Gå til innhold
Arkivverket

[#35068] Iver Nilsen (1752-1785), Leksvik


Gjest Eirik Tord Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirik Tord Jensen

Søker etter informasjon til far til Johan Iversen Klungerbosveet, født 1780 Lyshaugen, Leksvik. Hans far var Iver Nilsen. Iver er sannsynligvis født i 1752 og døde 33 år gammel på Lyshaugen, Leksvik. Er det noen som kjenner til hvem som var hans foreldre?Søker også etter informasjon om foreldrene til hans kone, Ingeborg Johansdatter(1740-1818).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kirkebøkene for Leksvika er digitaliserte og lagt ut her på Digitalarkivet. Der finner vi at Iver Nilsen bodde på Rønningen da han giftet seg, og vi finner også en Nils Iversen som døde på Rønningen i 1792. Finner også en Iver Nilsen, Wingerønningen, døpt i 1751. Man kan sikkert finne mye, mye mer hvis man vet hva man skal søke etter.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har akkurat nå mikrofilmen med kirkebøker for Leksvik på fjernlån, og fant dette i dag: Johan døpt Kristi himmelfartsdag 1780 i Lekvik kirke, og foreldre var Iver Nilsen Lyshaugen og Ingeborg Johansdatter. Rakk ikke å finne noe om Iver Nilsen som døpt. Nå har jeg mikrofilmen fremdeles, men vet ikke om jeg får sett noe mer på dette før jul. Jeg håper å få sett noe i mellomjula, men jeg må på bibliotek for å se mikrofilm. Skal prøve å tenke ut noe mer angående dem du spør etter, og kunne iallefall tenke meg å prøve å finne Iver og Ingeborg som gift.Jeg er klar over at kirkebøkene for Leksvik fra 1738-18??er utlagt på internett når det gjelder gifte, døpt og døde, men det er jo alltid fordel å sjekke originalkilden. Nå har jo jeg på mine aner i Leksvik også noen som ble født ca 1725 som jeg måtte se på mikrofilm. Kirkebøkene for Leksvik 1718-1738 er på samme mikrofilm som 1738-52,1751-1783 og 1783-1816. Så derfor tok jeg med forespørselen her i dag, og så etter på mikrofilmen. Altså er kilden til det jeg har funnet i dag kirkebok for Leksvik 1751-1783 på mikrofilm HF-1257.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Tord Jensen

Var ikke klar over at kirkebøkene før 1752 var lagt ut på Digitalarkivet. Fant raskt ut at foreldrene var Niels Iversen og Maritte Ericsdatter. Takk for hjelpen.mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Marithe Eriksdatter? Da må du sjekke en gang til, for jeg får opp Johan døpt 04.05.1780, og foreldrene var Iver Nilsen Lyshaug og Ingeborg Johansdatter. De fikk også 2 barn til:-Nils døpt 19.06.1776-Elen døpt 07.06.1778Jeg har mikrofilmen enda, og skulle du komme lengre bakover til tiden 1717-1731 så kan jeg hjelpe deg. Mikrofilmen går fra 1717 til 1816, men årene 1731-1738 mangler. Så jeg kan selvfølgelig også hjelpe deg frem til 1816 hvis det er noe du ikke finner på de utlagte kirkebøkene. Jeg tror jeg kan ha mikrofilmen til over nyttår, og jeg skal lese mer på mine egne aner der også. Ellers er det god hjelp å få på 'Trønderslekt', og en som har svart meg der på aner i Leksvik holder på å skrive ny bygdebok for Leksvik.Jeg må innrømme jeg trodde jeg hadde lest feil mor på Johan på mikrofilmen, men søk i kirkeboka på internett viste at jeg hadde rett. Alle kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå var det jeg som leste feil her, for Martha Eriksdatter var jo mor til Iver Nilsen og ikke til Johan Iversen som jeg leste det som. Jeg beklager virkelig.Du skriver at kirkebøkene er utlagt før 1752, men det var vel en tastefeil. Kirkebøkene er lagt ut fra 1738 og utover, men før 1738(dvs. 1731 og bakover) må du på mikrofilm HF-1257 for å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Tord Jensen

