Gå til innhold
Arkivverket

[#35119] Gardsbilete i 1900-teljinga


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Momrak-Haugan

God morgon! Heller ikkje no kjem 323 Skræi og 334 Rindebakken opp på 'Vis gardar med bilete' på 0831 Fyresdal? Med beste helsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det gjer det nok. Men ver merksam på at berre dei 10 første gardane kjem opp i første omgang. For å få sjå resten må du trykkje Neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Momrak-Haugan

Det er godt du er tolmodig, og at ein annan, som ikkje les ei sers tydeleg bruksrettleiing, vonaleg kan lære. No skal eg halde fram med å glede meg over, og med, eit sers godt tiltak. Ha ein retteleg god dag og lukke til vidare! Med beste helsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristian Klavenes

Jeg har ikke funnet noe bilde av hjemgården som er eldre enn 1948. Er det noen hensikt i legge inn et slikt bilde til folketellingen av 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Inger Eik

Dette er visst en litt eldre diskusjon, håper jeg kan poste her likevel... Jeg lurer på hvordan man kan føye til opplysninger til bilder som er av 'ukjent gard'. Jeg har funnet noen bilder som jeg vet mere om enn det som står der allerede. Ett av bildene er dette: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Minner om mitt problem med å legge inn bilde før denne diskusjonen forsvinner over på neste side og dermet ut av syne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Inger Eik,Vi har ferieavvikling og da kan det ta noe lenger tid foer du faar svar.Det var noe problemer med akkurat det bildet du viser til i spm 132. Naa skal alt fungere fint igjen og du kan fylle ut kommentarskjemaet til bildet her LenkeTil ditt spm i 133 saa tror jeg det vil hjelpe aa faa vite hvor du proever aa legge inn bildet saa kan vi se om det er noe rusk hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk for svar. Jeg tillot meg å minne om denne tråden da jeg så at spørsmål om alle skiftene som lå 'i kø både foran og etter mitt innlegg ble besvart. Da regnet jeg med at iallfall noen var på jobb.Jeg prøvde å legge inn tilleggsinformasjonen til bildet jeg nevnte i post 132, men jeg fikk samme feil som ovenfor. Derfor siterer jeg det jeg hadde tenkt å supplere med:'Dette er Knutehytta, som ligger på 730 m.o.h. omtrent der bilveien opp til Jonsknuten slutter. Hytta ble bygget for Kongsberg Idrettsforening i 1928 og ble innviet den 2.2.1929. Det har vært drevet overnatting og kafé hele tiden fram til i dag, med et kort opphold på 60-tallet. Det er bygget noe på hytta siden, og det er nå Kongsberg Skisenter som eier hytta. Den er godt besøkt både sommer og vinter.'Lagt inn av Inger Eik, Vatnestrøm, in - eik @ frisurf . no (fjern mellomron i mailadr.)Jeg vet ikke noe spesielt om selve bildet som William Arnebeck hadde lagt inn, annet enn at det nok neppe kan være fotografert før våren/sommeren 1929.Skal sjekke om jeg får lagt inn andre bilder, som nevnt i post 133.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Prøvde på nytt med et andre gardsbildet jeg ville legge inn, men der fikk jeg også samme feilmelding som tidligere. Jeg vedlegger det her. Detaljene er som følger:Hedmark, Nes kommune, Gardsnavn: Nedre Sund (Skal legges inn for hele garden)Fotograf: Selma Eik, fotografert ca 1952, Innlagt av: samme som i posten ovenfor. Tekst: 'Garden Nedre Sund på Helgøya, for mange bedre kjent som 'Toftes Gave'. Det var først skolehjem for vanskeligstilte gutter. Deretter, omkr. 1950, ble det hjem for evneveike barn (både gutter og jenter). Noen år seinere igjen var det mest voksne evneveike som bodde der. Samtidig (min kjennskap til stedet strekker seg fra 1951 til 1956 da mine foreldre jobbet på hjemmet) var det full gardsdrift med ca 40 kyr og store åkrer omkring. Bildet viser en del av driftsbygningen og det som i 1950-årene var personalbolig. Huset ovenfor, var selve barnehjemmet, og bak trærne til høyre ligger huset som var bestyrerbolig.'

bilete5316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå har jeg gjort et hederlig forsøk og får dessverre feilmelding jeg også. Her må vi nok ha hjelp av mannen bak programmet, Jan Oldervoll. Han er snart tilbake fra ferie.Merk at spm om skifte og slikt går til Statsarkivet i Bergen, det er ikke Digitalarkivet som svarer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk igjen. Håper Jan O kan fikse problemet når han er tilbake fra ferie. Jeg har flere bilder som jeg tenkte å legge inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No er problemet løyst og biletet kome på plass. Elles ser eg du spør om korleis du kan leggja til ekstra informasjon om andre bilete: Bruk blyanten under teksten til biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk skal du ha!Jeg prøvde å legge inn mer tekst til bildet som Anette linker til i innlegg 135, og fikk følgende feilmelding:Unhandled Exception: Range check errorDa jeg gikk tilbake, så jeg det jeg hadde skrevet ligge i 'skjemaet', så jeg prøvde en gang til, med samme feilmelding. Imidlertid oppdaget jeg etterpå at tilføyelsen min var kommet på plass likevel, attpåtil to ganger! Hvis du kunne være så vennlig å fjerne den ene, hadde det vært fint. Kanskje denne 'feilmeldingen' egentlig ikke er noen feilmelding, men i såfall er den ganske misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nop skulle alt vera ordna. Eg hadde tydlegvis ikkje kontrollert at gardsbileta fungerte som det skulle då eg laga ny versjon av programmet før ferien. Det er blitt så mykje inni der og vanskeleg å halda styr på for ein gamal mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Solveig F. Krog

Gårdsbilder folketellingen 1900 Østfold Rødenes Basmoen, personnummer 87, gårdsnummer 64, br.nr 4.Kan dere være så snille å fjerne det som ikke skal være der. Jeg har lagt inn 2 stk bilder, et av våningshuset og et av butikklokalet, disse er riktig, mens det som ligger imellom disse to bildene er feil.Så har jeg kommet i skade for å legge inn et av de ovenfor nevnte bildene på følgende: Personliste 84 gårdsnummer 64. Br.nr.1,6 og 5 Skrikerud. Beklageligvis har samme bilde også kommet med på personliste 85 gårdsnummer 64. Br.nr. 2 og 3 Bae. Kan dere vennligst fjerne bildene på disse fire bruksnumrene. mvh. Solveig F. Krog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest John Eikehaug

Jeg la inn bilde og tekst 3 ganger under Telemark/Sannikedal Gardnr.29/6 Kammerfos. Den tredje gangen ble det vellykket. Er det noen som kan fjerne de 2 misslykkede.Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Inger Elise Bøe

Jeg kom i skade for å legge inn feil bilde av gården Nes i Haukedalen: Lenke Trenger hjelp til å få dette slettet.pft Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Momrak-Haugan

Under 200 Toraldlien 45 i 0831 Fyresdal har eg greidd å legge inn same tekst to gonger. Vil nokon ha bry med å fjerne den eine av dei? Det ville glede meg sers mykje! Dette er eit opplegg eg har stor glede av, hjarteleg takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.