Gå til innhold
Arkivverket

[#35057] Hjelp til kirkebokoppslag i Kongsberg MINI 7 og 8 (Ole Nilsen Gasman)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Nilsen Gasman skal være f. i Kongsberg i 1804 og også konfirmert der(ca. 1819?). En gang i perioden ca 1820-1825 har han så flyttet til Larvik. Er det noen med tilgang til Kongsberg MINI 7 og 8 som kan sjekke disse opplysningene? Tilknyttede debatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=35049&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis Ole Nilsen Gasmans alder ved vielsen 23/6 1826 er noenlunde rett (21 3/4 år), bør han altså være født på høsten 1804 (september?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den eneste Ole Nilsen, døpt i 1804 i Kongsberg, som det er mulig å finne i FS, er denne karen: Lenke. Foreldrenes navn passer imidlertid dårlig, også i forholt til hva Ole Nilsen Gasman og kona kalte barna siden. Dessuten var denne Ole Nilsen ikke 21 3/4 år ved vielsen i 1826, men 22 år og 3 måneder. Nå kan vi selvsagt ikke stole fullt og helt på aldersangivelser hverken i kirkebøker ellr folketellinger - men 21 3/4 høres jo ut som en ganske presis angivelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld: Ole Nilsen i lenken til forrige innlegg var 22 år og 2 måneder ved den aktuelle vielsen i 1826 (ikke 3 måneder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, alle forsøk på nøyaktige regnestykker her kan vi visst bare glemme. Jeg ser nemlig nå at Ole Nilsen Gasmans hustru, Karen Hansdatter, blir oppgitt å være 22 1/4 år ved vielsen. Hennes fødselsdato jf. den aktuelle kirkeboken for Christiania var 23/5 1803 (dåpsdato: 10/6), så hun hadde jo da grangivelig passert 23!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Ole Nilsen, døpt 17/4 1804 i Kongsberg, som er omtalt i innlegg 3, er nok ikke identisk med Ole Nilsen Gasman. Den kan nemlig se ut til at foreldrene finn en sønn til i 1806 - som ble døpt i Larvik: Lenke. Og Ole Nilsen Gasman blir ved vielsen i 1826 oppgitt å være både døpt og konfirmert i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden denne tråden først og fremst er en etterlysning av kirkebokoppslag - som jeg selvsagt håper noen etter hvert kan respondere på - foreslår jeg at resten av Ole Nilsen Gasman-debatten føres her: Lenke. Det er jo også naturlig, i og med at det nå er godtgjort at han faktisk ble både døpt og konfirmert i Kongsberg. Dermed er temaoverskriften fremdeles relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tillater meg å løfte fram denne etterlysningen en gang til i håp om at det skulle være noen hjelpsomme sjeler med tilgang til aktuelle kirkebøker for Kongsberg der ute.Korrigert dato for vielsen i Larvik mellom Ole Nilsen Gasman og Karen Hansdtr. Angel Høyer: 23/1 1826 (altså ikke 23/6). Dermed - hvis vi skal prøve å finregne oss fram til et omtrentlig fødselstidspunkt for Ole Nilsen Gasman - er han muligens født i april 1804 (21 3/4 år ved vielsen). Finnes det andre Ole Nilsen døpt på Kongsberg rundt dette tidspunktet enn den Ole som skal være døpt 17/4 1804 (sønn til Nils Friderichsen (Hesse) og Juliane Billinggren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Synes det var på tide du fikk et kirkebokoppslag her i denne debatten.Side 84a i KB 7 Kongsberg: Den 17. April farver Nils Friderichsen Hesse og Juliana Bellengreens søn Ole. Fadd: Hellemaria Thoresen, Maren Margrete Rude Kullebundsteigen, Ole Tofte, Myntmester Jonas Smith og Michael Brinch.Side 490 i KB 8 Kongsberg; konfirmerte 21. søndag etter trinitatis 1818: Nr. 3 Ole Nielson Gasmand, Bopæl: Hos sin fader Niels Gasmand. Døbt 28. juni 1804.Så med andre ord kan vi kutte ut Hesse og Bellengreens son sønn Ole.Han er ikke døpt i Kongsberg kirke den 28. juni 1804. Der er ingen dåper utført den 28. jui 1804 hverken blant ekte eller uekte barn. Så med andre ord, om han er ekte eller uekte, han er ikke døpt i Kongsberg.Faren Niels Gasmand lever tydeligvis i Kongsberg i 1818 siden sønnen er konfirmert der, men han må leve et annet sted i 1804 da sønnen ikke er døpr i Kongsberg.Jeg har sett på døpte både ekte og uekte barn.Hilsen Remi Remi PedersenLeder DIS-Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fabelaktig! Hjertelig takk, Remi. Da glemmer jeg Hesse-Bellengreen (et spor jeg egentlig aldri har trodd helt på). Så var det å lete etter hvilken Niels Gasmand det kan være snakk om. Debatten om Ole Nielsen Gasmans opphav fortsetter derfor her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.