Gå til innhold
Arkivverket

[#35055] Hjelp til kirkebokoppslag Brevik MINI 3 (Idius Gastman, dpt. 28/4 1775)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes avskrifter av dåpshandlingene i Brevik for den aktuelle perioden her: Lenke. En foreløpig konklusjon må vel da bli at enten er ikke alle dåpshandlingene med i oversikten, eller så er ikke Idius Gastman født i Brevik (m.a.o.: Innførselen i IGI er feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjør et forsøk på å løfte fram igjen denne etterlysningen. Innlegg faller jo fort nedover på lista, så får jeg heller be om overbærenhet hvis noen synes jeg maser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg maser nok en gang, siden passive tråder her i Brukarforum jo raskt faller nedover på lista. Idius Gastmans foreldre er altså oppgitt som Idius Gastman og Grete Langelow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Idius Gastman ble døpt i Brevik 28. april 1775. Mor: Grete Langelow. Oppgitt barnefar: Idius Gastman 'af Gierpen Sogn'. Faddere: Anne Baar, Anne Stine Jensdtr., Ole Dahl og Anders Madson. Kirkeboka for Brevik har egne innførsler for 'uekte' barn. (Brevik kirkebok nr. 3, side 52) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser da ingen annen mulighet enn at barnefaren må ha vært den senere prokurator i Gjerpen, Niels Egidius Gasmann. I så fall må denne fødselen ha vært særdeles kontroversiell. Barnet ble altså døpt 28/4 1775. Ca 3 uker før (5/4) hadde Niels Egidius Gasmann inngått sitt første ekteskap (i Gjerpen) med Kirstine Schweder. Dessuten var han nok i ferd med å forberede seg på den tids juridiske embetseksamen (eksamen avlagt 13/12 1776). Senere inngikk Niels Egidius Gasmann ytterligere to ekteskap i Gjerpen: 5/10 1786 med Karen Helene Brangstrup og 16/9 1804 med Mette Susanne Winther. Til sammen hadde han, så vidt jeg vet, 7 barn i disse tre ekteskapene.Jeg lurer på om denne Idius levde opp og fikk etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Idius Gastmans mor, Grethe Langelow (Langeloe), er altså å finne i Porsgrunn i 1801 - som 60 år gammel, ugift tjenestejente hos Jørgen Wright (Lenke). Sønnen er imidlertid ikke å se, hverken her eller i Brevik. Han kan selvsagt være død, men jeg har ikke funnet ham begravet i Brevik (Frank Johannessens avskrifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har sett litt nærmere på noen av fadderne ved Idius Gastmans dåp 28/4 1775 (se innlegg 5). Jeg kan ikke umiddelbart se at noen av den har vært nært beslektet hverken med Grethe Langelow eller barnefaren.1. fadderen, Anne Baar, var datter til en Eilert/Eyler Baar - og hun var gift i hvert fall 3 ganger (kilde: Frank Johannessens avskrifter av kirkebøker for Brevik). 1. 1775 med Christopher Abrahamsen (kausjonister ved trolovelsen: Nils Jensen Sand og Søren Terkelsen). 2. 1776 med 'Paruqvemager' Bonde Jørgensen (kausjonister ved trolovelsen: Andreas Holm og Søren Terkelsen). 3. 1785 med enkemann Halvor Sørensen (kausjonister ved trolovelsen: Andreas Holm og Peder Eylersen Høg).En av de andre fadderne, Anders Madsen, har jeg funnet gift to ganger: 1. 1765 (trol. 1764) med Karen Amundsdtr. (kausjonister ved trolovelsen: Peter Panderup og Berndth Jensen). 2. 1782 (trol. 1781) som enkemann med Margrethe Hansdtr. (kausjonister ved trolovelsen: Lars Kittilsen og Karl Olsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.