Gå til innhold
Arkivverket

[#35158] Jens Jensen Snuggerud (Tater), fra Vardal


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Blant mine aner har jeg en person som heter Jens Jensen Snuggerud, han var født ca.1670 i Sirdal (Vest-Agder), der giftet han seg også med Kari Andersdatter som var øksesmed (Kari Grå). Kari skal ha vært datter av en Anders Pedersen Jynge, han skal visstnok ha blitt brent på bål for trolldom i 1680 (i Hedmark?).Jens Jensen Snuggerud var husmann på plassen Snuggerud i Vardal. I bygdeboken for Vardal, bind 1, side 139 er plassen omtalt. Har ikke sett i denne selv, men har blitt tipset om at det står nevnt der. Håper noen har mulighet til å se etter!!!Jens og Kari skal ha følgende barn:1.Rasmus Jensen Vardal (1699-10.12.1793), gift med Karen Margrethe Pedersdatter (datter av Petter/Peder Svendsen Rosenvold og Guri Andersdatter). Sammen har disse 5 barn, jeg kjenner til.2.Hans Jensen Snuggerud (før 1699-?). Har en sønn, Alf Hansen Snuggerud (1708-?).3.Christen Jensen Snuggerud (1709-?).--------Håper noen andre har mere informasjon å komme med om de nevnte personer! Disse er forfedre av mange i vårt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg sitter med en revidert (upublisert) versjon av en samling slektstavler kalt 'Slekter på Garder i Vardal' utarbeidet av Per Braastad. Der står det Jens Jensen, husmann på Snuggerud i 1706 g m Kari Andersdatter, sønn Rasmus fra Vardal (tater). Første versjon av boka ble utgitt ca 1992 og der er Jens trolig ikke nevnt.Problemet er at Jens oppgis å være sønn av Jens Johannesen Sogstad (annen gard i Vardal)(ca 1665-1714) bruker av Snuggerud fra ca 1700.Jens Jensen er ikke nevnt under Snuggerud i Bygdeboka.Dåpen til Christen Jensen Snuggerud 26 mai 1709 finnes i kirkebokavskrift på www.slektshistorielaget.no Det er også døpt en Alf Hansen Snuggerud 22 jan 1708.Det er fristende å spørre hvor dine opplysninger kommer fra. Jeg vet ikke hva Per Braastad har brukt av kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Heisann. Dette var virkelig spennende!Står det nevnt noe videre ang. de som har bodd på Snuggerud eller Sogstad?Jeg vet at Kari Andersdatter 'Kari Grå' var født i Sirdal 1674. Henne var øksesmed. Der skal hun ha blitt gift med Jens Jensen Snuggerud. Om Jens også kom fra Sirdal har jeg ingen kilder på! Ei heller på Kari, men de giftet seg der heter det i ca.1695.Ang. Alf Hansen Snuggerud, så er han sønn av Hans Jensen Snuggerud. Jeg vil tro Hans er en bror av Jens Jensen Snuggerud, pga. alder. Står det noe om dette slektskapet i samlingen med slektstavler?Morro at du svarte meg! Er dette også din slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rine Folkvord

