Gå til innhold
Arkivverket

[#35109] Slekta til Isak Olsen Folland f.ca. 1728 i Averøy


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Så, dere savner meg? Det var godt å høre.Jeg er klar over den artikkelen som sto i NST og om at Peder Bertelsen hadde tilknytning hit.I lensrekneskap er Nils Nilsen Leren nevnt i 1617 som eier av 4 spd. jord. Året etter står han som Nils Nilsen Norfior, mens han i 1620 står som Nils Nilsen Sundfior. I 1628 som Nils Sundfiord, men da med 4,5 spd. Dette er fra mine notater da jeg gikk gjennom lensrekneskapa for Nordmøre for ca. 25 år sia. Jeg konsentrerte meg sjølsagt om Mek og Gjemnes tinglag, men las alt som sto der og gjorde ulike interessante notater.Det omtalte skjøtet fra 19. november 1642 vil bli avbilda og omtalt i den neste Eideboka b. 6 hvor Linset er med. Den kommer om ikke så mange ukene, se også Eideboka b. 5, s. 299. Det står ikke Peder Bertelsen, men 'Peder Bottelszen Boenndis I Herredt.' Sammen med Mons (Mogens) på Visnes solgte de partene i Silneset som deres hustruer hadde arva etter sine foreldre. Til sammen hadde de arva 1/2 øre eller 12 mrkl., som betyr at hver av dem eide 6 mrkl. Peder og Mons solgte til sin kjære svoger Kasper Gundersen på Linset. På dette dokumentet er også bumerket til både Peder Bottelsen og Mons Visnes.Bumerket til Peder kan jeg tegne av i påska og sette inn her.Jeg ser at dere bruker Svenning som slektsnamn på de som kommer fra Strømsholmen. Dette mener jeg er feil for den eldste del av denne slekta. Det er Knut Nilsen på Vevang som første gang bruker dette i 1712 da han underskriver et skjøte på Ørsalen. Det var Birgitte sal. Kristen Hansen på Enge som ba Knut om å skrive under da han var hennes svoger.Men de som har vært borti dette tidligere og som har skrevet om denne slekta, har dratt dette slektsnamnet med seg bakover i tid. Jeg har vært gjennom nesten alle sentrale kilder for vårt distrikt som omhandler 1600-tallet og ikke funnet at familien brukte dette namnet.Ellers har jeg ikke noe å tilføye om Nils Madsen. Det kan ligge noe skjult i det jeg har avskrevet. Vi får se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest endre holten

Litt om Skovika: Jordeboka 1661: Knud - 1/2 øre. 1669: Nils(Matzen)Skovig: fortilig sammenleje med sin qvinde Kari Eriksdatter - bøtte 9 ort. Nils døde sist på 1690-tallet - i 1699 er Erik Nilsen innført som bruker i skattelista. Ellers ingen opplysninger utenom det som står i matr. 1723. Dosent John Utheim har litt i sin bok 'Stamtavler over familien Utheim og med den beslegtede familier' som kom ut i Kristiania 1899. (s. 44-45, og ellers litt om spøkeri i brønnen) Reprodusert og trykt i offset av Røros-trykk a/s 1978. Med hilsen -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Dette var bra. Her får vi jo bekreftet at Nils Madsen virkelig ble gm Karen Eriksdatter. Vi får også vite at Nils var benevnt Skovik allerede 1669. Jeg vil tro Erik Nilsen Rånes f.ca.1668 er det her fortidlig fødte barn. Han skulle jo etter alderen i mantallet 1701 være f.ca.1668.Sammen med hva jeg har skrevet tidligere i tråden synes jeg det nå må være bra sikkert at følgende er riktig: Berit Eriksdatter gm Ole Nilsen på Folland var datter til Lensmann Erik Nilsen Skovik f.ca.1699 og Valborg Nilsdatter Strømsholmen. Erik Nilsen Skovik på Rånes er da igjen sønn av lensmann Nils Madsen Skovik og Karen Eriksdatter.Videre antar jeg at Isak Nilsen Skovik er en yngre sønn av Nils Madsen og Karen Eriksdatter.Det kan se ut som om Nils Madsen er utenbygds fra, siden han ikke er å finne i 1664-66 manntallet. Kona Karen Eriksdatter kan vel like godt være fra Averøy/Eide eller deromkring som at hun kommer utenbygdsfra.Dette er jo veldig nære i tid da det var brukerskifte på Hafstad i Sunnfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Til innlegg 28:I lensrekneskapet under Meks tinglag for 1669 står følgende ordrett:'Niels Madtzønn for leyermaall begaait med hanns festemø Karen Erichsdaatter for tidenn - bøtte - pennge - ix rdr.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest endre holten

