Gå til innhold
Arkivverket

[#35133] Ole Gulbrandsen Jægersborg, Ringsaker. Hvem var hans foreldre?


Gjest Solveig Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Martinsen

Ole Gulbrandsen var født i 1830 på gården Rise på Ringsaker i følge avgangslistene. Tror ikke han var av gårbrukerfamilie. Han kan være født på en husmannsplass under Rise. Hvis noen har tilgang på dåpsbok fra 1830, Ringsaker ville jeg være svært takknemmelig om noen kunne slå opp dette for meg. Der står foreldrene, eller i allefall faren, og forhåpentligvis fadderne.Senere giftet han seg med Agnete Olsdatter fra Onsum-eie, og i 1875 er de eiere av Jægersborg gård i Åsmarka.Venter spent på svarSolveig Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Vilhelmsen

Hei igjen ! Du vil finne fortsettelse på den debatten i innlegg nr 15095. Selv om overskriften her er en annen. Vennlig hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

A propos Jægersborg !Dette eiendomsnavnet forekommer flere steder i det langstrakte kongeriket. Det er benyttet i alle fall fra tidlig 1700-tall av. Hvordan tolkes det i dette tilfellet fra Åsmarka ?? Er det den millitære tittelen ''jæger'' som ligger til grunn ??Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Martinsen

Hei Else Kari! Tusen takk for svar. Har skummet gjennom begge debattene. Nå skal jeg sette meg ned for å finlese og systematisere debattstoffet. Jeg har lett etter Ole Gulbrandsen Jægersborg i mange år. Fant tidlig den legdslemmen på Mælum som passet, men kunne ikke tro at det var ham som 10 år etterpå eier Jægersborg. Har arbeidet med andre grener for det stoppet helt opp. På veggen min i stua henger det et gammelt fotografi av Ole Gulbrandsen Jægersborg og kona Agnete Olsdatter. Mange ganger har jeg sett opp på det og lurt på hva slags hemmelighet han gjemte. De er mine tipp-oldeforeldre. Berthe er min oldemor. To av hennes søstre Karen og Lena reiste til Amerika, og giftet seg der. Karoline, en annen søster ble i Moelv. Ole, sønnen, overtok Jægersborg. Brødrene hennes Thorvald og Kristian, vet jeg ikke hvor det ble av.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei SolveigJeg kan ikke svare på dine spørsmål men ønsker kontakt. Jeg har en Jægersborg inngiftet i min familie og vil gjerne ha litt mere oversikt over hans forfedre. Jeg kan kanskje også bidra med noe av etterkommere for deg.Kontakt meg på steinargundersen@hotmail.com om dette er interesse for deg.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.