Gå til innhold
Arkivverket

[#35106] Pål Skarderud ,Våler i Hof


Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Povel (Pål) Skarderud var far til Knud Povelsen(f.1731) og gift med Ingeri Knudsdatter. Er interessert i om noen har nærmere opplysninger om fødselsår både for Pål og Ingeri og eventuelt deres foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

PÅL MIKKELSS0N født ca. 1693 i Våler ?, Hedmark, død 13. oktober 1768 på Stræte, Våler i Solør. Han ble gift 1719 i Våler kirke (vielse mangler, men trolovet 04.07.1719) med INGRID KNUTSDATTER, født ca.. 1695 på Audenbyhaugen, Våler i Solør, død 1749 på Skarderud, Våler i Solør.Ved vielsen er Pål soldat. Med stor sannsynlighet er Pålsstua på Skarderud oppkalt etter denne Pål som var husmann der. Påls opphav er usikkert, men han er på garden Tåråsen ved trolovelsen, og er ventelig sønn av den Mikkel som var på Tåråsen på begynnelsen av 1700-tallet, etter all sannsynlighet som husmann. At Pål er på Stræte ved død, henger nok sammen med at han da var hos dattera Kirsti som var gift på Stræte med Ola Eriksson.Ingrids foreldre tør jeg ikke si mer om enn at hun er datter av Knut Andersson på Audenbyhaugen f. ca. 1657 d. 1740 Audenbyhaugen.Barn: Anne Pålsdatter f. 1720, Audenbyhaugen, Våler i Solør, d. 1773 Mikkel Pålsson f. 1723, Skarderud, Våler i Solør, Kirsti Pålsdatter f. 1725, Skarderud, Våler i Solør, d. 1802 Knut Pålsson f. 1728, Skarderud, Våler i Solør, d. 1730 Knut Pålsson f. 1731, Skarderud, Våler i Solør, Mikkel Pålsson f. 1735, Skarderud, Våler i Solør, Anders Pålsson f. 1739, Skarderud, Våler i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

De opplysninger jeg har om han er noe uklart,men jeg tror hans kone var Ragnild Olsdatter,antagelig født i 1707 eller 1710.De ble gift i 1735. Hennes far er Ole Lofsgaarden(Løfsgård ?).Når det gjelder Pål Henriksen er jeg usikker på fødselsåret. Hvis det er 1712 er Henrich Brunken oppgitt som far. Er det 1713 er Henrich K. oppgitt som far,og en Pål som også er født i 1713 har Hendrich Huuseberget oppgitt som far. Jeg har også oppgitt Syvderudsmoen som bopel for Pål. Jeg vet ikke om noe av dette var oppklarende,men kanskje du sitter med svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som et utgangspunkt blir dette noe vagt, så jeg må spørre om det er et barn av Pål og Ragnhild som kan være et sikkert utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Med Helena som sikkert utgangspunkt skal jeg se nærmere på dette. Ved første øyekast kan det virke vanskelig å finne noe sikkert på både Pål og Ragnhild, men de må da i det minste være paret som blir gift 31.05.1735. Trenger nok en del tid siden det ikke blir gjort så mye slektsarbeid de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Har sett mer på dette. Pål Henriksen ble gift med Ragnhild Olsdatter 31.05.1735. Han har Kavlerud som bosted, og hun Hol/Kavlerud som bosted ved trolovelse/vielse. Barn registrert på dem er Helena f. 1736 Sjurderudsmoen, Marte f. 1738 Hol, Berte f. 1743 Vestre Eids-enga, Ole f. 1746 Vestre Eid, Peder f. 1748 Vestre Eids-enga, Knut f. 1751 Vestre Eids-enga, Halvor f. 1754 Vestre Eidseie. Ragnhild finner jeg ikke noe sikkert på, men gjetter på hun er er den Ragnhild Olsdatter som blir født 1714 på garden Våler. Kan da være datter av Ole Olsen som holdt til på Våler på denne tida.Pål Henriksen derimot ble født 1713 på Kavlerud som sønn av Henrik Pettersen. Henrik var soldat da han 20. desember 1717 fikk byksle 6 skinn i Kavlerud (Tingbok Solør-Østerdal 1718 fol. 152b). 1719, 19. august, (Tingbok SØ 1719 fol. 262b) var det en sak på tinget om sameieskog på Haslemoen. Henrik Pettersen var en av de innstevnete, men det ble da opplyst at han ble ihjelskutt for 14 dager siden på Eide skanse (som muligens er Eda skanse i Sverige). Hvor Henrik kommer fra er uvisst, men sønnen Peder Henriksen fikk 1745 utlagt renter på arv hos Ole Pettersen på syndre Sætre i Hof. Muligens kan denne Ole Pettersen ha vært en bror av faren og formynder for Peder Henriksen.Henrik Pettersen soldat ble gift 13.11.1712 med Berte Pedersdatter Kavlerud. Hun kalles Marte ved trolovelse. Og i tingboka nevnes hun som Berit, som nok var hennes rette navn. Hun var datter av Peder Larsen på Kavlerud som må være død før 1728, da nevnes kona som enke. Navnet kjenner jeg ikke. Kjente barn av Henrik og Berte: Pål f. 1713, Kirsti f. 1714, Peder f. 1716, Helene f. 1719 - alle født på Kavlerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.