1655- begr.17.5.1736.Berte Pedersdtr. f. ca 1664 - begr.20.1. 1734.Gift med Niels Rassmussen Stemme i Rakkestad. f.ca 1655- begr. 12.4. 1725.Ragnhild Pedersdtr. f. ca. 1664- begr. 30.1. 1729.Gift med Arne Evensen Grimstad i Rakkestad, skifte 8.12.1719.Her er det ingen Anne Pedersdatter !Så hvem er hennes bevislige foreldre ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.