Gå til innhold
Arkivverket

[#35153] Jacob Olson f. Hevrøy april 1867 for til USA i 1888, truleg Minnesota


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Prøver meg på nytt. Det er snart jul og mange får ønskene sine oppfylt i løpet av dagane som ligger foran oss. Det er lov å håpe på at også eg kan få eit av mine mange ønsker oppfylt. I lang tid har eg prøvt å finne ut kvar det vart av bror til morfar, men det ser ut som om dette kan ta tid å finne ut av. Eg har søkt etter han i brukarforum før Lenke utan at eg har kome nærare noko løysing.Truleg busette han seg i Adams i Minnesota, der også to av brørene hans reiste. Eg har fått opplyst at Jacob døydde då han var ung, men eg veit lite om han og heller ikkje kor tid han døydde eller om han hadde familie då han døydde.Kanskje det er nokon av Dykk som har tilgang på folketellinga som kan finne ut om han var i FT for 1900 eller ev. tidlegare? Eg veit ikkje kva namn han brukte derborte, men han brukte truleg Olson som etternamn ettersom brørene hans brukte dette namnet der borte.Håper å få høyre frå nokon snart. Slik at eg kan få vite litt meir om Jacob/Jakob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor Rustad

Ta en titt etter søskenbarna som emigrerte samtidig med han (13331)Finner du aktuelle kandinater der så kan 'vi' sjekke for deg ved å åpne image'r Det kan jo være at han endte opp andre steder enn Minnesota.Et kjapt søk gir i hvert fall en kandinat som stemmer med navn, alder og imigrasjostidspunkt i Des Moines; Iowa.LenkeDette er jo intet bevis; navnet er ikke uvanlig. Kan det knyttes opp mot familie/sambygdinger kan slike indisier etter hvert bli forsterket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fikk ikke åpnet lenken. Det kan nok tenkes at han har bosatt seg andre steder enn der brødrene og hans søskene barn bosatte seg. Et av hans fettre Jacob H. Lunde bosatte seg i S. Dakota. Det var mange fra samme sogn som Jacob som bosatte seg i Iowa så det ville ikke være unaturlig at han bosatte seg der. Prøver igjen å åpne lenken dersom det lar seg gjøre, men foreløbig var det 'en hengelås' på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Med det jeg har av info pr. dags dato så vet jeg følgende om de som reiste sammen med Jacob. Otto ble boende i Mower co, det ble også Elling og broren Ole(som reiste senere) elling bodde en tid i Mower før han til slutt slo seg ned i Staten Washington. Det var enda en kar som hette Jacob H. Lunde som også hørte til disse brødrene, han kom først til USAi 1886 og var hjemme en tur og reiste på nytt i 1897, han bosatte seg i S. Dakota.Når det gjelder muligheten for at min grandonkel bosatte seg i Iowa så er det meget store. Dersom jeg skal kunne prøve å gå ut fra dette 'sporet' må jeg ha mer data om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her er indexen til å begynne med. 1900 United States Federal Census Record about Jacob Olson Name: Jacob Olson Home in 1900: Des Moines, Boone, Iowa Age: 33 Estimated birth year: 1867 Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Boarder Occupation: View Image Immigration year: 1888send adressen din til torelisa@online.no så skal jeg laste ned image'n og sende den som et vedlegg til deg.Men som sagt; det er langt fra sikkert at dette er rett mann.Ettersom ingen så langt har klart å finne Jacob i MN er det to muligheter: Enten er han død før 1900 eller så bor han annet sted.Jeg (og sikkert flere her) har forsøkt fornavnssøk med variabler uten suksess i MNHan KAN jo ha brukt et annet etternavn.Jeg har forsøkt på 'amerikanske ' varianter av 'Havrøen' uten å finne noe. Sund er også en mulighet jeg har sett på uten sikkert tilslag. (det er en med det navnet i Military, Winneshiek, Iowa i 1900, alder stemmer, men imigrasjonsåret er 1886. Ikke alltid å stole på. Denne mannen er gift og har barn født i Iowa, så Sund-sporet er nok feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er nok litt av ei nøtt?Om den lar seg løse er ikke godt å si. Men kanskje løsningen ligger i Ellis Island? Det