Gå til innhold
Arkivverket

[#35138] Helene Andersdater, født ca. 1807 i Spydeberg. Hvem var foreldrene?


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Er det noen som kjenner til foreldrene til Helene Andersdatter fra Spydeberg?Følgende er kjent:Fra FamilySearch: Helene Andersdatter, født ca. 1810 i Spydeberg. Gift med Lars Svendsen i Hobøl 03 Jan 1835.Hogne Holst. Avskrift Hobøl Kirkebok: Gift 03.01.1835. Enkemand Lars Svendsen Braathe 35 aar og Helene Andersdatter Huul 24 aar. Forlovere Abraham Hagensen Kataas og Ole Olsen Kataas.I FT 1865 er Helene og Lars bosatt på Grønsletten skole i Hobøl. Alderen er oppgitt til å være 70 år for Lars og 58 år for Helene.I skannet kirkebok for Spydeberg finner jeg to kandidater:1) Helena Andersdatter født 12.04.1807 (hun hadde en tvillingsøster Maria). Foreldre: Anders Halvorsen og Anne Mathisdatter.2) Helena Andersdatter født 13.12.1807. Foreldre: Anders Jørgensen og Christense Mathisdatter.Vet noen hvem av disse min Helena Andersdatter er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anita Johansen

Hei.Vet du med sikkerhet at hun er født i Spydeberg?Viede i Spydeberg i det aktuelle tidsrommet er tilgjengelige her på digitalarkivet. Der står det et hun er 24 år da hun gifter seg. Da er spranget ned til 1807 kanskje litt stort. Men det kan selvfølgelig være en av kandidatene i Spydeberg 1807. Synd det ikke er ført opp fedrene ved vielsen.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Et foreldresøk på FS viser at paret Anders Halvorsen og Anne Mathisdatter fikk ei jente i 1822,som de også kalte Helene. Kan den første Helene være død? Bare en tanke,siden det var ganske vanlig å oppkalle et barn etter avdøde søsken.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En Helene Andersdatter, 21 år, reiste fra Spydeberg til Hobøl i 1831 for å tjene:LenkeDe forskjellige aldersangivelsene peker mer mot at hun er født rundt 1810, synes jeg, men de var vel litt mer omtrentlige med alder på den tiden, kanskje?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant denne konfirmasjonen:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1841), Konfirmerte 1825, side 271. Permanent sidelenke: LenkeKonfirmerte piker 1825 nr. 29: Hellene Andersdatter Houg. pl.? Foreldre: Anders Johannesen og Margrete Pedersdatter Hvidtsteen pl.?, 15 ¼ år, har hatt naturlige kopper.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Et foreldresøk på FS oppgir at Dette paret fikk en sønn,Hans i 1815,Spydeberg.Har sett litt i scanna kirkebøker for Spydeberg,men har ikke funnet Helene født der. Men jeg kan selvfølgelig ha oversett henne.Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ja, jeg fant også denne Hans, men jeg har ikke funnet Helene døpt i Spydeberg rundt 1810 i den skannede kirkeboka. Jeg har en annen teori:På Familysearch fant jeg i Eidsberg denne vielsen:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayMARGRETE PEDERSDR Spouse: ANDERS JOHANNESSEN Family Marriage: 18 JAN 1812 Eidsberg, Ostfold, NorwayDer fant jeg også denne Helene:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway HELENE ANDERSEN Christening: 29 JUN 1810 Eidsberg, Ostfold, Norway Father: ANDERS THORSEN Family Mother: MARGRETE PEDERSDRJeg tror at Helene muligens er født utenfor ekteskap i Eidsberg, og at moren senere har giftet seg med en ny Anders, og så har familien flyttet til Spydeberg før Hans ble født.Jeg håper at noen med tilgang til de aktuelle kirkebøkene for Eidsberg kan bekrefte eller avkrefte denne teorien!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Ja,dette har jeg også sett. Det er også født 2 Helene utenfor ekteskap i Spydeberg 1810-1811. Men jeg heller mer til teorien din,Laila.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Tusen takk for interessen og hjelpen, begge to.Teorien om at Helene kan være født i Eidsberg, virker spennende. La oss håpe at noen som har tilgang til kirkebøkene for Eidsberg kan ta seg tid til å se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Magne Halvorsen

Helene.Teorien din ser ut til å stemme!Kirkeboka for Eidsberg for den aktuelle perioden er nå tilgjengelig på nettet. Dåpen 29.06.1810 bekrefter at Helene ble født utenfor ekteskap av Margrete Pedersdatter, og det er den samme Margrete Pedersdatter som giftet seg 18.01.1812.Christian Kraaka som er oppført både som fadder til Helene og forlover ved Margretes giftemål skulle vel være bevis for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.