Gå til innhold
Arkivverket

[#35094] En svensk farfar innvandret til Norge rundt 1885


Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Sæther Brække

Min svoger, Oskar Wahlguist,vet hvor hans farfar kom fra: Sven Svensson Wahlquist, født 12. eller 15.2.1859 i Kyrkhult i Blekinge!! Ingen innvandringsattest er funnet. I kirkeboka ved giftermålet står det at han er født den 15.2.1859, på gravstenen står det 12.2.1859! Jeg prøver å finne ut når han innvandret, kanskje står den riktige fødselsdatoen der. Ser at noen har tilgang til svenske utvandringslister. Er det noen som kan og er villige til å hjelpe? Min svoger ønsker å vite om det er slektninger igjen i Sverige. På forhånd takk! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Svensson Lindstedt, Sven Artillerist (ogift man)f. 15/2 1859 i Kyrkhult, Blekinge län (Blekinge)Utvandrad 28/3 1890 från V.H. 20 A, Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till AmerikaKälla: Emibas emigrationsakt: Göteborgs Oskar Fredrik O 1890 049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fikk jo sent før jeg fikk skrevet klart. Som du ser så stemmer det ikke med etternavn. Men det ser jo ut som rette mann. Skal se videre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Det var raskt, Hanne. Det er nok ikke denne Sven. Han skal hete Wahlquist. Glemte å fortelle at han oppgir å ha fått nadverden i Helsingborg i 1885.Jeg kjenner til Sven, født den 15. Men har også en som er født den 11., men oppgir å være født den 12. noen år senere.Han blir borte for meg i Näsum i 1879. Oppgir destinasjon Kristianstad, men finner han ikke der. Håper dette hjelper deg. Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en Sven Wahlqvist i Kristianstad i 1890, men han skal være født der (i 1859) og heter Sven Persson Wahlqvist. Gift og 2 barn i 1890. Dette skal være den eneste Sven Wahlquist/Wahlqvist som noenlunde passer på dette tidspunkt i Sverige. (Bosted Löderup N:o 27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Har nå søkt i 2 store register og finner ingen med det navnet.Jeg hadde bedt statsarkvet om hjelp. For han kan ha tatt navnet senere. Jeg har også letet i Sveriges folketelling 1890 der er han ikke. Finner ingen i Kyrkhult med navnet. En i Blekinge (baker født samme år). I Sveries dødsbok finner jeg ingen født i Kyrkhult med navnet Wahlquist. Du kan jo legge inn et søk på Røtter. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Sven kom til Norge, han giftet seg i Gudbrandsdalen i 1889. Mange etterkommere i dag. Han var snekker/møbelsnekker av yrke. Er ikke reg. i Østfold på gjennomreise.Jeg fulgte disse to, Sven Svensson født 11/12.2.1859 og Sven Svensson,født 15.2.1859 gjennom inn- og utflytting og husforhør gjennom flere år. Sven 15.2. ble borte for meg i 1875 og dukket opp i 1879 da han vervet seg i Garnisonen i Kristianstad. Da hadde han fått dette 'soldatnavnet' Lindstedt. Sven 11/12. 2. 1859 blir som sagt borte for meg i 1879 da han oppgir dest. Kristianstad. Et annet navn er strøket over. Har søkt i gjennom flere Garnisoner uten hell.Men det var jo fint å få vite at Lindstedt emigrerte til USA. Da han reiste fra Garnisonen i Kristianstad oppga han å reise til Danmark om Helsingborg. Som du ser oppklarer dette en hel del. Ser ut som Sven f. 11/12.nok har levert sin attest til presten som viet dem i Gudbrandsdalen, men at datoen har vært vanskelig å lese! 2 og 5 kan være ganske like! Vet ikke om du vil legge så mye mer jobb i dette, Hanne. Du har vært fantasisk så langt! Må til tannlegen. Iler til PC èn når jeg kommer hjem! Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjenIsteden for å legge inn søk på etterlyst så hadde jeg lagt det inn på Blekinge Kyrkhult. Der ser folk det bedre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunvor Sæther Brække

Er det noen som har anledning og tilgang til å se etter om Sven Svensson Lindstedt(se innlegg over fra Hanne Ludvigsen, Horten 19.12.2005)fantes på passasjerlistene den 28.3-1890 og om han noen gang kom i land i Amerika? Er Gøteborgs Oskar Fredrik skipets navn montro? Finner ikke den riktige Sven selv med hjelp av mange slektsgranskere! Venter spent og er takknemlig for svar. Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Berit. Dette har vi fra før, men hvor han var født har vi ikke funnet ut av. Flere har lett i kirkebøker, husforhørslengder og jeg vet ikke hva. Derfor har jeg disse spørsmålene som jeg skulle ønske noen kunne svare på. - For å utelukke at Lindstedt og Wahlquist er samme person! Men takk i alle fall. Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Gunvor. Jeg la inn lenka fordi du aldri nevnte hans fars navn og yrke.Har du lett etter konfirmasjonen i Kyrkhult? Kanskje er det en misforståelse her ang. fødested og konfirmasjonssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei igjen Berit. Du er inne på noe med misforståelse ang. fødested,men det er ikke dette jeg ønsker svar på nå. Ønsker å vite om Sven Svensson Lindstedt finnes som passasjer på båt/skip til USA den 28.3.1890 og om noen kanskje har mulighet til å se om han noen gang steg i land i Amerika!! Vi vil utelukke at det er vår Sven som har prøvd seg på en utenlandstur! Og til Hanne Ludvigsen: Søker i Kyrkhult og Blekinge for alt vi kan.. Men har du svar på dette siste spørsmålet så hadde det vært kjempefint. God natt. Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.