Gå til innhold
Arkivverket

[#35052] Arne Aalborg og hans søsken m.fl. 1624 og Grande i Inderøy


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På nettsiden Stod.priv.no er det lagt ut bl.a. odelsskatten 1624 for Inderøy og Sparbu len. Der sees følgende som eiere av Grande i Inderøy:Grande Lauritz paaboer Arne Aalborgs med sin Sødshende tillkomer i for:ne grd 2,5 øre Lauritz Landum i Sparboe med sin Sødshende 1 øre Morten Kroghus paa Inderøen 1 øre Thillkommer for:ne Lauritz Grande Sielff 0,5 Spd 2 mlLars Grande skattet som leilending i 1610, mens Morten Krogshus skattet av 1 øre, som kan ha vært i Grande. Noen ved navn Aalborg nevnes ikke da. Kan heller ikke finne noen 'Landum' i 1610, og heller ikke hos Rygh. Feilskrift for Landsem? En Bård Landsem skattet i 1610 av 2 øre 6 marklag.Vet noen hvem disse personene er, og om det evt. er noen sammenheng mellom dem? Om Morten Krogshus vet jeg at han var på gården senest 1607/08, og han hadde en sønn Gunder Mortensen f. ca. 1615 som overtok etter ham. Mortens farsnavn og hans kone kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Bare en liten kommentar: Er det ikke ganske sannsynlig at 'Aalborg' her kan være en feillesning av gårdsnavnet Ålberg i Inderøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tanken har slått meg. I så fall er nevnte Arne trolig identisk med 'Aren Aallberig' som skattet som leilending i 1610 (iflg. samme kilde).Samtidig var det en Hågen Ålberg som skattet av 4 øre, uvisst hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Virker temmelig sannsynlig. Riktignok finnes Aalborg-navnet i Trøndelag på 1600-tallet, men det ligger vel muligens også andre Ålberg-gårder rundt Trondheimsfjorden i tillegg til den her nevnte. (Kartet mitt viser i alle fall 'Ålbergseter' i Leksvik.) Så det forekommer sikkert et godt flertall av Aalberg'er der.Ellers virker det som om trøndere bruker navnene Arne og Arnt litt om hverandre, til dels skrevet 'Aren' før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.