Skovika ligger på Utheim, nemnt første gong som eige bruk i 1661. Overdratt til Peder Jonsen Utheim i 1830. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Endre!Betyr det at at Skovika er en del av Utheim og at den ikke er noen egen matrikkelgård i dag? Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tokild Knudsen

Har no fått bekreftet at initialene på sølvskje i skiftet etter Nils Eriksen Vevang 1740 var NMSR KED som må stå for Nils Madsen (R for slektsnavn/gårdsnavn) og hans kone Karen Eriksdatter.Jeg har også funnet at brukeren på Skovik ser ut til å hete Nils fra og med 1666 til ca.1698.Mantallet 1664 har bruker Knut Nilsen 50år og husmann strandsitter Nils Knudsen 20år.Manntallet 1666 har bruker Knut 51år, Bruker Askild Askildsen, husmann/strandsitter Nils 21år, humann/strandsitter Gunder Nilsen 4år (feil alder eller sønn av Nils?).Kan det være at denne Nils Knudsens egentlige navn er Nils Madsen? Er det noen som har originalen av mantallet 1664 og 1666 som kan sjekke om det virkelig står Nils Knudsen der.Skovik står i den søkbare databasen 1664-66 på nummeret før Sildnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Man skal være forsiktig med å bruke det som er lagt ut på nettet fra manntalla 1664-66 for Nordmøre. Det er alt for mye feil avskrevet i dem.Så også under Skovika.For 1664 er det korrekt det som står der, men for det neste er det feil.For tellinga i 1665 står:Skowigen 1/2 øre - Knud bruger - 51 aarTjenestedreng: Adschil Adschilss. 12 aarUnder Huusmand/Strandsidder: Niels Husmand 21 aar og Gunner Nielss. 1 1/2 aar.Denne Gunder Nilsen er altså 1,5 år og sønn av husmann Nils (Knutsen).Jordeboka for 1667 har dette:Schowig - (bruker) Niles Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg håper det vil la seg gjøre å finne ut når brukeren på Skovik går over fra å hete Nils Knudsen til å hete Nils Madsen.Kanskje Nils Madsen uteliggerborger i Romsdal (se John H. Aarønes sitt innlegg 20 i tema 48052) faktisk kan være identisk med senere lensmann Nils Madsen Skovik?Nils Madsen er jo nevnt allerede på Nordmøre 1669, som nevnt tidligere i innleggene 28 og 30. Det er vel ikke godt å vite hvor han virkelig bodde på dette tidspunktet, kanskje var det Skovik eller kanskje han etter å ha giftet seg flytter til Romsdal eller Trondheim, for så flytte tilbake senere, til Nordmøre? Hvem kan hans hustru Karen Eriksdatter være datter av? Det er vel godt mulig at iallefall hun, kan ha lokal tilknytning. Det er vel også sannsynlig at hun hører til samme samfunnslag, som det kan se ut som om Nils Madsen og nærmeste etterslekt hørte til. En kan iallefall ha dette som ett utgangspunkt i videre leting. Jeg vet selvfølgelig ikke sikkert om det var noe spesielt med Nils Madsen og hans familie, men det er jo noen indisier i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Til innlegg 16 og 35:Nå har jeg fått sett på skiftet fra Vevang i 1740.Det står enten NMSR KED eller NMSK KEDJeg har sammenlikna litt de ulike bokstavene. Stor R skriver han litt anderledes enn den som du Torkild vil ha som R i NMSR - sammenlikn med Runde plader, Søe Redschab, Rasmus Teilgard.Jeg heller til at det står NMSK KED.Jeg tror man er på rett veg i forhold til Peder Bertelsen og Nils Madsen. Det endelige beviset dukker kanskje opp en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Jonny i innlegg 38. Det er ganske interessant at du tror at man er på¨rett veg. Du har jo etter hva jeg kan forstå svært god kunnskap om folk og slekter på Ytre Nordmøre.Mener du da at det kan være noe i dette med Nils Madsen Skoviks mulige opphav fra Hafstad slekten? Finnes det indisier på en slik forbindelse?Er det også sannsynlig at Nils Madsen Skovik og Karen Eriksdatter er foreldre til lensmann Erik Nilsen Rånes og farmor og farfar til Erik Nilsens barn Halvor Eriksen Rånes og Berit Eriksdatter Folland?Nils Madsen Skovik blir jo i såfall svigerfar til Valborg Nilsdatter Strømsholmen, hvis slekt jeg er temmelig sikker på at du kjenner svært godt og som vel vil bli omhandlet etterhvert i bygdebok for Eide.Når det gjelder Nils Madsen og Skovik