Hei Kai!Jeg har over lengere tis forsøkt å 'nøste opp' i denne Vardalslekta.Du skriver at du kjenner til fem barn av Rasmus Jensen og Margrethe Pedersdt. Det kunne være fint om jeg fikk 'sjekket' de fem barna jeg har for å se om disse er identiske. I min base har jeg:1) Jens Rasmusen født 1744 i Strand i Ryfylke, grl. 3.7.1811 i Strand.2) Didrik Rasmusen født 1751 Strand i Ryfylke3) Rasmus Rasmusen dpt.26.12.1753 i Høyland, Rogaland4) Karen Margrethe Rasmusdtr. dpt. 18.7.1754 i Bjerkreim, født på Lauperak i Bjerkreim,Rogaland5) Peder Rasmusen født 19.8.1759 på Gaupås i Skjold. Han døde på Tveiten i Sirdal 4.1.1836.Stemmer dette med dine opplysninger?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Rine!Jeg er ikke hjemme nå, men kommer tilbake etter nyttår. Beklager, men du skal få full oversikt når er tilbake.Ha en fortsatt fin jul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kai :)Min bestefar Peder Jensen Kværum ble f. 1884 på Snuggerud i Vardal. (Hadde en hel føljetong om ham her på DA i 2001, hvor jeg fikk fantastisk hjelp. Søk på Kværum) De hadde Snuggerud i matrikkelen 1886, og bor der også i FT 1891, før de flyttet til Vaarnæs.Hans far var Jens Hansen Kværum, men så langt jeg har klart å finne bakover er ikke disse i slekt med de du nevner.Ville uansett nevne det for deg.Ha en fortsatt god julefeiring.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hans Jensen Snuggerud og Johannes Jensen Snuggerud (ca 1689-1772) oppgis av Per Braastad å være brødre av Jens Jensen.Videre oppgis Jens Johannesen å være sønn av Johannes Arnesen Sogstad ca 1630-, sønn av Arne Torstensen Sogstad bruker Sogstad 1612, g m Kirsten.1993 utgaven av boka kan fjernlånes fra Gjøvik Bibliotek. I den utgaven er dog ikke Jens Jensen, og koplingen Sogstad-Snuggerud nevnt, men det er en del etterlekt etter JJs søsken og en onkel Arne Johannesen Sogstad.Men, siden det må holdes for meget uvanlig at en fra Vardal skulle gifte seg med ei fra Vest-Agder hadde det vært meget interessant om noen hadde en henvisning til en primærkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Jeg har følgende 'slektslinje' fra Jens Jensen Snuggerud som jeg har som 'stamfar' til 'Vardalsfantene' som reiste rundt i Ryfylke og tildels i Setesdalen på 1700-1800 tallet.Sønn: Rasmus Jensen (Gamle Rasmus) født 1699 død på Kaalbakken i Sirdal 10.12.1793, gr.l. 15.12.s.å. i Sirdal.Sønn: Jens Rasmusen født 1744 i Strand i Ryfylke, gr.l. 3.7.1811 i Strand.Sønn: Jan Jensen født i Forsand, dpt.30.6.1793 i Strand. Død 20.3.1832 på Byrkjedal i Gjesdal.Sønn: Jens Jansen født 30.6.1822 på Byrkjedal i Gjesdal, død på Tjørhom i Sirdal 10.5.1856, gr.l. 18.5.s.å. i Sirdal.Sønn: Halvard Jensen født 15.2.1848 på Motland i Gjesdal, dpt. 5.3.1848 i Sirdal, død 29.5.1924 på Nygård i Sirdal.Kilder: Eilert Sundts tellinger, brev fra Statsarkivet, Sirdal Gard & ætt, Forsandbøkene og Høyland Gards & Ættesoge.Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel G Larsen

Nå er jeg vell fremme på fjellet, og nå har jeg fått lånt meg en maskin for å titte på innleggene deres. Dette er virkelig spennende!Om noen ønsker å sende meg en privat mail så er min mailadresse: kasaglar@online.noSkal få satt meg ned å skrevet en del når jeg er hjemme igjen rett etter nyttår! Takk for alle innlegg.Det med forfedre av Jens Jensen Snuggerud er virkelig interesant. Men dette er ikke tatere, er det vel?Ha en fortsatt god jul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel G Larsen

Rasmus Jensen Vardal var er en av mine foredre, min tipptippoldemor bar navnet Vardal. Han var gift med Karen Margrethe Pedersdatter, var henne reisende? Har vel lest en plass at henne skulle være prestedatter (eller noe i den sjangeren)!Har forresten begynt å lese på debatten din Rigmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

De som er oppgitt som Jens Jensens forferdre var neppe reisende. Snuggerud var på denne tiden (omkr 1700) husmannsplass under garden Seval, og Sogstad er sannynligvis en gammel gard nevt i kilder på 1300-tallet - iflg bygdeboka.Hvis noen ønsker å finne ut hva Per Braastad har av kilder så kan han sikkert kontaktes - bor i Bråstadgutua i Gjøvik. Han er ca 93, meget oppegående og er eneste gjenlevende medlem av Norsk slektshistorisk forening som var med fra starten. Når det gjelder slektsspørsmål er han en opplevelse i seg selv - han har nok tusenvis slektsledd i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel G Larsen

Så morro at det er fart i diskusjonen her!Jeg vil ta kontakt med Per Braastad, sikkert er interesant mann å prate med. Kan kanskje få flere opplysninger av han?Kan Sogstad-slekten føres tilbake til 1300-tallet? siden det er kilder så langt tilbake?Vil gjøre et forsøk i å få tak i Vardal bygdebok. Der kan jeg også få tak i etterslekt av søsken o.l. vil jeg tro?Ha en fortsatt fin etterjulstid. Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel G Larsen

Okay, jeg forstår. Men det vil vell uansett lønne seg å få låne bygdeboken for Vardal, der kan det stå kanskje mere utfyllende opplysninger!Ha en fin natt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan-R. Hansen

Da er vi i Slekt Kai:) Har ikke noe bevis for at Jens Jensen er tater, nei, men Kari Graa er det ganske sikkert. Det at folk var bosatt i flere generasjoner betyr forøvrig ikke at dem IKKE var av taterslekt, men er jo en Indikasjon på at dem ikke var det.. Se Thor Gotaas` 'Taterne', for mer info om Gamle Rasmus.mvh. Jr.Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hvor er opplysningen fra at Rasmus Jensen er død 10.12. I kirkebokkopien min står bare Gravfest 3die søndag i advent 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.