Gå til innhold
Arkivverket

[#35045] FT 1900 - Nordmenn i utlandet


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Når det gjelder sjøfolk forstår jeg at disse er kommet med i FT 1900 ved at norske konsulater registrerte skipenes mannskaper pr 03.12.1900. Mitt spørsmål er om nordmenn forøvrig som av ulike årsaker var i utlandet ved FT 1900 er blitt listeført ved utenriksstasjonene?Rent praktisk er jeg på jakt etter en bror av min farmor som sannsynligvis gikk i land i Port Elisabeth, Syd Afrika (Natal?), i 1899 eller 1900. Jeg har funnet ham i Sjømannsrullene for Stavanger der han er registrert som mannskap på en reise Stavanger/Newcastle/Port Elisabeth i 1899. Skipet seilte trolig videre til Melbourne Australia og mannskapet er registrert der ved FT 1900, men ''min mann'' er ikke ombord da. Han levde hele sitt liv i Syd Afrika, men jeg tenkte at han fortsatt var ''nordmann'' ved FT 1900 og derved kanskje registrert ved et norsk konsulat der nede??Takknemlig for kommentarer til dette med registrering av nordmenn i utlandet ved FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

For nordmenn midlertidig i utlandet skal vi vente at de er ført på sin plass hjemme, med opplysning om hvor vedkommende oppholdt seg.For nordmenn som hadde utvandret stilte det seg nok ganske anderledes. De ville ikke registrere seg i en norsk folketelling, uavhengig av om de hadde fått nytt statsborgerskap eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Caroline Martinsen

Hei Magne, hvis det hjelper-de fleste nordmenn i Syd-Afrika registrerer seg selv med Det Norske Konsulatet selv om de er utvandret. Ikke for norsk folketelling men for at familie skal kunne finne dem og diverse andre grunner.PE er naermere Cape Town men det er ogsa konsulater i Durban og Pretoria. I Durban er adr: 'The Norwegian Consulate, 17 Overport Dve (P.O.Box 70668),OVERPORT 4001,South Africa. Tel +27 31 207 6900. Hvis du har navn og prs nr sa kan de sikkert hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Caroline,takk for adressen. Men dersom jeg forstår dette korrekt, så finnes der vel ikke noen slike arkiverte fortegnelser over nordmenn ved de norske konsulatene i Syd Afrika fra så langt tilbake som over 100 år siden?Kan forresten noen ved Digitalarkivet fortelle meg om lister over nordmenn (altså ikke folketellinger) ved konsulater i Syd Afrika (og andre steder i verden) er tatt vare på og oppbevart i arkivsystemene her hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.