Gå til innhold
Arkivverket

[#35103] Hvor er Orrvika og Berretøya? Hans Jakobsen f 1783 gm. Sara Hansdatter, Gimsøy


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Sitter og går gjennom noen gamle notater om slekta og der dukker disse stedene opp i forbindelse med et forlis i 1849-50. Vet noen hvor det er? Det er Hans Jakobsen fra Strømnes på Gimsøy i Lofoten som drukner. Han er født i 1783 på/i Brenden og er fostersønn hos Lars Nilsen på Strømnes i flg. folketellingen 1801. Senere gifter han seg med Sara Hansdatter i 1814 og dette er hennes tredje ekteskap. De får bl.a. sønnen Mikal Johan Hansen i 1823. Er interessert i mer om Hans og Sara dersom noen vet noe om når/hvor de er født og foreldrene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei Heidi,Innrulleringsmanntallene forteller at HJ ble født på Brennen (sannsynligvis Brenna i Vågan). Hvis foreldene hans var gift, må faren Jacob ha bodd der. Jacob Simonsen på Moland i Valberg og Ellen Schiønning Berntsdatter må ha bodd på Brenna ei stund, for ca.1790 ble deres sønn Østen født der, ifølge innrulleringsmanntall. De hadde også en sønn som het Michael, f.1803. Jeg har ikke noe bevis for at disse skulle være HJ sine foreldre, men det er mulig. ESB døde 1831 i Olderfjord i Gimsøy, Vågan og JS i 1833 på Gimsøysand.Kanskje ikke så viktig, men i skiftet etter Lars Nilsen på Strømnes i 1808 fikk drengen Hans Jacobsen oppgjør for 7 års lønn.Innrulleringsmanntallet for 1831 viser at Hans Jacobsen på Strømnes hadde en stesønn som het Johan Carlsen, født 1800 på Hondne. I innrulleringsmanntallet for 1806 var Hans fostersønn hos Lars Nielsen på Strømnes. Samtidig bodde også ei enke på Strømnes med sin sønn Ellias Hansen, f.1785 på Honne. Enka het (Sÿneve) Synnøve Olsdatter og døde i 1810, i (Løkvigen) Laukvik(hos sønnen?) ifølge Børje Jonsons avskrift av døds- og vigselslistene.Fra skiftet på Jersvold af Giemsøe fierding 1810 etter Sÿnneve Olsdatter: Barn: Elias Hansen 30 Aar Løgvig. Kiersten Hansdatter, 40 Aar. Sara Hansdatter, 36 Aar.Folketellinga i 1801 viser at på Haanne i Walberg s. i Borge bodde Carl Johannesen og Sare Hansdatter med sønnen Johan, f. 1800. Sara ble født på Honne i 1781 og foreldrene var Hans Jørgensen og Sÿnnov Olsdatter. De giftet seg 3/12-1769 og her er skrivemåten Sÿnnewe Olsdatter, Kartfiorden. De fikk 7 barn, men fire døde som spedbarn eller som små (Elias 1770, Johanna 1772, Kirsten Johanna 1773 og Ane Helena 1776). Synnøve ble gift igjen i 1796 med Ole Olsen og i 1800 med Johannes Rasmusen Dal, begge ekteskap barnløse.Hans Jacobsen, f. 1781(-5) i Brenna, g.19/11-1814, d.2/2-1851. Sara Hansdatter, f.1781 på Horn i Valberg, d.1/11-1848. Barn: Martinus, f.9/2-1815, d.22/9-1848. Rasmus, f.7/10-1818, d.21/4-1850. Sofie, f.1819, d.20/4-1849. Michael Johan, f.20/4-1823, Straumnes. 1.mann: Carl Johannesen, f.1774 Barn: Johan, f.1800, d.3/4-1843. Alle med oppgitt dødsår døde på Strømnes/Straumnes. De nøyaktige fødselsdatoene her stammer fra manntallet i 1832, gjengitt i Årbok for Vågan 2000.Jeg har et annet dødsår enn året da Hans Jacobsen skal ha forlist og druknet. I farten er jeg ikke sikker på om datoen min kommer fra døds- og vigsellistene eller fra skifteprotokollen. Sara Hansdatter var bare gift to ganger så vidt jeg vet, korrigering mottas med takk. Hvor står det om forliset?Det står litt om familiene i Kartfjorden og på Horn i gårds- og slektshistoriebøkene for Borge og Valberg, men disse bøkene er ufullstendige og en stor skuffelse i mine øyne.Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.