Gå til innhold
Arkivverket

[#35049] Hjelp til kirkebokoppslag, Larvik MINI 12 (vielse i 1826)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noem med tilgang på Larvik MINI 12 som kunne hjelpe med et kirkebokoppslag på følgende vielse: 23/6 1826 - Ole Nilsen Gasman og Elisabeth Hansdtr. Høyer. Brudgommens alder: 21 år. Brudens alder: 22 år (kilde: FS-IGI).Jeg er særlig interessert i om brudgommens fødested er oppgitt, og om farens navn er nevnt. Også eventuelle forloveres navn er selvsagt interessante. Paret er også diskutert her: Lenke. Jeg er lurer imidlertid på om Kongsberg kan være en misvisende geografisk referanse, derfor åpner jeg denne nye tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Maler/malermester Ole Nilsen Gasman og kona, Elisabeth Hansdtr. (Angel) Høyer, ser altså ut til å ha levd hele sitt voksne liv i Larvik. Også deler av etterslekta finner vi i Larvik. Se f. eks. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60707&gardpostnr=214&personpostnr=2006&merk=2006#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Oddbjørn!Larvik By MINI I 2 1825 – 1847 side a 207 post 21 kort 5/8.Viet i kirken 23. Juni 1826.Ungkar Ole Nilsen Gasman, 21 ¾ år, født og konfirmert på Kongsberg.Og pige Elisabet Hansd. Høy:? 22 ¼ år. født i Christiania, konfirmert i Thanum (Tanum som er Brunlanes) .Forlovere Jakob Hag:? og Anders Nord: ? Navn foran kolon er ikke skrevet helt ut og kan være etternavn eller stedsnavn.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, Kjell! Da bør det vel ikke lenger være tvil om fødestedet. Dessuten har vi mer presise aldersangivelser. Det ser altså ut til at både Ole og Elisabeth er født i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.