Gå til innhold
Arkivverket

[#35125] Urmaker Johan Rafael Iversen, f. 1847 i Bindal


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Er det noen som kjenner til denne mannen? Grunnen til at jeg spør er at det i 1877 ble født ei Hilda Maria Johansdatter (senere kalte hun seg Iversen), på Hol på Vestvågøy. Hennes far er i kirkebøkene oppgitt å være gift mann Johan Iversen. Hennes mor var ugift.Det står i kirkeboken at Johan Iversen var fra Lek?, den siste bokstaven ant. en e,a eller o med strek over. Det er da naturlig å tro det skal være Leka, som før ble skrevet Lekø (prikkene over o'en må ha blitt til en strek). Det er også oppgitt at han skal være Ind.ukrm. Nå vet jeg fra andre kilder at Hildas far var urmaker, så det må være det ukrm. skal bety.I folketellingen for 1875 finner man Johan Raffel Iversen på Leka. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71755&gardpostnr=105&personpostnr=780&merk=780#ovre>Lenke Han er gift, og inderst og urmaker. Jeg er derfor rimelig sikker på at dette må være rette mann, men har ingen bevis for det. Jeg har funnet hans fødsel og foreldre, så den er grei, men er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut sikkert om dette er rette mannen? Det er kanskje ikke mulig?Kan også nevne at han er på Brønnøy i 1900. Lenke(Viser også til denne debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jo det stemmer at denne Johan Rafael Iversen bodde på Leka i sin ungdom. Han er født 14.03.1847 på Vassås i Bindalen. Hans foreldre skal være Iver Fredriksen Mork og Ragnhild Petersdatter. Disse vet jeg ikke noe om. Johan Rafael ble konfirmert på Leka 20.07.1862 . Senere var han dreng på Ner-Sørveigan , en plass under Skei på Leka.Giftet seg 1874 med Anne Cicilie Johannesdatter ( 01.05.1847-) Hennes foreldre var Johannes Hansen ( 1805-30.06.1848) og Martha Nilsdatter ( 1810-) bosatt på Tenfjord i Gravvik. Etter giftemålet bodde familien noen år på Tenfjord før de flyttet til Bindal, og ble brukere på gården Brevik. Johan Rafael drev også som urmaker. De fikk to barn som ble født på Tenfjord, Julie Marie ( 21.05.1874-) og Ingard Rikard ( 13,04,1876-) og to barn født i Bindal , Anne (16.09.1879-) og Petra ( 19.08.1884-) Disse barna vet jeg ikke mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Uhrmager Johan Rafael Iversen Tenfjord Leka g. 1874 Leka, Anna Cesilie Johannesdtr. Johan f. 1847 sonn av hsm. Iver Fredrik Pedersen og h. Raghnild Pedersdtr. Mark Bindal. Anna f. 1847 dtr. av gbr. Johannes Hansen og h. Martha Nilsdtr. Tenfjord Leka NT. Barna: Julie Marie f. 1874 Tenjord-konf. 1889 Bronnoy-d. 1890 Bronnoysund, Ingvard Rikard f. 1876 Tenfjord-konf. 1891 Br.sund-ut til Trondheim 1894-til Chicago fra Trondheim 1894 ettern. Iversen, Anne Johanne f. 1879 Brevik Bindal konf. 1894 Bro., Martha Berntine f. 1882 Brevik-konf. 1897 Bro., Petra Hansine f. 1884 Brevik-konf. 1900 Bro., Julie Marie f. 1893 Bronnoysund d. 1899 hjernebet. De kom til Bronnoy i 1886. Interessant at Johan var trolig far til et barn utafor ekteskap! Jeg skriver bygdeboka for Bronnoy saa er meget interessert i dette! Har ikke kom saa langt at jeg har mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hei! Interessant at du skriver bygdebok for Brønnøy! Du får si fra hvis det dukker opp noen opplysninger som kan belyse saken! Alt peker jo i retningen av at dette er Hildas far, men det var dette med dokumentasjon, da. Er det noen som vet hvordan arveretten til barn født utenfor ekteskapet var? Hadde de arverett etter faren hvis han var gift med en annen enn deres mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Barn født utenfor ekteskap før 1900 hadde ikke arverett etter sin far. Jeg er ikke sikker på når loven ble forandret, men det kan ha vært så sent som i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg sjekket det akkurat, og du har helt rett. Det var i 1915. Da ble det slått fast at uekte barn hadde arverett etter sin far og hans slekt. Men betyr dette at bare de som ble født etter 1915 fikk arverett, eller gjelder det også dem som ble født før 1915, der faren døde etter 1915?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Se lenkeLenke Mener det var 1916 eller 1917 de Castbergerske barnelover kom.Og som her er nevnt så er vedkommende avlet i hor.Det er barnets fødselsår og ikke farens dødsår som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for avklaringen. Da svant håpet om å finne Hilda i et evt. skifte etter Johan Iversen. Leser i debatten du lenket til at man ble straffet økonomisk om man fikk et barn i hor. Dette gjaldt vel ikke så seint som i 1877? Noen som vet om det fikk noen følger for barnefaren på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Angående de Castbergske barnelover. På alle de websider (HIO, NRK, Wikipedia mfl.)jeg har funnet som omtaler disse lovene, står det at de kom i 1915, så jeg tror nok det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Else. Jeg vet bestemt at nålevende barn som ble født høsten 1916 ikke arvet sin far. For å vri og krangle i all venskapelighet så er spørsmålet : Når tok de Castbergske barnelover til å gjelde og på hvilken dato ble de vedtatt? Jeg holder en knapp på 1917 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tar gjerne en krangel om dette ;-). Nei, for å være helt ærlig, så er jussens irrganger ukjent landskap for meg, men ifølge Gyldendal og Aschehougs Store Norske, ble de vedtatt i april 1915. Når de tok til å gjelde, er muligens et annet spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, vi får nok inngå forlik om den! Uansett har det ingen praktisk betydning for meg i denne saken, siden min oldemor Hilda ble født i 1877, lenge før loven kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Beklager at det tok noe tid før jeg så på denne sida igjen. Men når det gjelder spørsmålet om barn født før 1915, men med far som døde etter 1915, fikk arve sin far, (innlegg 7) så er nok svaret at loven ikke ble gitt med tilbakevirkende kraft. Som eksempel kan jeg nevne at min mor ble f. 1899, utenfor ekteskap, hennes far døde 1946, - hun arvet ikke sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Margaret Miller

Har nettopp funnet dod til Johan Rafael Iversen 5/9 1921. Han var 'Urmaker f. 1847 Bindal d. Bronnoy av slag' Jeg har skifter bare opp til 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for det, Margaret! Jeg kan jo undersøke om det finnes noe skifte etter ham, men det vel tvilsomt at Hilda Marie er nevnt der, siden alt tyder på at hun ikke hadde arverett. Uannsett er det veldig fint å få vite når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.