Gå til innhold
Arkivverket

[#35109] Slekta til Isak Olsen Folland f.ca. 1728 i Averøy


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg søker opplysninger om slekta til Isak Olsen Folland(f.ca.1728). Isak Olsen Folland var bruker på en av Folland gårdene i Kornstad sogn, Averøy kommune. Jeg tror han var sønn av Ole Nilsen Folland og hustru Berit Eriksdtr Rånes (f.ca. 1708). Ole Nilsen Folland vet jeg svært lite om og håper noen har opplysninger om hvem han var og hvor han kommer fra. Berit Eriksdtr Rånes var datter til lensmann Erik Nilsen Rånes og hustru Valborg Nilsdtr Svenning (dtr av Nils Henriksen Svenning og hustru Berit Knudsdtr Vebenstad). Lensmann Erik Nilsen Rånes mener jeg må være en sønn av lensmann Nils Madsen Skovik og hustru Karen Eriksdtr. Håper det er noen som kan hjelpe med å få bekreftet ovenfor nevnte antagelser. Jeg mener å ha sett at det var en sorenskriver i Romsdalen med navnet Nils Madsen på 1600 tallet. Kan det være en sammenheng der? Ved skifte etter Nils Eriksen Vevang (som var bror til Berit Eriksdatter Rånes) var det sølv merket bl.a NMSRKED. Dette vil jeg tro står for Nils Madsen R.. og hustru Karen Eriksdatter. Ellers var det også sølv merket NHSBKD, som må være initialene for ekteparet Svenning. Det er lenge siden jeg har jobbet med denne delen av slekta så det blir litt tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Isak Olsen Folland, Heimistua, f. ca. 1727, g.m. Ane Eriksdtr. Slatlem, Nordistua, f. ca. 1731, var sønn av Ole Jonsen Folland, f. ca. 1694 i Hansstua. Han var sønn av Jon Isaksen Nekstad, f. ca. 1670 i Larsgarden på Nekstad, og var i sin tur sønn av Isak Jonsen Nekstad, d. 1681. Hans far var igjen Jon Grimsen Søbstad, bruker på Nekstad i 1635. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk for greit svar. Dette er første gang jeg prøver meg på nettet så jeg var veldig spent på om det ble noe svar. Egentlig var den første og mest sansynlige kandidaten min også Ole Johnsen Folland (spesielt pga navnet Isak dukker opp), men så ble jeg usikker på grunn av endel faddere og oppkallinger etc. Da Isak Olsen gifter seg heter det at han skal bebo sin faders påboende part i Folland. Jeg har prøvd å finne ut om dette kunne være Ole Johnsen eller Ole Nilsen.Jeg vet at Ole Nilsen er bruker på Follan i allefall fra 1734 til 1763, mens Ole Johnsen har jeg problemer med å finne (men han dukker opp iblant). Ved ekstra-skatten 1762 er Isak Olsen ført slik at det ser ut som han bruker en part i Folland sammen med Ole Nilsen (dette er markert ved at det i margen er satt en klammer om disse).Det samme gjelder for Ole Sørensen hvor han bruker sammen med Søren Andersen som jeg vil tro er hans far. Som forlovere er nevnt Hågen Johnsen og Erik Johnsen Folland, som igjen hinter mot Ole Johnsen Folland som far? Når det gjelder fadderskap har vi følgende: 1)Ole Isaksen f.1752 Ole Nilsen Folland (farfar?) John Toresen Nøs Halvor Eriksen Rånes (farmorbror?) Erik Toresen Slåttems Kirsti Olsdatter (mormor og morfar) Erik Olsen Hoels Eli Aslaksdatter Ole Søfrensen Follands Valborg Olsdatter (farsøster?)2)Erik Isaksen f.1754 Ole Søfrensen Folland (mostermann?) Knut Toresen Stene Knut Halvorsen Follands Ane Johansdtr Halvor Halvorsen Rånes Ane Andersdtr3)Kirsti Isaksdtr Iver Olsen Helset Erik Olsen Hoel Ole Eriksen Slåttem Tørris Olsen Morks Ane Olsdtr Erik Johnsen Follands f.ca.1704 Kirsti Olsdtr Tore Olsen Ås sin Helge IversdtrBerte Isaksdtr f.1759 Nils Isaksen Skovik Åge P(edersen Korvog gm Kirsti Isaksdtr) Ole Nilsen Follands Berte Eriksdtr (farmor og farfar?) Ole Eriksen Slåttems Marit (morsøster) Kirsten Rasmusdtr FollandPeder Isaksen f.1761 Håkon Johnsen Folland (f. ca.1696) Jens Isaksen Uttem Paul Jonsen Avset Ole Sørensen Follands Valborg Olsdtr (morsøster? og morsøstermann?) Svend Olsen Follands Karen PedersdtrSvend Isaksen f1763 Knut Halvorsen Folland Peder Gundersen Søvik Ole Sivertsen Øverland Svend Olsen Follands enke Karen ( kan det være at Svend Olsen (f.ca. 1731)var bror av Isak Olsen og ved sin død nå blir