Gå til innhold
Arkivverket

[#35090] Jakob Olsen Myrvold (1755-1835) fra Eid gårdbr. Storeide i Vanylven


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Ifølge bygdebok for Vanylven ble Jakob Olsen Myrvold (1755-1835) fra Eid gift i 1791 med Dorte Knutsdatter Storeide - og gårdbruker på bruk 8, Storeide i Vanylven.Ifølge FS døpes 3.10.1755 i Eid en Jakob Olsen med oppgitt far Ole Andersen (morens navn ikke nevnt). En Ole Andersen gifter seg med Lisbeth Jacobsdatter 22.10.1750 i Eid.Siden jeg i 1801 tellingen for Eid under gården Myruld finner en Lisbeth Jacobsdatter (enke 78 år) som oppgis som husbondens mormor (kanskje feilskrift for farmor?), regner jeg det som ganske sannsynlig atJakob Olsen Myrvold (1755-1835) er sønn av Ole Andersen og Lisbeth Jacobsdatter. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?Dersom min antakelse er riktig - hvem er forfedre til Ole Andersen og Lisbeth Jacobsdatter?Takknemlig for all hjelp.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Garden det er spørsmål om her heiter Myrold, ikkje Myrvold, gardsnr. 84 i Eid, Stårheim sokn. Ein kandidat i flg. Jacob Aaland/ Edv. Os 'Eid og Hornindal' er Ole Andersen f. Hafsås, tambur, vart brukar 1754, d. 74 år gl. 1799, gift med enkja etter den førre brukaren, Lisbet Jacobsdtr. Myrold, d. 83 år gl. 1761. Dersom alder og årstal stemmer, det gjer dei diverre ikkje alltid, så er nok Lisbet for gamal til å ha vorte mor i 1755, men dersom det er den same Lisbet som er nemnd i 1801 kan det vere rett, då er nok dødsåret feil i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Gunnar for nyttig informasjon. Jeg har fått sjekket skiftet etter Ole Andersen på Myrold og Yngve Nedrebø har gitt dette svaretSkiftet er datert 17. mai 1799 og nevner enken Elisabeth Rasmusdatter og barna Erich O. Starem. Jacob O. Tøfseidet (?), Arne Olsen, ugift, Rasmus Olsen, ugift, Ragnilda Olsdatter, gift i Bergen.Ole Andersen har altså en sønn Jacob, men han oppholder seg i 1799 på Tøfseidet hvor nå dette måtte være.I bygdebok for Vanylven under bruk 8 Storeide ser det ut til at 'min' Jacob Olsen Myrold har vært bruker der i tidsrommet 1791-1818.Kjenner noen til om det i 1799 (evt. 1801) befant seg noen Jacob Olsen på Tøfseidet?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Etter Edvard Os: 'Eid og Hornindal' side 418 er foreldra til Ola Andersson truleg:Anders Olson Havsås og kona Anne Rasmusdtr Lid frå Davik. Anders bygsla gnr. 95 Innre Havsås bnr. 1 frå 1724.Elisabet (Lisbet) Jakobsdtr. sine foreldre er truleg etter same bok side 403:Jakob Rasmusson, sersjant, skøyte på Myrold gnr. 84, Skåra bnr. 3 i 1710 og 1728. I 1726 kjøpte han bnr. 5 og hadde 1/4-part av det i sambruk med nr.3. Han døydde 80 år gammal 1762. Han var gift med Anne Nilsdtr. som døydde 87 år gammal i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Sigurd for svært nyttig informasjon.Jacob O. nevnt i skiftet etter Ola Andersen er nok han vi finner som bruker av Storeide.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.