Det jeg mente å si var at jeg var klar over at de var lagt ut fra 1752 og utover, men ikke at de var lagt ut før 1752.Kjempeflott om du kunne sjekke mikrofilmen.mvh, Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal se hva jeg greier å finne, men det tidligste jeg tør å love noe er i mellomjula. Kanskje blir det ikke før noen dager utpå nyåret.De utlagte kirkebøkene 1738-1751 ble visst nettopp utlagt, og den var iallefall ikke utlagt da jeg bestilte mikrofilm i begynnelsen av denne måneden.Ellers er kirkebøkene for 1717-1731 avskrevet av en som heter Asbjørn Steen, og kan bestilles som hefte for å kjøpe. Tror det var et kulturkontor i Leksvik en kunne bestille disse fra, og jeg vurderer å kjøpe dette heftet over jul. Den informasjonen har jeg fra 'Trønderslekt' som jeg fant på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tenkte vel egentlig å vente til i morgen eller senere til jeg hadde funnet alt som var mulig, men da kan det kanskje bli et for langt innlegg. Så jeg skriver det jeg har funnet i går og i dag.Du har sikkert vært og sett på folketellingen 1801 og funnet Johan Iversens mor Ingeborg Johansdatter. Det er sikkert henne som var i Røstad Nedre i 1801 hvor hun var inderst(leieboer)hos sin bror Johan Johansen 48 år, og hans kone Ingeborg Pedersdatter på 38 år. Hennes barn var da:-Niels Iversen 24 år og artellerist-Johan Iversen 20 årog landsoldat. Han og broren bor i Røstad Nedre i 1801, og det var jo Johan Iversen som ble døpt i 1780. Så jeg tror jeg har funnet riktig Ingeborg.Ingeborg var jo 61 år i 1801, og det vil si at hun skal være født ca 1740. Med litt hjelp av kirkebøkene på internett fant jeg:Johan Røstads barn Ingeborg døpt DomJudica 1741 i kirkeboka på mikrofilm, og dette svarer til 19.03.1741 ifølge kirkeboka på internett. Det som ikke står i kirkebøkene på internett men som jeg fant på mikrofilmen, er at Johan Røstads kvinne Elen Pedersdatter ble introdusert Die Publicarum Rogation 1741, og det svarer sikkert til Dom. Rogate som var 5.søndag etter påske. Ifølge Bauers kalender var dette den 07.05.1741. Som far på flere av Ingeborg søsken senere kommer Johan Røstad frem som Johan Nilsen Røstad. Så Ingeborgs foreldre var altså Johan Røstad og Elen Pedersdatter. Jeg forsøkte å finne giftermål fra 1738 og utover på mikrofilmen siden gifte ikker er utlagt på årene 1738-51 på internett, men det ble sikkert gift mellom 1731 og 1738.Jeg har funnet disse barna i kirkeboka:1)Peder døpt Dom Viridicum(Skjærtorsdag 26.03)1739 i Leksvik kirke. Denne har jeg ikke fra internett fordi faren kalles Jan Nilsen Røstad, men da moren ble introdusert 2.pentacostes(18.05)1739 het hun Elen Pedersdatter. Hun er da beskrevet som Johan Nilsen Røstads kvinne. Har også merket meg at blant barnets faddere var Nils Danielsen Kopreitan, og det kan jo være barnets farfar???2)Ingeborg døpt Dom Judica(19.03)17413)Marite døpt Feria 1 ma pentacostes(02.06) 1743 i Leksvik kirke4)Ole døpt i Leksvik 1744 skal jeg se om igjen i morgen.5)Anders døpt Festo trinit(05.06)17466)Ole døpt Fer.2a paascatos(15.04)1748 i Leksvik kirke.7)Johannes døpt Dom.16.p.trinit(17.09)17528)Johannes døpt Dom.11 a.trinit(25.08)1754.9)Elen døpt Dom.3.p.epiphan(25.01)1756 i Leksvik kirke.På internett dukket det opp en Elen Johansdatter Røstad som var 4 år da hun ble gravlagt 21.07.1754, og dette skulle være Dom.6.p.trinit.1754. Det ble holdt liktale over henne, og det kan være et barn i denne familien som jeg ikke har funnet som døpt.På internett finner jeg at Johan Pedersen Røstad var 60 år da han ble gravlagt 16.06.1773. Altså ble han født ca 1713, og dermed noen år for tidlig til at jeg kan finne han som døpt i kirkeboka 171-31. Det var med tanke på dette jeg så etter han og kona Elen Pedersdatter som død. Det er flere Elen Pedersdatter i kirkebøkene som internett som kunne passe aldersmessig, men jeg vet ikke hvem som er den riktige.Jeg rakk å begynne på Iver Nilsens foreldre i dag, og fant deres 2. og 3.gangs lysning til ekteskap Dom sexagesima 1748(kanskje 1749?)på Nils Iversen og Marithe Eriksdatter. Her står det en kommentar på mikrofilmen om Leksvik, og en av dem var muligens fra Fossen(??). Jeg fant ikke 1. gangs lysning og endelig giftermål i dag. Har funnet noen barn på internett som skal sjekkes ut mot mikrofilmen.Det ser ut som om Nils