Gå til innhold
Arkivverket

[#35159] Torger Olsen Manstadeiet frå Gausdal til Tinn 1858


Gjest Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Anfinn Bernaas

Ungkar Torger Olsen (Torgeir Olsson) er ført i kyrkjeboka som innflutt til Tinn frå Gausdal i juni 1858. Han kom som dreng i lag med distriktslege Andersen. I september 1861 gifter han seg i Tinn 21 år gamal med Gro Olsdotter Eggerud 31 år. Far hans er da oppgjeven som Ole Torgersen. Torgeir døyr i april 1866, så vidt eg kan sjå utan born. I Gausdal kyrkjebok finn eg Torger Olsen Manstadeiet 17 år som utflutt til Tinn i juni 1858. Eg finn han døypt 10. oktober 1841 i Follebu sokn. Foreldre er husmann Ole Torgersen [...]stuen og Marthe Johansdatter. Det er tolking av bokstavane framfor -stuen eg ikkje er kar om. Eg har skrive av bokstavane frå filmen slik det går fram av det vedlagte biletet. For meg ser den store bokstaven ut som ein A, så ein i og så ein s, og kanskje ein e til slutt. Men dette gjev lita meining. Kanskje lokalkunnskap kan løyse gåta?bilete0454.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Jeg har problemer med å lese dette jeg også, men det skal være Ousetstuen. Det ser for meg ut som foreldrene utvandret til Grong i 1844, så kan det være rett Torgeir du har funnet? For meg ser det ut som han flyttet sammen med foreldrene.Fra Grong historielags oversikt over innflyttede utgitt i 1986: Søge en Plads og ernære sig ved Daglønner-Arbeide. Indflyttet fra Gusdals Præstegjeld, der født på Pladsen Bøe-eie 29/6 1817. Bosatt Øyeum Alf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Takk for innspelet om Ousetstuen. Finst denne plassen enno? Og kva med Manstadeiet?Elles snakkar me nok om ulike Torgeirar ja. Min Torgeir er fødd i 1841. Din Torgeir seier du er fødd i 1817. Men du meiner kanskje faren er fødd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Edvardsen

