Gå til innhold
Arkivverket

[#35056] Bogtrykkersvend Andreas Jensen, gift slottsmenighet (Garnisonsmenigh.) 1813


Gjest Birthe Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke akkurat hjelp, men allikevel;Hvis vi ser på den ene forlover, boktrykker og bokhandler Johan Jacob Lehman(n), så var han fra København og kom neppe til Christiania før 1810. Dette år giftet han seg i København (02.02.1810) og fikk senere borgerskap i Christiania efter kgl. bevilgning (08.08.1810).Andreas Jensen kjenner jeg ikke bakgrunnen til, men boktrykkersvend var han ikke 'på egen hånd'.Ikke mye hjelp, men jeg nevner dette likevel. (Jeg skal se om jeg har noe mer om disse personene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birthe Jørgensen

Hej Geir Det lyder interessant, jeg har ledt efter vielsen af Johan Jacob Lehman i København på Arkivalier online, men det er ikke lykkedes endnu, ved du hvilket sogn han er viet i? Jeg må jo lære bogtrykkermiljøet bedre at kende. Den Andreas jeg leder efter var ansat hos bogtrykker Albert Borchi Aalborg, da han i marts 1811 bliver udlagt som barnefader til Ane Hansdatters søn Hans som får efternavnet Andreasen. Andreas står opført som Andreas Becher, og han er ikke til at finde, derfor er jeg begyndt at interessere mig for bogtrykkersvende der hedder Andreas i den periode, han kan sagtens have et almindeligt efternavn før Becher, som bare ikke er noteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fra folketellingene har jeg at han bodde i København i 1787 (Gammel Mønt) og 1801 (Frimands Kvarter) og ble viet i Hellige Aands Kirke. Men han er neppe den rette, da hans foreldre er skomakermesteren Jacob Lehnman gift med Johanna Meyer (12.08.1778, St.Petri).Når det gjelder boktrykkerier i Christiania, var det ved inngangen til 1800-tallet kun et eneste, drevet av Jens Ørbech Berg og der var det 6-7 som arbeidet. Presten Niels Wulfsberg fikk bevilling i 1807, men begynte først rett før sommeren 1809. Og den neste var Lehmann i 1810.Den eneste Andreas Becher jeg kjenner i Christiania rundt disse tider, er skipperen ved samme navn som 13.12.1769 i Vor Frelsers Kirke gifter seg med Inger Leerhuus. Jeg skal se nærmere etter om det er et barn jeg har feilregistrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.