oppkalt)?Erik Olsen Hoel som opptrer som fadder lurer jeg på om kan være den Erik Olsen Folland som blir konfirmert 1743 og dermed f.omkring 1726-27 og gift 1749. Dette kunne passe ved å kalle opp Berte Eriksdtrs far Erik Nilsen. Pike Karen Eriksdtr FollandAne Isaksdtr f.1767 John Eriksen Folland Knut Andersen Kalvøen Jens Isaksen Uttems Ane Pedersdtr Guri Davidsdtr Sandø Marit Eriksdtr Slåttem (stemorsøster)Datteren Berte er nok ganske sikkert oppkalt etter en farmor med navn Berte. Navnet Valborg dukker også opp her. Hvis Valborg Olsdatter er søster til Isak Olsen, peker dette direkte mot Valborg Nilsdatter Svenning. Utifra svaret ditt virker det som du er sikker på at Ole Johnsen Folland er faren, så jeg lurer litt på om du har noe, som konkret sier at han er faren. mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ole Nilsen Folland, Heimistua, var g.m. Ingeborg Ellingsdatter Lyngstad. Ole Jonsen var trulig gift 3 ganger. I første ekteskap: Erik i Larsstua på Hol, Magnhild, g.m. Ellev Røeggen. Berit Eriksdatter Rånes er den andre. Isak og Valborg er barna hennes. Berit blir oppkalt av sønnen Isak i 1759. Den tredje kona var Berit Pedersdtr. Kjøl. De hadde barna Peder, f. 1761, Sven, f. 1863, Ane, f. 1767, d. 6 uker gl. Isak 1768-1775, Ole, f. 1771 og Isak, f. 1777. Du kan kanskje kontakte meg på enholten@online.no for ytterlige opplysninger. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for svar igjen. Jeg mener det ikke er noen tvil om at Beret Eriksdtr var gift med Ole Nilsen Folland, dette fordi hun er oppgitt som hans hustru i ekstraskatten 1762. I tillegg er dette også bekreftet i et skifte etter Halstein Halvorsen Gustad(Gaustad?)Ca 1751/52, som vel er halvbror til Lensmann Erik Nilsen Rånes. Skifte etter Halstein Halvorsen Gustad (Gaustad?)inneholder følgende:Enke Marit Knudsdtr, arvinger er Halsteins søsken:Nils Eriksen død, men har barna Anne og Valborg Nilsdøttre,Halvor Eriksen myndig,Beret Eriksdtr gm Ole Nilsen Folland,Karen Eriksdtr død, men har barna:ole 23år Erik 16år og Haldor 10år Jeg kan ikke lenger huske hvor jeg har hentet opplysningene i skiftet fra, men jeg tror de skal være riktige. Jordegods 6mrk i Sildset. Min forbindelse til disse folkene er gjennom Elen Agathe Svendsdtr Smednesset, som var dtr av Svend Isaksen Smednesset(eier av Risholmen når han gifter seg)og hustru Maren Marie Johnsdtr Rimstad. Svend Isaksen (f.1763) er sønn av Isak Olsen Folland og Elen Pedersdtr Kjøl. Det, som gjør meg usikker på hvem som er Isak Olsens far, er bl.a. dette at jeg har antatt at Erik Olsen har vært en helbror av Isak og født tidligere enn Isak( kanskje rundt 1726), noe som ville gjort Beret Eriksdtr (f.ca.1710) svært ung, kanskje rundt 16 år når hun da eventuelt fikk Erik. Hvis Ole Nilsen Folland for eksempel var gift først med Ingeborg Ellingsdatter Lyngstad så kan vel hun være Eriks mor.På grunn av Erik navnet, synes jeg det passer bedre at Erik er oppkalt etter Erik Nilsen Rånes.Kanskje Erik i første omgang kan være født før de giftet seg og kanskje er han den egentlige grunnen til at Beret gifter seg så ung.Når det gjelder et giftermål mellom Ole Nilsen og Ingeborg Ellingsdatter Lyngstad lurer jeg på hvor dette er opplyst fordi det der kan være en pekepinn om hvor Ole Nilsen stammer fra. Så lenge det ikke er noen gode bevis på at Ole Johnsen er faren har jeg mest tru på Ole Nilsen, men jeg er ikke sikker.Jeg synes også det er litt merkelig med navnet Isak midt oppe i dette. Jeg vil tro noen er oppkalt. Kan det være noe sånt som at Ole Nilsen tar over ett av brukene på Folland fra en med navnet Isak? Vel dette blir mye spekulasjon fra min side. Finnes det noen informasjon om hvem som satt på Isak Olsens bruk 1751 eller eventuelt noe i tingbøkerne om hvem Isak Olsen tar over for? Jeg har ikke funnet noen alder på Ole Nilsen ,er det noen som vet noe om den? mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Her snakker vi visst om to forskjellige menn! Den første levde på 1600-tallet, og et skifte fra Lyngstad i 1689 sier at Ingeborg, datter