Gå til innhold
Arkivverket

[#35150] Oppslag på Kjerstein i Valdres


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

HeiEr det noen som kan gjøre et oppslag på Kjerstein i Valdres?. Hvor ligger det, hvem bor der og hvem eier det i 1647 og utover.Sjugurd Kjerstein i Valdres er nevnt som eier av gods i Sogn og Fjordane i 1647.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei GretheHjertelig tusen takk for innlegget ditt. Jeg har lest det flere ganger, men må si som sant er, at Valdres er et helt ukjent område for meg i slektsforskersammenheng. Finnes det noen kjente relasjoner mellom eierne av Kjerstein? Er de alle fra Valdres? Nisstad i Arnafjord, kan vel knapt være i Valdres? Finnes det Vik i Valdres også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Karin Romstad:Du skal nok til Vik i Sogn, der finn du Arnafjord (søk på www.gulesider.no). Og ja, det finnes gardar i Valdres med Vik-namn, mellom anna i Vestre Slidre. Men eg trur ikkje du skal dit no.Fortsatt god romjulsjakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Takk til Sigrid og Gisle.Til 2. Da antar jeg at Otrenes i Aurland kan være det samme som Otternes i Aurland? Der eier isåfall etterkommerne etter Gudrun Torbjørnsdatter (Dall) og Jens Peterson Holst, fut i Sogn 1574-1584 (g. 2 g. med Ingebjørg Nilsdatter Hess). Ref. Jo Rune Ugulen. Bidrag til slekts-og personhistoriske utgreiingar i Sogn. Kring Amla-godset i Sogndal. NSHT b. XXXVI-hefte 4.Oslo 1998.Jeg legger inn en lenke til et dokument datert Bagetun 17 juni 1537, hvor Katerin Torbjørnsdatter på sitt dødsleie erklærte Tore Sigurdsson og folk i Årdal som rette arvinger til hennes løsøre, mens odelen og det faste godset tilkom smågutten Torgeir Håvardsson på Leine. Er det noen som har sett nærmere på dette dokumentet og de nevnte personer?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 8Takk for hjelpen. Jeg ga opp da jeg bare fikk opp forutgående brev. Vet du eller andre forresten hvor Gultestad i Hallingdal ligger?. Jeg har lånt,Folk og fortid i Hol, bind I-III, men finner ikke noe Gultestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Karin Romstad

Til 6Da er det slik at Jo Rune Ugulen har rettet sin (hypotetiske) ættetavle fra 1998.Jens Peterson Holst, fut i Sogn, død 21.08.1600 er iht ny ættetavle gift første gang med Gudrun Torbjørnsdatter og har 3 barn med henne, hvorav navnet på to er kjent fra en annen debatt, Torbjørn og Mette.Videre skal han ha vært gift med Karen Jensdatter, datter av Jens Sørensson Landgrav,sokneprest på Voss, død 1590/1591 og Ingebjørg Nielsdatter Hess. Ingen barn.Dvs Jens Peterson Holst var ikke gift med Ingeborg Nilsdatter Hess, men med en datter.Ref. Jo Rune Ugulen; Gamle Stedje kyrkje i Sogndal, dei forsvunne epitafia der og ei løysing på eit genealogsik spørsmål. NSHT Bind XL-Hefte 3, Oslo 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.