Gå til innhold
Arkivverket

[#35098] Maglie Nilsdatter Moen, født 1740 Levanger, NT


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei, er det noen som vet hvor Maglie kom fra ? Finnes det en gård ved Levanger ved navn Moen og er det eventuelt noen bygdebøker fra dette området der denne gården er med? Hun ble gift 28 desember 1768 med Gunder Johannessen og de fikk etter det jeg vet 6 barn. Gunder var skomaker i Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er iallefall en gård i Levanger som heter Mo. Det er en serie bygdebøker som heter 'Skogn Historie', og det er vel bind 2 som har om brukere før 1801. Jeg har bind 6 Frol 1 og 2, men de er for etter 1801. Når det gjelder gården Mo står det litt om dem som har eid gården før 1801 i Frol 2(bind 6)for etter 1801, men den du spør etter er ikke nevnt der. Det skal også være en bok som heter 'Levangerboka' har jeg sett når jeg har vært på bokhandel i Trøndelag, men jeg vet ikke forfatteren. De bindene jeg har av 'Skogn Histore' er utgitt av Skogn Historienemnd, og kanskje har de samme utgitt bind 2 av 'Skogn Historie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det dreier seg vel om den store Mo gård, ja (eller Moan, som det blir sagt). Den ligger så kloss inntil Levanger by som vel mulig (på sørsida). Levanger og Moe hadde samme eier fra 1680-årene og blir behandlet under ett i Skogn Historie.Jeg har Skogn Historie IIA som omhandler gården, men problemet med disse bygdebøkene for Skogn er at de stort sett bare omhandler eiere og brukere av selve gårdene. Husmenn og inderster mv er ikke med i tidsrommet før 1801.I 1801 var det veldig mange beboere, husmenn og strandsittere på disse to gårdene. Nesten ingen av disse er nevnt i bygdeboka.Det eneste navnet nevnt som kan ha forbindelse med de du nevner, er Barbro Gundersdatter som den 9. aug 1797 ble gift med bakeren Peder Strømsøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Tusen takk til Anne Lise og Arnsteim.De som Arnstein nevner, Barbro Gundersdatter og Peder Strømsøe, er datter og svigersønn av Maglie og Gunder, og mine aner. Vet at Maglies navn har vært skrevet også som Mali og Malene. Vel så vidt jeg kan skjønne så hjelper det ikke meg noe videre med å låne de bøkene. Da får vi se hva mikrofilmene sier om det området, det er vel selve Levanger jeg må låne filmer fra da, eventuelt Skogn. Takk for hjelpen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei ArnsteinTakk for lenkene. Har hatt kontakt med dem, men har ikke fått noe vider på Maglie, så det kan jo hende det er stopp med dem også.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mikrofilmene du trenger går under Skogn(Alstahaug), og Levanger var en del av Skogn prestegjeld på den tiden du trenger her. Her er kirkebøkene du trenger:-Ministralbok for Skogn(hele prestegjeldet)1747-1803, på mikrofilm HF-1258/1259(2 filmruller).Bind nr og Sa-katalog nr.: 717.A01. Det siste her får du vel kun bruk for hvis du skal på arkiv for å se kirkeboka.-Ministralbok for 1783-1809, på mikrofilm HF-1259.Her er bind nr og Sa katalognummer 717.A01.Jeg har selv sett på mikrofilm for Skogn for Levangeraner(bl.a. fra Kolberg og Segtnan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Foreldrene til Mali Nilsdtr. (1740-1.7.1813)var Nils Andersen Sjøbua (plass under Valum på Skogn) som døde i 1785 på Mo ved Levanger, Barbro Olsdtr. f.ca 1712 og døde 1760 på Valumsvald (Sjøbua).Mali hadde fleire søsken 1.Anders Nilsen f.1746 snekker på Levanger. 2. Berit Nilsdtr. f.1747 g.m.Sivert Olsen Moe. 3.Sigrid Nilsdtr. f.1750 Nils Andersen Sjøbua hadde 2 søsken som er kjent 1.Eli Andersdtr. g.m Lars Nilsen Almli f.ca 1713 d.1761(han kom fra Vedul i Åsen og bøksla Ryggen i Skogn i 1748 og kjøpte Almlia i Markabygda i 1755) 2.Jon Andersen Kjesbuvald f.ca 1715 d.januar 1762. gift 1762 med Ane Jonsdtr. f.1729 Dei er nevnt på Kjesbusveet i Skogn 1753-1759. I 1761 var dei på en plass under Søre i Skogn.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Jan Kåre.Dette var morsomt, nå kom jeg jo en generasjon tilbake på denne linjen også, og via Skogn bøkene kan jeg muligens da komme lenger. Dette var jo helt nye og ukjente navn for meg.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.