av Nils Ellingsen Lyngstad, var gift med Ole Nilsen Folland. Den andre Ole Nilsen må ha vært født ca. 1710, han kommer inn i matriklene ca. 1735 og er oppført sist ca. 1752, seinere kommer Isak Olsen på denne plassen. Dessverre er disse matriklene svært upålitelige, de er ofte på tiårsvis for seint ute med forandringer. Skrivekarene brukte rett og slett avskrifter av de forrige listene. Men Ole finnes ikke noen andre steder, de avskrifter av kirkebøkene fra 1738 som jeg har her nevner bare at Ole Nilsens kone (navn mangler) døde i 1762, 44 år gammel. En må nesten tru at Ole var død før 1738 ? Det mangler også skifter. Ellers er Erik Olsen, som vart gift med Eli Aslaksdatter Hol, konfirmert i 1743, Isak Olsen i 1746, han vart g.m. Ane Eriksdtr. Slatlem, Valborg Olsdatter i 1750, gift året etter med Ole Sørensen Folland. De må ha vært minst 18 år ved konfirmasjonen alle tre. Follandsgarden er et svært kompleks å sette sammen. Da jeg begynte å skrive gardshistoria for mange år siden, så var det allerede skrevet nesten 300 sider av andre interesserte. Men om disse Ole-karene var det ingenting notert, så de har nok vært litt vanskelige å plassere. Jeg mangler den skattelista du nevner, så den må jeg nok få tak i. Vi får granske videre på saken. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ble feil med den ekstraskatten (1763). Det er bare husbondens navn som oppgies. Det ser ut til at det er mange bruk på Folland og at det kan være vanskelig å se hvem som hører til hvor. I matriklene ser det ut som det er delt inn i bruk som ligger under Øvergarden og bruk som ligger under Nergarden (jeg tror Isak hører til på Nergarden).I en skattematrikkel 1760 (statsarkivet)finner jeg ikke Ole Nilsen, men i ekstraskatten 1763 er han ført opp som medbruker sammen med Isak Olsen. Det er oppgitt at det er 4 personer over 12 år på dette bruket. Siden det ikke er noen andre navngitte personer der, er vel dette egentlig en ekstra bekreftelse på at de bruker samme gårdpart. Det er også spesifisert i margen at Ole Nilsens hustru døde 25 okt uten å nevne årstall. Jeg har sjekket i kirkeboka og funnet henne oppgitt som Ole Nilsen Follands kvinde død 1762 53 år gammel (ikke noe navn). Ole Nilsens Folland er nevnt som fadder i alle fall 1739 for Halvor Eriksen Rånes sin sønn Halstein og Nils (Isaksen?) Storvikens dtr Lene, 1740 for Nils Storvikens dtr Else,1747 for Åge Pedersen Korvogs barn Isak (mor Kirsti Isaksdtr),1752 for Isak Olsen Follands barn Ole,og det er sikkert flere også. 1738 Ole Nilsens Follands kone Berithe nevnt som fadder for Halvor Eriksen Rånes sin datter Valborg, 1759 Ole Nilsen Follands kone Berte nevnt som fadder for Isak Olsen Follands datter Berte. Jeg har også notert meg tidligere at Ole Nilsen Folland er nevnt 1735 angående en sag (jeg mener det var i en skattematrikkel) . Problemet er at jeg ikke har tilgang til noen skattematrikler mellom 1735 og 1760 og dermed ikke vet hvem som i dette tidsrommet var bruker på det senere Isak Olsens bruk (og da spesielt 1751 da det blir sagt at han skal bebo fars part i Folland). Det finnes et skifte etter en Mari Halvorsdatter Rangøen 1734. I dette skiftet er det nevnt at hun blant flere andre arvinger har en halvbror Ole Nilsen Folland (avdød?) med datterbarn som arver(ikke navngitt), men dette må vel være en annen Ole Nilsen? Kanskje den Ole Nilsen du tidligere nevnte? Jeg begynner å føle meg ganske trygg på at Ole Nilsen er Isak Olsens far. Ellers lurer jeg litt på dette med Nils Madsen Skovik. Det er vel ganske sikkert at initialene NMSRKED på sølvet i skiftet etter Nils Eriksen Vevang må være nettop for Nils Madsen og hustru. Hva kan det være, det jeg tror er en R, stå for? Kanskje første initial i et slektsnavn? Både det at Nils Madsen tar over som lensmann etter Ole Nilsen (Svenning) Rånes , og det at Erik Nilsen Rånes (som jeg er temmelig sikker på er sønnen hans) gifter seg inn i Svenning familien (med Valborg Nilsdtr Svenning) og overtar som lensmann etter faren Nils må bety at det er mere til denne mannen