Gå til innhold
Arkivverket

[#35092] Skarpretterslekten Meijer


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

I min slekt har jeg en de skarprettere, dette var visst personer som halshugde folk (har jeg fått intrykk av). Har klart å følge min slekt bakover til følgende personer:1.Maria Lehna Kaisa Aaman (1793-1869), gift med bl.a. Andreas Andreassen Ros (1791-1855)2.Gjert Aaman (ca.1750-ca.1820) gift 1793 med 3.Anna Kristina Mejer (1775-ca.1830)6.Magnus Alexander Mejer (1754-?). Hovslager, gift med 7.Juliana Bahrdt (1753-?)12.Alexander Magnus Meijer (1733-1766). Skarprättare i Falun o Kopparberg (Sverige) 13.ukjent24.Alexander Gabrielsson Meijer (1697-1761), skarprättare i Uppsala48.Gabriel Alexandersson Meijer. Skarprättare--------Håper noen har noe mere kjennskap til denne slekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Under eldre innlegg i samme forum er det en del om skarpretterslekten Meijer: Lenke. Se et stykke ned på siden - innlegg av Clas Rosenbalck. Men dette har du kanskje allerede sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk for tipsene. Jeg har fulgt med der tidligere. Nå som debattforumet for reisende på Anbytarforum er stengt er også mye informasjon der borte. Det jeg ønsker er å finne andre etterkommere av Meijer-slekten og kanskje videre forfedre om det er mulig å finne!Ønsker dere alle en GOD JUL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

I hvilke arkiver finner man ut om disse personer? Ser jo det har blitt sjekket i husforhørene i Sverige, men er det også andre steder som er sjekket ut? Fantes det bl.a. egne arkiver etter skarpretterne?Kanskje dumme spørsmål, men lurer på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Roger de Robelin

Den svenske dragspelaren Kalle Jularbo härstammar från skarprättarna Meijer. Släktforskarnas hus i Leksand i Dalarna har hans antavla som visar detta.Med vänlig hälsning Roger de Robelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Debatt om skarprettere og reisende finnes under 'Särskilda forskningsområder' på Anbytarforum. Men dette har du kanskje funnet ut selv i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til orientering: Carl Oskar Jularbo var født 6/6-1893. Var sønn av Karl Vilhelm Alfred Karlsson f.6/3-1865 og Selma Axelina Mejer f.6/5-1871 Sundborn,Sverige.Hun var datter av Alexander Mejer f. 5/3-1824 Sverdsjø og Ottiliana Carkista Lundstrøm f.23/1-1829 Østerunda.Alexander var sønn av Olof Mejer f.13/4-1784 Jærne sogn,Sverige og Mara Kristina Dahlberg f.14/11-1786 Falun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk til deg Terje. Er ikke sikker på om jeg har denne info'en om Calle Jularbo, da jeg ikke er hjemme for tiden. Men takk uansett for informasjonen...Moro at du likte hjemmesiden min Gry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.