som mange ganger har forunderet meg var at da bror til Jacob, Nils Olai Olson reiste i 1897 var at noen hadde betalt billetten hans på forhand. Kanskje var det Jacob som hadde sendt billetten hjem til han? Vel her kan det være flere løsninger, men det er mulig at det ligger en løsning i hvor Nils Olai reiste da han kom til uSA første gangen og hvor han bodde de første årene? I 1918 reiste Nils videre til Oklahoma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Løsningen finnes ikke på Ellis ettersom han emigrerte før Elllis Island ble imigrasjonsmottak i '92.Det er en liten mulighet på Castle Garden http://www.castlegarden.org/ men vær oppmerksom på at her er det mye rar registrering!Godt mulig ankom han ikke New York, men en annen havn.Skipslister? Ta en titt på tema 13700!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jo, jeg mener at den kan ligge der, men ikke for Jacob, men for å finne ut hva som stod der da broren Nils Olai Olson reiste til USA i 1897. Noen hadde betalt hans billett på forhand og kanskje Nils Olai reiste til broren sin. Der vil det evn vere info om hvor han reiste videre til. Her reiser Nils Olai Lenke Historien videre om Nils kjenner jeg til, men ikke de første årene i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hva står det i Elles Island da Nils O. Olsen ankommer USA i 1897. Han reiste fra Bergen den 25. mai 1897 og ankommer vel Ellis Island i løpet av juni 1897. Står det noe om at han skulle til broren Jacob? Eller bare at han skulle til slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har sett litt etter Nils Olai på Ellis Island. Den (så langt) eneste aktuelle jeg har funnet ankom 7 juni; men det eneste det står om han er han skal videre.Du skriver at du ikke kjenner til hans første år i USA.Har du han i Census 1900? Og har du fødseldato på han?Jeg finner nemlig noen aktuelle; deriblant denne i Mower; MN Name: Nels O Olson Home in 1900: Marshall, Mower, Minnesota Age: 22 Estimated birth year: 1878 (mai 1878 på image'n) Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Servant Occupation: View Image Immigration year: 1897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har utskrift av den aktuelle ft der Nils O Olson bor hos en familie i samme område som hans fetter Otto Halversen bodde i. Men hvor kunne broren Jacob Olson f. april 1867 ha bodd og kunne han ha vert død i 1900 eller var evn hans familie i nærheten eller kunne en evn kone av Jacob ha giftet seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå har jeg enda en gang lett etter Jac* Ols* født april 1867+/- 2 år emigr. 1888+/1 år i alle stater. Finner ingen. Har også søkt med andre skrivemåter på fornavn.Å lete etter en ukjent enke/gjengiftet er vel ikke umulig; men vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Den Nels O Olson som du viser til i innlegg nr 11 er nok den Nils O Olsen som drar fra Bergen i 1897. Denne er også bror til min morfar. Det var nok naturlig for han å reise dit han gjorde fordi der var så mange slektninger der. Halerson, Lunde m.fl. Hvor broren Jacob bosatte seg har jeg etter hvert blitt litt usikker på. Min mor mener at han levde etter 1900, men hvor han bodde visste hun ingenting om. Etter det jeg har notert ble Jacob født i april i 1867 og drog til USA i 1888.Det hadde vert fint om det lot seg gjøre å finne ut hvor han bodde og om han hadde familie og når han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Da broren til Jacob reiste til USA stod det i skipslisten at han skulle til sin fetter W. Pedersen, men det stod også at han skulle til en nevø, men hvem var denne nevøen? dersom det var en nevø, måtte dette være sønn av Jacob. Kan noen hjelpe meg og finne denne nevøen?Kanskje var Jacob gift eller i ferd med å gifte seg da han døde?Siden Nils fikk billetten tilsendt og at billetten var betalt av en bror, måtte denne være betalt av Jacob, men hvorfor var ikke Jacob kontaktpersonen i Adams MN? Bodde Jacob et annet sted? Se forøvrig Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.