enn det kan se ut som ved første øyekast. Kanskje noen har opplysninger om Nils Madsen? Erik Nilsens Rånes sin sønn Halvor Eriksen Rånes er vel også lensmann så vidt jeg husker. Dette skulle vel normalt tilsi at hans svoger Ole Nilsen Folland skulle være mulig å finne i samme 'type' omgangskrets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har bladd i gamle notater og funnet ett skifte etter Erik Olsen Hoel:Skifte 1766 etter Erik Olsen Hoel. Enke Eli Aslaksdatter. Barn: 1)Berit Eriksdatter 12år, 2)Marie Eriksdatter 8år, 3)Anne Eriksdatter 3år.Formyndere for barna var Isak Olsen Folland, Erik Aslaksen Bae, Knut Rasmusen Hoset.Erik Olsen Hoel hadde vært formynder for Isak Olsen Follands datter Berit Isaksdatter.Sølv i skiftet: sølvskje merket NHSBKD (initialene til handelsmann Nils Henriksen Svenning og hustru Berit Knudsdatter f.Vebenstad).Dette mener jeg peker i retning av at Erik Olsen Hoel og Isak Olsen Folland sannsynlighvis er søsken og at de er barn av Ole Nilsen Folland. Sølvet er da sikkert arvet fra Ole Nilsen Follands hustru Berit Eriksdatter, som jo er ett barnebarn av Nils Henriksen Svenning.Det finnes også ett skifte etter Isak Olsen Folland 1778, som jeg kan ta med her.Skifte 1778 etter Isak Olsen Folland. Enke Eli Pedersdatter (hun er f. på Kjøl). Barn: 1)Erik Isaksen 2)Peder Isaksen 19år 3)Svend Isaksen 16år 4)Ole Isaksen 9år 5) Isak Isaksen 2år 6)Kirsti Isaksdatter 24år 7)Berte Isaksdatter 22år.Barna Erik, Kirsti og Berit er fra første ekteskap med Ane Eriksdatter Slåttem.Formyndere for barna er følgende: Peder Halvorsen Mork,John Eriksen Follan, Iver Johnsen Ekelsøen, Broren Erik Isaksen, Ole Eriksen Slåttem.Isak Olsen Folland hadde vært formynder for Elling Jensen Uttem, som no istedetfor fikk Hans Andersen Gjertviken til formynder.Det var sølv i skiftet merket SOS og SGS (jeg tror det er en G) , men er ikke sikker.Jeg lurer også på om det er noen som har noen teori om hvem som er foreldre til Lensmann Erik Nilsen Rånes f.ca.1668. Som nevnt tidligere har jeg stor tro på at Nils Madsen Skovik og hustru Karen Eriksdatter er foreldrene. Det er ting som peker i den retningen. Det er jo ikke sikkert at det er riktig, jeg håper derfor det er andre som også har synspunkter om dette.Jeg har også litt tro på at ekteparet ikke er innfødte Nordmøringer, men jeg har egentlig ingenting som kan støtte opp under det.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg prøvde søkemotoren Google på navnet Nils Madsen og da kom jeg over en artikkel på hjemmesiden til Bergen Statsarkiv om den gamle Hafstad slekta. Der er det nevnt en Nils Madsen Hafstad, f.ca 1641 og antatt død før 1680, da han ikke er nevnt i skiftet etter sin mor. Han er visstnok nevnt siste gang på Hafstad 1666. Omtrent 1670 er det hans svoger som tar over gården (dette er slik jeg forstår artikkelen). Jeg lurer litt på om ikke dette er omtrent den tiden som navnet Nils Madsen dukker opp på Skovik. Det er i allefall ingen Nils Madsen i mantallet 1664-1666 på Nordmøre, som jeg vet om. Det som gjør at jeg ikke avskriver dette med en gang er at det i artikkelen går frem at Nils Madsens morsøster er gift med Peder Bertilsen Kolding som antaes å ha bodd på Leira på Nordmøre. Det da i allefall forbindelser til Nordmøre innen nærmeste slekta til Nils Madsen. Det som ødelegger det hele for meg, er da naturlighvis at Nils Madsen ikke er nevnt i skiftet etter sin mor. Men en vet jo aldri, det har jo hendt før at personer ikke har vært nevnt i skifter. Uansett er det en interessant artikkel med forbindelser tilbake til bl.a. Aspa slekta. Og det er vel mulig at Nils Madsen raskt kan elimineres gjennom eventuell arv av gods etc. Kanskje noen kan hjelpe?mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ser jeg har skrevet feil i innlegg 6. Halstein Halvorsen Rånes på Ugelstad f.ca.1696 er Halvbror til Halvor Eriksen Rånes. Erik Nilsen Rånes er stefar til Halstein. Det finnes litt om disse folkene i bygdebok for Eide bind 1 side 401 og bind 5 side 48 til 54.Artikkelen jeg refererer til i innlegg 10 har adresse: http://digitalarkivet.uib.no/sab/hafstad.htm. Jeg tror dette er ett blindspor, men tar det med allikevel fordi det kanskje kan ha interesse for andre med slekt på Nordmøre. Ellers er navnet på denne Nils Madsen (som er nevnt i artikkelen)sine foreldre Mads Hågensen og Synef Nilsdtr Hafstad.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Endre Holten

