Gå til innhold
Arkivverket

[#35061] Aagot Olsdatter (hvor er hun fra?) gm. Lars Johnsen Horn, Lier i 1809


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg har funnet ut at Aagot Olsdatter og Lars Johnsen Horn gifter seg i Sylling 10. desember 1809. Lurer hvor hun kommer fra og hvem som er foreldrene hennes? Ved ekteskapet (iflg. Mini 6 Lier) står flg. oppført som caut: Ole Aslesen Horn (kan han være faren hennes???) og Halvor Jonsen Hvemen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Hei!Hvor gammel er din Aagot Olsdatter?Har funnet en Aagaat Olsdtr. ved FT 1801 for Ål, 26 år og ugift, med far Ole Aslesen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10619&gardpostnr=61&sokefelt=skjul>Lenke. Faren er 'gårdmand'. Vet ikke hvor sannsynlig det er at han forflyttet seg til Lier og Horn?Ellers bor det en Ågot Olsdtr. på en plass under Horn på begynnelsen av 1800 - tallet, dpt. i 1767, d. i 1862. Faren hennes var imidlertid Ole Arnesen Svere-eie, og hun var gift med en Anders Jakobsen. Se under Bråtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Hei igjen! Det er vel usannsynlig at denne Aagot Olsdtr., som jeg nevnte sist i mitt forrige innlegg, er din Aagot. Lenke Mannen Anders Jakobsen hadde plassen under Horn fra 1790, og han døde i 1831, ifølge Liers historie. Noe nytt ekteskap for denne Aagot i 1809, er derfor ikke sannsynlig.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hei Ragnhild. Jeg synes opplysningene om den første Aagot (hun fra Ål) var interessant. Der er det jo en Ole Aslesen inne i bildet også og det het jo den ene kausjonisten. Er ikke sikker på alderen hennes, men hun er 'pige' og han 'ungkar' når de gifter seg. Han er født i 1789. Jeg tror jeg skal sjekke litt mer rundt henne. Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Hei Heidi!Etter å å lest litt mer under Liers historie, fant jeg en Ole Aslesen som drev gården Nordre Horn fra 1808, se under bruk II [url="http://www.lier.kommune.no/Liers-Historie/horn_med_vefsrud.htm>Lenke Han er fra nabokommunen Modum og finnes i FT 1801, som bror av husfaren på Dignes Lenke. Han er for ung til å være Aagots far, men hun jobbet antagelig på gården hos ham.Videre er det èn Lars Jonssen,sønn av en av husmennene på Horn, 11 år ved FT i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Dette gikk visst litt vel fort; Lars Jonssen som jeg skrev om, ble helt feil mann. Den andre kausjonisten het jo Halvor.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Ja, det kan virke som om Aagot jobbet på Horn. Hun som var fra Ål, er uaktuell, for hun giftet seg to ganger i hjemkommunen (i 1806 og 1816) så jeg på utkastet til bygdeboka for Ål http://www.aal-bygdebok.no/bruksregister.htm Problemet mitt er at jeg ikke kan finne noen matchende Aagot på folketellingen 1801. Det ser ut til at de holdt seg på Horn en periode, så jeg får se om jeg kan finne noe der. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.