er jeg svært usikker på når han første gang virkelig kaller seg Skovik. Kan det ha vært slik at den egentlige brukeren på Skovik nesten helt opp til 1701 var Nils Knudsen og ikke Nils Madsen. Nils Madsen nevnes som lagrettemann 1683, men uten navnet Skovik. Kan Nils Madsen ha bodd der som husmann eller strandsitter?Er det noen som har forslag til Nils Madsens Skoviks hustru Karen Eriksdatters opphav? Hvis det skulle vise seg at Erik Nilsen Rånes (f.ca.1668) og Isak Nilsen Skovik (f.ca.1679?) er hennes barn, må hun ha vært født i tidsrommet ca.1635-ca.1650. Jeg tror at en må begynne å lete etter hennes foreldre blant det øvre sosiale lag av bondestanden (fordi hennes mann senere blir lensmann og også fordi jeg tror deres sønn giftet seg inn i slekta på Strømsholm, som på denne tida var en velhavende slekt hvor barna ble giftet inn i flere kjente slekter på Nordmøre).Utifra alderen på Erik Nilsen må en gå ut fra at han ble født like før eller etter giftermålet til Nils Madsen og Karen Eriksdatter. Han var da sannsynlighvis deres første barn. Hvis dette stemmer bør en vel merke seg at det var morfar som ble oppkalt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Det finnes faktisk en Nils Madsen (Mathiasen)nevnt 1659-1660 på Nordmøre. Han ble ansatt som toller på Nordmøre 1659. Han er nevnt i Norske riksregistranter bind XII, som er tilgjengelig her på digitalarkivet, som digitalisert bok. Han er der nevnt på følgende sider: 241,248,252,259,384.På side 384 går det vel frem at han er død, men det ser ikke ut som dette er helt klart.Siden jeg ikke har tilgjengelig fortsettelsen på Norske riksregistranter, vet jeg ikke om Nils Mathiesen allikevel kan ha vært i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Av eit kongebrev datert 30.12.1660 går det vel fram at Nils Mathisen vart overflytta til Drammen. I eit anna brev frå same dato vert det opplyst at Hans Berntsen vert tilsett som ny tollar på Nordmøre. (Fladby & Sogner 1962)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Da er det fortsatt mulighet for at Nils Madsen Skovik stammer ifra slekta på Hafstad eller for den saks skyld fra Egge (se innlegg 23).Jeg hadde etterhvert litt forhåpninger om å komme litt lengre med Nils Madsen etter at det ble bekreftet at han ble gm Karen Eriksdatter 1669. Jeg har vært mye borte det siste halvåret og har hatt lite mulighet til å følge opp med besøk på Statsarkivet i Trondheim.Det spørs om ikke løsningen på opphavet til Nils Madsen vil bli en vanskelig nøtt å knekke. Alle bidragsyterne til temaet har vært folk med imponerende lokalhistorisk kunnskap fra Nordmøre, men løsningen har så langt uteblitt.Jeg håper utover høsten å få anledning til å sjekke endel materiale for tidsrommet hvor det er kjent at Nils Madsen levde på Nordmøre, altså ca.1669-1698. Det er jo forsåvidt like interessant å finne ut hvor Karen Eriksdatter stammer fra. Der kan det jo være en mulighet for en løsning, hvis hun er innfødt Nordmøring.Ellers hadde jeg jo håpet at noen viste interesse for temaet 48278. Dette temaet opprettet jeg i et forsøk på å få hjelp rundt dette med brukerskiftet på Hafstad. Samtidig var dette ett forsøk på å få en tilbakemelding, på hva folk med lokalkunnskap fra den delen av landet hadde på teorien om at lensmannen Nils Madsen Skovik på Nordmøre skulle stamme fra Hafstad.En siste ting er at på Statsarkivet fikk jeg også vurdert initialene nevnt i innlegg (35). Den gangen kom de frem til NMSR og KED. Dette ville i såfall gi Nils Madsen ett slektsnavn som begynner på R. Hvis Jonny i innlegg 38 har rett begynner slektsnavnet på K. Jeg er veldig usikker på hva som er det rette. Det er jo heller ingen, som har forslag til hva dette slektsnavnet kan være, hverken R eller K varianten. Hvis Nils Madsen stammer fra Hafstad må en vel lete etter forskjellige slektsnavn som begynner på R eventuelt K i den delen av landet.Når initialene oppgis på sølvtøy, må en vel gå ut fra at initialen R eller K peker på slektsnavn og ikke ett eventuelt gårdsnavn, eller er det noen som har annen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.