Godt nytt år Torkild! No meiner eg å ha funne litt meir om Ole Nilsen Folland, Heimistua. Han var truleg fødd i Nørgarden på grannegarden Kårvåg litt etter 1700, og var son av ein Nils Trondsen som var 45 år etter manntalet 1701. Han hadde sonen Trond, som var fødd i 1700, og ei dotter, Lisbet, f. ca. 1705. Ho vart gift med Ole Knutsen Utheim, og dei vart husmannsfolk på Litl-Løvøya. Lisbet døde 1739, og i skiftet etter ho same året er broren Ole Nilsen Folland verge for dottera hennar, som også heitte Lisbet. Den 10. desember 1742 vitnar Ole Nilsen at han på sin kones vegne har solgt 10 1/2 marklag arvegods (etter eit skiftebrev av 24. august 1729) i Rånes til Halvor Eriksen Rånes. Trond Gundersen Kårvåg, f. ca. 1624, var gift med Ragnhild Eindredotter Folland, Hansstua. Vi veit om to born: Nils, f. ca. 1660, tok over garden. Synnøve, f. ca. 1662, g.m. Jens Jensen Honningsøy. Far til Trond var Gunder Trondsen, som bøksla 2 øre i Kårvåg av Frukjerka i Trondheim i 1635. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Godt nyttår til deg også Endre. Mange takk. Nå ble jeg virkelig overrasket. Jeg hadde ikke sett for meg noen snarlig løsning på Ole Nilsen. Står det ettertrykkelig at Ole Nilsen Folland er bror til Lisbeth? Det skulle vel ikke være noe mere informasjon å hente i skiftet? Er det noe om spesielle eiendeler eller andre personer nevnt i forbindelse med skyld etc.? Er det noen spesielle ledetråder du har som fører til at du antar at Nils Trondsen Kårvåg er faren?Jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler meg ennå ikke 100% sikker på om følgende slektsrekke (som jeg har antydet tidligere) stemmer: Isak Olsen Folland - mor Berit Eriksdatter Rånes på Folland - far Erik Nilsen Skovik på Rånes - far Nils Madsen Skovik. I første rekke er det om Isak Olsens mor virkelig er Berit Eriksdatter Rånes. I andre rekke er spørsmålet om Erik Nilsen Rånes er sønn til Lensmann Nils Madsen Skovik. Jeg har vel egentlig stor tru på det, men ønsker gjerne argumenter for og imot. Kanskje noen vet noe?Enda en gang takk for hjelpamvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Jeg har sett på skiftet etter Lisbeth Nilsdatter Uttem idag. Det er nok ikke Ole Nilsen Folland, som er verge for dattera Lisbeth Olsdatter. Ole Nilsen Folland møter som vurderingsmann, i tillegg til at han møter på vegne av Lisbeth Olsdatter (13år). Formynder for barnet ser for meg ut til å bli enkemannen Ole Knudsen Uttem, som er far til Lisbeth Olsdatter.Lisbeth Nilsdatter er gravlagt 1739 56 år gammel og er da født ca.1685Dermed blir det ikke helt sikkert at Ole Nilsen Folland virkelig er bror til Lisbeth Nilsdatter. Jeg synes navnet Lisbeth også virker ukjent i forbindelse med Ole Nilsen Follands slekt. På den annen side er det tydelighvis en del kontakt mellom Ole Nilsen Folland og Uttem/Korvog så jeg avskriver derfor absolutt ikke at du har rett i at Lisbeth Nilsdatter er søster til Ole Nilsen. Er det funnet noe annet enn skiftet, som knytter Lisbeth Nilsdatter til Ole Nilsen Folland?mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Er det virkelig ingen som har kjennskap til lensmann Nils Madsen Skovik og hans kone Karen Eriksdatter (se innlegg 1)?Jeg mener at disse to er foreldre til senere lensmann Erik Nilsen Rånes gm Valborg Nilsdatter Svenning.Er det noen som vet om Isak Nilsen, som tar over etter enka Karen Eriksdatter på Skovik kan være en yngre bror av Erik Nilsen Rånes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

