Gå til innhold
Arkivverket

[#35154] Mens Christophersen f 1637 Nordmøre ? Død Forfjord Aandøy, Nordland.


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Har du sjekket om det kan stå noe i Andøy bygdebok, bd. III? Forfjorden er gnr. 15, og på DIS-Norges hjemmesider har jeg funnet en person som kan slå opp for deg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Hugo har nok samme opplysninger som meg. Det later til at ingen vet hvor Mens kom fra, eller hvem han var gift med. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er dere bombesikre på at han het Mens? I manntallene for Nordmøre 1663-66 finner jeg ingen Mens, men flere Mons, Nogens osv.LenkeDerimot er det flere mulige fedre i riktig aldersgruppe på Christopher i ulike varianter, hvis en f.eks søker på det. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

I følge sitat fra bygdeboka for Andøy var Ments innflytter på 1680 tallet , fra Møre og Romsdal , trolig Nordmøre på grunn av det skjeldne fornavnet. Navnet på kona nevnes ikke i kildene men farsnavnet kan være Henriksdtr på grunn av deres første sønn Henrik. Det var det jeg hadde notert da jeg hadde bøkene for Andøya. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ments er nok et uhyre sjeldent navn. Jeg vet det finnes i Støren ST - en av mine aner der i andre halvdel av 1600-tallet het Ments Larsen. I Støren finnes det en håndfull Ments i manntallet for 1660-årene. Jeg kom til å se i manntallet for Inderøy prosti og der fant jeg denne Ments Christophersen i Snåsa Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det stemmer nok, Jan, men også formen Mens finnes. Personnamnordboka (Kruken og Stemshaug) sier navnet trolig er 'ei lågtysk kortform av Meinhard'. Meinhard har også sideformen Meinert. Siden det står 'truleg', regner jeg det som temmelig usikkert. Den eldste Mentz i Støren i manntallet for 1660-årene var 70 år - for å ha nevnt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Astrid. Takk for svar fra deg, og til alle andre som har svart meg,Håper noen der ut kjenner til slekten. Vi får vente og se.Så må Dere alle ha en riktig GOD JUL. Hilsen Hugo Edgar Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er en del personer i Stod/Snåsa ved navn Mentz. Noen av disse er dokumentert knyttet til Darre-ætta. De øvrige er jeg rimelig sikker på er knyttet til samme ætt, uten at jeg foreløpig har dokumentasjon på det. Navnet Christopher er også knyttet til denne ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

For ordens skyld: Måten å skrive navnet på varierte fra prest til prest og fra skriver til skriver. Det fantes ingen 'rettskriving' for personnavn på den tida, så Mentz, Ments og Mens er like 'riktige' - og dessuten lydlike. I Andøy-boka valgte jeg forma Ments, blant annet fordi den var vanligst i patronymikon (Mentsen/Mentssen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.