Gå til innhold
Arkivverket

[#35095] Solheim i Kåsa - Tolga


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hej!Min oldefar Paul Christensen(Kristensen) født 1860 i Kvam i Gudbrandsdal var ifra ca. 1898 til 1908 eier og gårdbruker på Vollen eller Kåsen Vestre i grenda Kåsa mellom Hodalen og Holøydal. Min oldemor Johanne Marie Moen døde 2. juli 1907 av lungebetennelse og ble gravlagt på den nye hjelpekirkegården i Holøydal. Det er blitt fortalt at hennes grav er under kirketrappen. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det? Begge hennes foreldre og en sønn døde på gården i 1903 og hvor ble de begravet? Foreldrene ble født i Tufsingdalen.Jeg har et spørsmål i tillegg om noen kjenner til slekten som bodde på Solheim i Kåsa på samme tid var i slektskap med de jeg har nevnt? Finnes det oversikt over personene på Solheim? hilsen Hans Petter Engh hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I bygdeboka for Tolga står det at Solheim under Kåsa først ble utlagt til Dyrkingsjord først i 1920. Andreas Olsen Lillemoen fra Øversjødalen, 1896-, fikk den utlagt av Olav Tollan. Han er vel far til Andreas sin kone Berit Olsdatter Tollan, 1893-1977.Under Kåsen vestre står Paul Kristensen kort nevnt som en som overtar gården etter flere eierskifter etter at de opprinnelige eierne dro til Amerika. I bygdeboka står det Broen og ikke Moen som etternavn på Marit, men det er kanskje en feilskriving? Jeg ser Tollannavnet blant de opprinnelige eierne på Kåsen vestre, men om de er i slekt med Paul eller Johanne Marie fra Tufsingdalen har jeg ikke oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svaret Osvald.Gården ble nok tilskjøtet Elias Tangen og min oldefar Paul Kristensen i ca. 1898 og at Elias Tangen løses ut etter en tid. Paul satt på gården til den ble solgt i 1908. Paul ble enkemann da kona døde av lungebetennelse i 1907. Min oldemor het Moen og ikke Broen. De hadde ikke noe slektskapsforhold til Tollan.Det var en del eierskifter før min oldefar ble eier, men Olav Tollan var vel ikke eier i 1896 da Andreas Olsen Lillemoen fikk utlagt Solheim.Grunnen til at jeg forsøker å sondere rundt Solheim er at det i Oslo bodde Solheim personer som var i slekt med min bestefar. Det var en Solheim som var direktør for Fellesslakteriet etter krigen og Solheimbrødrene som spilte ishockey på landslaget da de møtte USA på Jordal Amfi på femtitallet har vært nevnt. Klubblaget tror jeg var Furuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Vet ikke om flg. er spesielt relevant, men du får bare sortere.Mulig du har dette fra før, men her er ihverfall familien i 1900: LenkeUnder Heggkåsen i bygdeboka er intet å finne, men mine oldeforeldre (Ole Iversen og Petronelle Engebretsdt Tollan) overtok visstnok Vollen i Kåsa i 1908. Tidligere drev de bl.a. Røsten, og sønnen, Iver (som emigrerte til Minnesota i 1906) og etterkommerne hans brukte bare etternavnet Rusten.Det er nok riktig som det nevnes over at svigerfaren, Ole Iversen (ikke Olav - det er svogeren), gir Andreas NILSEN (Olsen er feil!) Lillemoen dyrkingsjord i 1920. Andreas var jo gift med bestfars søster Berit.Jeg innbiller meg at Solheim var et rydningsbruk og at Andreas og Berit og etterkommerne deres var de første som brukte det etternavnet, men jeg skal ved leilighet spørre min 80-årige far om han vet noe mer om det.Så over til utdrag fra Gjermundsen: Bygdebok for Os (som Tufsingdalen tilhører):Under plassen Hølmoen nevnes Ola Jonsen fra Øvre Moen og Kjersti Mikkelsdt fra Mikkelsgarden med tilammen 7 barn. (Bind 3 s.227) Der opplyses det at Johanne Marie (f1870) blir gift 1890 med Paul Kristensen SOLBU.Under Kvilvangen (Bind 3 s.159) står også Paul K. SOLBU f.ca.1860 i Nordre Fron gm Johanne Marie Olsdt f. på Moen i 1870 - d.1907. Videre: De er på Nygarden i Narjordet ved FT1891, så på Kvilvangen, flytter derfra til Kåsa og senere til Kristiania.Anbefaler deg å låne denne hvis ytterligere detaljer er av interesse.Hvor etternavnet Solbu kommer fra, har jeg ingen formening om.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for svaret Marie! Jeg har notert ned mye av slekta ifra Tufsingdal, Os og Tolga. I Tufsingdal har vi røtter ifra Bakken Vestre og Moen Nordre. Min oldefar Paul kom til Os i 1877, ca. 17 år gammel, og ble bosatt på Nygård i Narjordet hos Hans og Olav Nygård? Det ser ikke ut til at Paul og Johanna Marie hadde noe slektskap til Solheim i Kåsa. Jeg skal låne Gjermundsens Bygdebok for Os. Oldefar Paul Kristensen ble født i Kvam i Gudbrandsdalen. Han kjøpte den ene del av Kvilvangen engang på 1890 tallet. Han drev nok mye med handel sammen med Hans eller Olav Nygård. De handlet med hester, for m.v. også med svensker. Bygdebøkene referer til at Paul og kona flyttet til Kristiania, men han ble som tidligere skrevet enkemann da Johanna Marie døde av lungebetennelse på Heggkåsa sommeren i 1907. Han solgte og flyttet til Kristiania som enkemann med fire barn. Min bestefar, Konrad Amandus var den eneste av barna som vokste opp og stiftet familie i Oslo. De andre døde tidlig. Navnet Solbu kommer ifra Kvam, men jeg har ikke undersøkt hvor plassen ligger i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Petter Engh

For meg ser det ut som navnet Solbu kommer ifra Orkdal i Sør.Trøndelag. Min oldefar flyttet i 1877 først til slekt i Orkdal, som hadde flyttet dit før ham ifra Kvam i Gudbrandsdal. Det viser seg at hans tante Kari Christensdatter, f.1.1.1824 var tjenestejente hos en Iva Solbu i Orkdal. Hun ble gift med en Even Larsen Rensklev, men brukte navnet Solbu. Datteren Randi Solbu, f.2. okt. 1862 ble gift med en Klaus Bjørgård, f.11. jan. 1872. Hans foreldre var Berit Lusia Galåen fra Røros og Peder Klausen Bjørgård(1844-1926. De fikk barna Berit Bjørgård, f.9. jan. 1899, Per B. f.10. april 1900, Kristine B. f.25. okt. 1901. Hun ble gift med Trygve Lorentzen f.5. juli 1903 i Tolga, Klara B. f. 3 des. 1904 også gift med Trygve etter at søsteren døde. Var disse kjent på Tolga. Hva med Børgård? Min oldefar reiste mest sannsynlig ifra Orkdal til Os sammen med sin kusine Randi Solbu og hennes mann Klaus Bjørgård på 1880 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.