SKOVIKJeg vil prøve å redegjøre for hvorfor jeg mener Erik Nilsen Rånes sannsynligvis er sønn av Nils Madsen Skovik og Karen Eriksdatter Knut Skovik var bruker 1671Nils Madsen var bruker 1677 av 0-0-12 i SkovikNils Madsen bruker 1681Nils Madsen er lagrettemann 1683 . Samtidig er Ole Nilsen Rånes nevnt som lensmannNils Madsen Skovik nevnt som lensmann i skiftet etter lensmann Ole Nilsen Rånes 1691Nils Madsen Skovik lensmann i 1696Nils Madsen Skovik Lensmann tidlig 1697Nils Madsen bruker Skovik 1698Erik Nilsen Lensmann 1698 (ikke benevnt med gårdsnavn). Samtidig er Halvor bruker på RånesErik Nilsen bruker Skovik 1699. Samtidig er enken bruker på RånesErik Nilsen Rånes nevnt 19 juli 1700Enken bruker Skovik 1701. Samtidig er følgende bruker på Rånes: Lensmann Erik Nilsen 33år med (ste)sønn Halsten Halvorsen 5år. Merknad, Erik Nilsen f.ca.1668 var gm enken etter Halvor Halstensen Rånes, Valborg Nilsdatter Svenning fra Strømsholmen.Enken Karen Eriksdatter er bruker på Skovik 1706. Erik Nilsen fortsetter nå utetter på Rånes og erstattes etterhvert av sønnen Halvor Eriksen Rånes.Isak Nilsen er bruker av Skovik 1712. Dette må være den samme Isak Nilsen 22år i 1701 som er dreng på Hoset.Jeg tar med igjen skifte etter Nils Eriksen Vevang 1740. Enke Gunhild Olsdatter. Barn Anne Nilsdatter og Valborg Nilsdatter. Sølv merket NMSR KED, NES, NHS BKD. Disse initialene står temmelig sikkert for : Nils Madsen (så kommer en bokstav jeg ikke greier sikkert å tyde og som kanskje kan være første bokstav i ett slektsnavn. Kan se ut som en R) og Karen Eriksdatter, Nils Eriksen, Nils Henriksen Berit Knudsdatter.Jeg mener en må gå utifra følgende: mellom 1671 og 1677 kommer Nils Madsen (R?) til Skovik som bruker. Han tar ca.1691 over som lensmann etter Ole Nilsen Rånes. Nils Madsen dør antagelighvis i 1697 og sønnen Erik Nilsen tar over som lensmann. Halvor Halstensen Rånes dør ca.1698/1699. 1699 er Erik Nilsen bruker av Skovik. Det ville være rart om dette ikke er Erik Nilsen Lensmann. I 1701 er Erik Nilsen lensmann kommet til Rånes ved å gifte seg med enken Valborg. Jeg mener en da må anta at Eriks Nilsens mor Karen Eriksdatter tar over etter sønnen på Skovik. Og fortsetter som bruker der til den yngre sønnen? Isak Nilsen f.ca. 1679 tar over. Fullgodt bevis for at Nils Eriksen Rånes er sønn på Skovik ville være at lensmannen Erik Nilsen i 1698-1699 er benevnt Skovik.Nils Eriksen Vevang med sølvet i 1740 er sønn av Erik Nilsen Rånes (fra Skovik)Jeg går utifra at ingen fortsatt vet noe særlig mere om disse folkene på Skovik, men er det noen som kan tenke seg til hva det jeg tror er en R i initialene på sølvtøyet på Vevang 1740?Er det noen som kjenner til om Skovik kan ha blitt brukt i andre forbindelser enn rent gårdsbruk i tidligere tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Halvor Eriksen Rånes hadde to døtre. Beret Halvorsdatter oppkalt etter Beret Knudsdatter Vebenstad på Strømsholmen og Karen Halvorsdatter som etter min formening må være oppkalling etter Karen Eriksdatter Skovik.Merkelig at ingen har noe å kommentere når det gjelder Skovika. Det virker jo som en interessant slekt.Jeg lurer jo også på hva foranledningen til at Nils Madsen Skovik kom til Averøya kunne være (for jeg tror ikke han opprinnelig kom derfra). Han ble jo ikke lensmann med en gang og han må jo ha vært vel ansett i bygda ettersom han kunne bli lensmann. Kan han ha hatt andre verv før han ble lensmann. Er det noen i det hele tatt som har sett navnet Nils Madsen nevnt på Nordmøre før 1700, hvis så skulle være vil jeg anta at det ville være snakk om mannen på Skovik.Er det noen som har kjennskap til Isak Nilsen Skovik sine barn og er det noen som vet om han var sønn til Nils Madsen Skovik.Jeg har sett bumerke til Isak Nilsen. Det var ett spesielt merke som skilte seg ut fra de andre jordbrukerne i området. Den gangen hadde ikke Isak Nilsen noen spesiell interesse for meg så jeg tegnet det desverre ikke av, men jeg husker jeg tenkte den gang at seglet/bumerke kunne ha passet som et slags offentlig segl. Uansett, jeg tror jeg så seglet i den første kirkeboka for området der de fleste forlovernes segl er inkludert og dette skal jeg sjekke ved en senere anledning.Hva med Nils