Iversen og Marithe Eriksdatter holdt til i Vingerønningen da barna ble døpt, og ut fra dette kan det være Nils Iversen Rønningen som var 73 år da han ble gravlagt 02.09.1792(altså født ca 1719 og kirkebøkene starter på 1717 på mikrofilmen).Jeg finner en Marithe i Rønningen som ble gravlagt 16.12.1787, som da var 69 år(altså født ca 1718).Jeg har tenkt å prøve å finne de siste her som døpt, og hvis jeg finner noen med disse navnene som døpt så må jeg jo selvfølgelig se det i forhold til faddere på Marits og Nils sine barn og andre kriterier. Begynner på dette i morgen, men jeg får jo ikke sett mer før på nyåret etter i morgen. Så kanskje legger jeg ikke inn noe svar her før på nyåret. Det kommer an på hva jeg finner, hvor mye jeg finner osv.Datoene i parentes er hentet fra Bauers kalender som jeg har lastet ned, og fra kirkebøkene for Leksvik på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg har funnet i dag:Nils Ifversen og Marithe Eriksdatter Fossan eller Fossen ble trolovet Dom.Septuagesima 1748 i Leksvik kirke. De var beslektet i 2.og 3.ledd, og det står noe videre om å komme sammen i ekteskap. De siste 2-3 linjer er nesten utvisket, men det skulle ikke forundre meg mye om det der står noe kongelig tillatelse for å gifte seg siden de var så nært beslektet. Kirkeboka jeg så i går viser at 2. gangs og 3. gangs lysning var i Hindrem kirke, og det er altså en kirkebok for seg for årene 1738-1751.I dag når jeg fikk tilgang til det beste mikrofilmapparatet så jeg faktisk at det står der at 1. gangs lysning var Septuagesima 1748 i Leksvik, og 1. gangs lysning og forlovelse foregikk altså samme dag. De ble gift 22.02.1748 i Leksvik kirke. Dette er iallefall noe en ikke finner i kirkebøkene på internett. Barn jeg har funnet:1)Gunhild døpt 15.03.1748, og hun er iallefall ført i kirkeboka for Leksvik sogn. Blant fadderne var Willats Eriksen som jo kan være bror til Marithe. Gunhild kalles ved dåpen Nils Fossans pigebarn.2)Elen døpt Dom.18.p.trinit(05.10)1749 i Hindrem står det i kirkeboka, men hun er ført i kirkeboka for Leksvik sogn.3)Iver døpt Dom invocavit(28.02)1751 i Hindrem kirke, men han er også ført under Leksvik sogn. . Blant fadderne var Erik Olsen Hønsback Trøen(kan være morfaren???)4)Joen døpt Festum nat Christi(31.12)17525)Erick døpt Dom.23.p.trinit(13.11)1757. Blant fadderne var Gunhild Iversdatter Dahlstrøm)søster av Nils Iversen??)Har prøvd å se etter Marithe Eriksdatter og Nils Iversen som døpt 171-1720, men ikke funnet noe foreløbig frem til midt på året 1720. De kan ha blitt født litt senere enn 1720, og det var ikke alltid at presten ved dødsfall oppga riktig alder på den døde. Så jeg har ikke gitt helt opp å finne dem enda, men jeg vet jo ikke på nåværende tidspunkt om de var fra Leksvik opprinnelig.Så over til Johan Nilsen Røstads og Elen Pedersdatters barn Ole som ble døpt i 1744. I kirkeboka på mikrofilm er han ført som døpt Dom.22.p.trinit. 1744, som ifølge Dages kalender blir 01.11.1744. Problemet er det at han i en ellers kronologisk kirkebok på mikrofilmen er ført før 29.10(neste begivenhet er 29.10). Dessuten mangler Dom 21.p.trinit på mikrofilmen. Det er mulig at det skulle ha stått Dom.21.p.trinit. på mikrofilmen, og at presten har skrevet feil. Det er sikkert dette som er utgangspunktet når det står 25.10 som dåpsdato i kirkeboka internett. Presten kan jo også ha ført inn Dom.22.p.trinit før 29.10, og at riktig dåpsdato skal være 01.11.1744, men det får vi jo aldri vite.Johans og Elen Pedersdatters barn Eli ble døpt Ouasimodogen(1.søndag etter påske som var 05.04)1750 i Leksvik kirke, og det var kanskje den samme som døde i 1754.Jeg har mikrofilmen enda og skal prøve å tenke ut noe mer til over helga og til nyåret, men jeg er redd det ikke er så mye mer jeg kan gjøre. Hvis jeg finner mer legger jeg det inn her. Jeg vil også minne om at det finnes 'ressurspersoner' på slekt i Leksvik på 'Trønderslekt'. Der vet de kanskje mer enn det jeg kan finne på mikrofilmene. Vil virkelig anbefale å skrive et innlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å kunne være til hjelp, og jeg hadde jo mikrofilmen likevel på grunn av mine aner Povel Isaksen Sætre(døpt 1725)og hans kone Ingeborg Jonsdatter fra Vanvik og datteren Berethe døpt 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.