Gå til innhold
Arkivverket

[#35088] Gatenavn i Moss


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Er det noen som er kjent i Moss? Jeg har et barn født i Verkegata i Moss i 1896. Hva heter denne gata idag? Har forsøkt å lete på både Verkegata og Verksgata i Moss, men finner ingen!Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Verkegata er ukjent for meg,men en skulle jo tro at det da hørte til Verket. Bor denne personen i Moss i 1900? Da kunne man kanskje fått en pekepinn på hvor i Moss dette er.Jeg har sett litt på FT 1885 for Moss og finner ikke Verkegata. Men siden det er et sted i Moss som heter Verket så vil jeg tro det hører til der.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen!Det kan det jo være. Husker at det var litt vanskelig å lese notatet, jeg får ta en titt igjen. Tusen takk!Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Kan være den gaten som heter Værlegata også. Denne går parallelt med jernbanesporet langs kaia og bryter opp mot rundkjøringen ved Rådhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen!Er det noen som har tilgang til kirkebøkene fra Moss som kan se etter for meg? Gjelder en fødsel 27. desember 1896 Astrid Kamilla av foreldre Anders Martinsen Granaas og Martha Elvine Nilsen.Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet ikke om det var slik i Moss (jeg tror det), men ved de fleste norske jernverkene ble en del av arbeiderstrøket rundt verket gjerne kalt Gata (Verksgata). Dette var imidlertid ikke nødvendigvis et 'offisielt' gatenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Har nok ikke noe voldsomt bedre forslag enn det som har fremkommet her. Men vi har en gate i Moss som ikke har vært framme, nemlig værftsgata.Jeg finner familien bosatt i Askim i 1900. Der ser jeg at Anders er jernbanetelegrafist.Om jeg tar utgangspunkt i det yrket, så tror jeg nesten vi står igjen med værlegata eller værftsgata. Verket er noe vi kan se bort fra vil jeg tippe om han var i jernbanen også når han bodde i Moss.Så vidt jeg vet, så var verket (så vidt jeg vet aldri hett verksgata) et boligstrøk for jernverket. Dette skal ha vært et lukket samfunn, eller om man vil en by i byen, og har vanskelig for å tro at han har bodd der og jobbet ved jernbanen. Er det noen som er enige/uenige i dette ? for det er bare en teori.Både værlegata og verftsgata har korte avstander til jernbanen.Kan gjerne stikke innom biblioteket og slå opp denne fødselen for å avklare dette, men det blir ikke før torsdag tror jeg. Har selv kirkebøker fra 1901 hjemme men det hjelper jo ikke stort. I mellomtiden følger jeg med på denne debatten og ser om noen kommer med en avklaring før torsdag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Det ble en liten snartur til biblioteket i dag.Først må jeg rette opp 2 feil fra min side. 1) Jeg sa at værftsgaten ikke hadde vært oppe i debatten enda, det hadde den jo, hadde bare i farten oversett det.2) Jeg skrev at jeg hadde funnet familien i Askim 1900 og det er jo slett ikke riktig. De bodde i Sarpsborg (Anders Granaas var født i Askim, sånn går det når hode og taster ikke er samkjørte). LenkeJeg har i dag gjort oppslag i kirkebok Nor1-468 for Moss, og har notert følgende:Felles for begge innførslene: Far: telegrafist Anders Martinsen Granaas født 1873 og hustru Martha Elvine f. Nilsen født 1874. Bosted: Værlegaden 30. Begge barna var egtefødte.1. Født 27 des 1896 døpt 14 feb 1897 ASTRID KAMILLA. Faddere: Alvilde Wallgren, maskinist Anton Giøbrandsen, havnearbeider Ole Lauritsen, stationsbetjent Anton Arnesen, ----?enke Anne Marie Nilsen, ----?jomfru Kaja Gulbrandsen.2. Født 10 feb 1899 døpt 3 apr 1899 ERLING MARINIUS. Faddere: maskinist Anton Gulbrandsen, havnebetjent (usikker) Ole Lauritsen og hustru Annette f. Johansen, snedkter datter Emilie Kristiansen, ---?datter Johanne Johannessen.De bodde altså i Værlegaden, og den gaten gikk den gang og går i dag paralellt med jernbanen.Håper dette var svar på det du søker. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Tusen takk alle sammen for hjelp, og tusen tusen takk til Anne Lene som fant disse to for meg. Jeg hadde faktisk ikke funnet Erling i det hele tatt, så det var kjempefint!Jeg hadde tydeligvis ikke skjønt så godt hva som sto i notatet, både med tanke på gatenavn og nummer.Riktig god jul til alle sammen!Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Flott at dette var hva du trengte. Værlegaten i Moss ligger som jeg sa fortsatt paralellt med jernbanen.Det har derimot pågått masse diskusjoner i Moss de senere år. Det foreligger div planer for å utvide veinettet til og fra fergene i Moss. Avhengig av hvilken plan som til slutt vedtas så kan faktisk store deler av værlegaten bli revet.Det er ikke til å komme ifra at Moss har desverre revet altfor mange gamle bygninger og strøk for at det nye må fram. Mye har gått med.Når det gjelder Værlegaten så har det til tider vært svært så hissige innlegg i byens aviser for at gaten må bevares. Det er nemlig mange gamle hus der, og en gate i Moss med masse historie.Jeg ser i telefonkatalogen på nettet at Værlegaten 30 er en adresse også i dag, men jeg vet i farten ikke hvilken bygning det er. Om huset har interesse for deg, så er det kanskje en ide å fotografere det, for altså en gang kan det muligens bli revet, og det er kanskje heller ikke så langt fram i tid. Noen år er det nok kanskje snakk om, for politikere her i byen har ikke for vane å enes om hva de skal gjøre så fort. Det er kanskje sånn flere steder ?Jeg kan godt stikke ned en dag og se om det er huset fra 18/1900 og i såfall fotografere det om det skulle være av interesse. Da vil jeg i såfall trenge din mail. Kontakt meg da gjerne på: alenehagen@hotmail.comEllers vil også jeg gjerne ønske alle i dette forumet en riktig god jul. Hilsener fra Moss, Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.