Henriksen Svenning. Er det bekreftet at han er sønn av sorenskriveren Henrik Nilsen?Tanken har streifet meg mange ganger når jeg kommer borti Nils Henriksen Strømsholmen om han kunne være av folket på Aure i Fræna. Ikke for annet enn at det der er Nils Henriksen rundt 1600 og at dette var ei slekt som kanskje stakk seg litt ut av den jevne bondestanden? Er det mulig å avkrefte dette. Hva vet en egentlig om Nils Henriksen og opprinnelsen til Svenning navnet?Sånn, da ble det mye mere enn jeg hadde tenkt å skrive. Jeg hadde egentlig tenkt bare å skrive om Karen Halvorsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Denne hypotesa kan det nok vera verdt å arbeida vidare med. Det var ikkje ofte at nokon av arvingane vart 'utegløymd' i arveskifte, men eg har sett i nokre få tilfelle at born som har fått 'for mykje' i heimegåve (meir enn arven ville utgjera) ikkje alltid er omtala i skifta. Dette kunne kanskje også vera tilfelle med Nils Madsson? Veit du alderen som er oppgjeven på Nils Madsson Skovik i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg regner med at han var død før 1701. Jeg har ikke funnet han nevnt i 1701 manntallet. Enken er bruker i 1701 på Skovik. Jeg regner med at dette ikke er enken etter Erik Nilsen Skovik, men istedet enken etter Eriks far, lensmann Nils Madsen Skovik. Enkens navn var Karen Eriksdatter.Da har altså mor til Erik Nilsen (Karen Eriksdatter) sannsynlighvis tatt over som bruker etter at Erik flytter til Rånes, hvor jeg tror han har giftet seg med enka der, Valborg Nilsdatter Svenning. Se forøvrig innlegg 16.Lensmann Erik Nilsen (Skovik?) på Rånes er født ca.1668. Nils Madsen Hafstad var på dette tidspunktet ca.28år gammel og kunne aldersmessig godt være far til Erik Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nils Madsson Hafstad (Skovik?) hadde truleg slekt i Eide. Som det går fram av artikkelen til Stenseth & Nedrebø, så hadde Nils ei morsøster som var gift med Peder Bertelsen Kolding på Nordmøre. Denne Peder budde først på Leira på Tustna (no Aure), men flytte ca 1649 til Vågsbøen i Eide, ein gard han hadde fått eigedomsrett til gjennom kona (?). Utanom Vågsbøen eigde han også Skjelvika og Eide i same 'kommune'. Opphaldet hans på Vågsbøen varte ikkje særleg lenge, berre til ca 1656, då han flytta attende til Leira. Peder Bertelsen Kolding, som i følgje Stenseth & Nedrebø, tok borgerskap i Bergen i 1623 er nemnd i skattelistene for Førde 1625-27, måtte altså først ha vore gift med ei dotter til Nils Nilsson Hafstad og slik fått hand om svigerfaren sitt gods på Nordmøre. Han flytta altså til Leira på Nordmøre, og er nemnd der fra 1635. Han er truleg far til Nils Pedersen, født ca. 1630, som bodde på Leira i 1666, samt til Bertel Pedersson som budde i Steinsvika på Averøya.Om det er same mannen så måtte Nilsdotra frå Hafstad i Førde ha døydd frå Peder, for i 1642 sel han ein part i Silneset som kona hans hadde fått etter foreldra sine og desse foreldra var Gunder Larsson Silnes (son til Laurits Friis) og NN. (Sjå m.a. Jonny Lyngstad B II og V Eideboka).Ut frå dette kan ein altså utleia at det ikkje trong å vera særleg merkeleg om Nils Madsson Hafstad hamna hos morsøsterfolket sitt i Eide? Eg seier ikkje dermed at det var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Først vil jeg gjøre det helt klart at forbindelsen til Hafstad er basert på ett søk på Google på navnet Nils Madsen hvoretter navnet Nils Madsen Hafstad dukket opp. Denne forbindelsen er altså bare en arbeidshypotese jeg jobber med i ett forsøk på å finne Nils Madsen Skoviks slekt.Jeg har no søkt gjennom endel av manntallene 1664-66 her på digitalarkivet og mener å ha fått bekreftet at navnet Nils Madsen er en sjelden navnekombinasjon. Det er svært få å finne med denne navnekombinasjonen.Jeg mener det må legges vekt på at lensmann Nils Madsen Skoviks antatte sønn lensmann Erik Nilsen Rånes gifter seg med en datter av Nils Henriksen Svenning. Såvidt jeg vet blir alle de andre barna til Nils Henriksen godt gift inn i kjente slekter på Nordmøre. Det er derfor sannsynlig at Erik Nilsens foreldre hører til samme sosiale skikt. Utifra artikkelen virker det som om Nils Madsen Hafstad kunne høre til en slik familie.For meg er det egentlig nesten ett uoverstigelig hinder at Nils Madsen Hafstad ikke er nevnt i skiftet etter mora 1680. Jeg kan ikke huske at jeg har vært borti tidligere at arvinger har vært utelatt i vanlige skifter. Jeg har flere ganger sett bygdebokforfattere anntatt at personer har vært sønner og døttre selv om de ikke har stått oppført i skiftene, men jeg har i de tilfellene vært svært skeptisk.Skulle ønske det hadde dukket opp noen døttre av Nils Madsen, for eksempel med navnet Synnøve. Da mener jeg saken ville vært klar.Det er vel overveiende sannsynlig at den Isak Nilsen, som blir bruker på Skovik etter enken Karen Eriksdatter også er deres sønn. Navnet Isak kan kanskje være en ledetråd mot slektskap med slekter hvor navnet Isak forekommer.I etterslekta til Nils Madsen dukker også initialene NMSR KED opp. Jeg vil senere dobbeltsjekke at dette virkelig er en R. Vil tro denne gir en peker mot ett slektsnavn eller gårdsnavn. Hvilke aktuelle slektsnavn finnes langs kysten som begynner på R?Erik Nilsen er født før Nils Madsen blir bruker på Skovik (ca.1668). Hvis Nils Madsen Skovik skulle være identisk med Nils Madsen Hafstad ville vel giftermålet med Karen Eriksdatter sannsynlighvis vært holdt i Sunnfjord. Kanskje hennes slekt kommer derifra. Erik Nilsen ville også ha vært født der.Det at Nils Madsen Skovik, som er bruker på den bittelille gården Skovik blir lensmann og har en sønn som gifter seg med en datter av Nils Henriksen Svenning mener jeg også sannsynlighvis peker mot at han kanskje kan ha hatt en annen bakgrunn enn det kan se ut som utifra gårdsdriften hans. Kanskje han var en form for offentlig tjenestemann? eller drev handel?Finnes det opplysninger om gården Skovik i eldre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

No har det dukket opp enda en interessant Nils Madsen som det bør vurderes om kan være identisk med Nils Madsen Skovik.I debatten 48052 gir Sissel Bruun Sørensen informasjon om Nils Madsen husmann på Egge i Stod (Nord Trøndelag). Han er født ca.1636 og har en sønn Mads Nilsen f.ca.1664. Han var etter all sannsynlighet sønn av Mads Michelsen og Anne Nilsdatter på Egge. Dette burde vel også være en aktuell kandidat når det gjelder å finne Nils Madsen Skoviks opphav.Jeg mener både Nils Madsen Hafstad og Nils Madsen Egge er aktuelle kandidater også fordi de er forholdsvis unge. Nils Madsen Skovik er jo lensmann helt til ca.1698. Jeg vil tro han ikke er eldre enn, la oss si 70 år på denne tida. Hvis det er tilfelle, er han iallefall ikke særlig gamlere enn ca.35 år i 1665. Sånn sett, passer iallefall begge kandidatene ovenfor godt inn.No går det frem av tema 48052, at navnekombinasjonen Nils Madsen på midten av 1600 tallet er sjelden, ja i flere fogderier finner en ingen Nils Madsen i det hele tatt og knapt nok heller noen Mads. Det finnes sikkert flere kandidater, som forhåpentlighvis etterhvert dukker opp. Bare dette alene, gjør jo at en bør ta med alle Nils Madsen med en alder mellom 20 og 35år (kanskje opp mot 40år i manntallet 1664-66), når en skal vurdere mulige kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Hva vet en egentlig om Nils Henriksen (Svenning)på Strømsholmen i Eide sitt opphav og for den saks skyld også barn? Er det kjent hva som er opphavet til bruken av navnet Svenning i denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den som veit mest om dette er utan tvil Jonny Lyngstad som driv og skriv bygdebøker for Eide. Nokre gonger er han også inne på dette forumet både med spørsmål og svar, men i det siste har eg ikkje sett han. Kanskje ein ide å ta ein prat med han for å høyra korleis framdrifta er for bøkene som skal omhandla Skovik og Strømsholmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Strømsholm hører vel med til Eide bygdebok, men jeg trodde Skovik ville ligge til Averøy bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.