Hei - tror det må være litt forvirring om hvilken Ole Torgersen som reiste nordover her. Se nedfor det jeg har registrert på Ole Torgersen og hans familie. Alle hans barn blir så vidt jeg kan skjønne født i Follebu.Så vidt jeg skjønner er det ikke noe i vegen for at han skulle ende i Tinn.Ausetstuen finnes ikke slik den var, så vidt jeg har skjønt ble den skilt ut og gikk på handelen og ble brukt sammen med et nabobruk.Kvernbakken finnes (plass under Manstad). Et bolighus i dag som ikke står på samme sted som den gamle plassen. Grunnmurer skal være synlige, ihvertfall vet man hvor plasshusene lå.Av Manstadstuen dinnes bare grunnmurer igjen. De gikk som ved et under ikke med i anlegget av ny veg.Har du spørsmål, så svarer jeg gjerne.mvh Jan EdvardsenHer kommer det jeg har registrert:Ektemann: Ole Torgersen Kvernbakken #6933 Også kjent som Ole Torgersen Kvernbakken/Bøeie døde i en alder av 82 Født: 29 jun 1817 i Bøeie, Follebu, Gausdal, OP 1) Død: 7 sep 1899 i Midtre Reiten, Follebu, Gausdal, OP 2) Gravlagt: 23 sep 1899 i Follebu kirke Far: Torger Olsen Bøeie #4315 Mor: Anne Samuelsdtr Vedumeie #6667 Skrives som husmand på Manstad i 1860. Født i Svendhaugen (kirkeboka 1899). Hustru: Marthe Johannesdtr Manstadstuen #6903 døde i en alder av 77 Gift: 7 feb 1840 i Gausdal kirke 3) hans alder: 22 hennes alder: 23 Født: 31 jul 1816 i Kvernbakken, Follebu, Gausdal, OP 4) Død: 13 nov 1893 i Reiten, Follebu, Gausdal, OP 2) Gravlagt: 24 nov 1893 i Follebu kirke Far: Johannes Simensen søndre Fougnereie #3258 Mor: Ane Olsdtr #6759M Barn 1: Torger Olsen Manstadeie #8005 Født: 8 mar 1840 i Mandstadeie, Follebu, Gausdal, OPM Barn 2: Torger Olsen Ausetstuen #8105 Født: 6 okt 1841 i Ausetstuen, Follebu, Gausdal, OPF Barn 3: Anne Olsdtr Kvernbakken #8259 Født: 01.1847 i Kvernbakken, Follebu, Gausdal, OPF Barn 4: Anne Olsdtr Manstadeie #4420 Født: 19 sep 1848 i Manstadeie, Follebu, Gausdal, OPF Barn 5: Randi Olsdtr Kvernbakken #8260 døde i en alder av 64 Født: 25 aug 1851 i Manstadeie, Follebu, Gausdal, OP Død: 31 mai 1916 på Fjerdrum, Gausdal, OP Gravlagt: 7 jun 1916 i Follebu kirke Tjener på Nordlunde i 1875 ? På Nordre Bagstad i Øyer - men der er fødselsåret 1848. Ugift.M Barn 6: Andreas Olsen Kvernbakken #8261 Født: 14 jan 1854 i Manstadeiet, Follebu, Gausdal, OP Tjener på Manstad i 1875 ?M Barn 7: Ole Olsen Kvernbakken #8262 Født: 26 feb 1856 i Manstadeiet, Follebu, Gausdal, OPM Barn 8: Kristian Olsen Kvernbakken #1909 Også kjent som Kristian Olsen midtre Reiten Født: 14 nov 1860 i Mandstad(eie), Follebu, Gausdal, OP Ektefelle: Caroline Nilsdtr Flaten #1899 f. 1 jan 1855 d. ____ På Kvernbakken i 1885. På Berg i Vestre Gausdal i 1917.(1) Kirkebok Gausdal, microfilm, 5 2. (2) Kirkebok Østre Gausdal, microfilm, 3 3. (3) Kirkebok Gausdal, microfilm, 7 7. (4) Kirkebok Gausdal, microfilm, 4 2.Jan Edvardsen Kolbotnvegen 12 N-2656 Follebu NORWAY Phone 61 22 08 24 Mobil 911 56 533 jaed@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Jan Edvardsen: Dette var både ei gledeleg litt nifs tilbakemelding, sidan det dukkar opp to brør Torgeir Olsson fødde med litt over eitt års mellomrom. Ja, ikkje nok med det, nokre år seinare kjem det to systrer Anne Olsdotter som også er fødde med eitt års mellomrom. No veit me alle som driv i denne bransjen at dersom det fyrst namnsette barnet døyr, kjem gjerne det same namnet att om det blir fødde fleire born av same kjønn seinare. Her går det ikkje fram om den fyrstefødde Torgeir fødd i mars 1840 døydde før Torgeir nummer to kom til verda hausten 1841. Dersom Torgeir nummer ein var død hausten 1841 er identifikasjonen av min Torgeir relativt sikker. Dersom begge Torgeir lever opp er eg ikkje sikker på kven av dei som kom til Tinn. I Tinn er fødsel/dåp i Gausdal ikkje innført i kyrkjeboka, berre alder ved vaksinasjon (4 år og 3 mnd. innført ved vigsla), innflytting (17 år 16. juni 1858), giftarmål (21 år 16. september 1861) og død (24 1/2 år i 7. april 1866). Desse aldersinnførslene sprikar noko, men peikar vel helst i retning av at Torgeir fødd 30. september 1841 er den rette Torgeir. Men utan å ha tilgang til kyrkjebøkene for Gausdal er eg ikkje sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Jeg vet ikke hvor det 'skjærer seg' men jeg skal referere mer nøyaktig hva som står i 'Indflyttedei Grong Præstegjeld': Juli 1844, Inderst Ole Torgersen Bø-eie alder 27 år, oppgiven hensigt med indflyttingen: Søge en plads og ernære sig ved Daglønner-arbeide. Fra hvilket sted indflyttet og hvor født: Indflytted fra Gusdals Præstegjeld, der er født paa Pladsen Bøe-eie 29/6 1817. Hans Hustru: Martha Johansdatter, 28 år, indflytted fra Gusdals Præstegjeld, født paa Mandstad den 31te Juli 1816. Deres søn: Torger Olsen, 3 år, født på Auseth 30 sept 1841. De bosatte seg på Øyum. Oversikten har også stått gjengitt i 'Gudbrand 4/2003'. I kirkebok for Gausdal finnes en vielse som passer: Ole Torgersen Holen, UK 23 år og Marthe Johansdatter Lunde, pigen, 23 år. de ble gift 7 febr. 1840. Jeg har ikke informasjon utover dette, men tiden mellom Torger i 1841, foreldrenes flytting i 1844 og neste barn i 1847 kan ikke utelukke at vi snakker om den samme Torger. De kan kanskje ha kommet tilbake til Gausdal ?? Alf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Edvardsen

Nå har jeg gjort det jeg burde gjort først: Sjekket kirkeboka(MINI 7 film 9) her for utflyttede. Og 4.juni 1844 er føgende innført:'Ægtefolkene Ole Torgersen Bøeie (27 Aar) og h. Marthe Johansdtr (28 Aar) og Barn Torger 2 1/2 Aar).'Destinasjon ser ut til å være Trondhjems Stift, men den er vanskelig å tyde.Dette tyder på at Torger født 1840 er død. Men jeg har ikke funne ham som begravet. Jeg har heller ikke funnet noen registrert innflytting til Gausdal igjen for Ole, men han må jo være kommet tilbake før 1847.Når det gjelder Torger i Tinn: Hva het hans kones foreldre, hadde de barn. Jeg er interessert i alle opplysninger om de første to generasjonene i Tinn.mvh Jan Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Takk så mykje. Vi tråklar oss framover, og snevrar søket inn etter kvart. Torgeir Olsson som kom til Tinn i 1858, har ikkje sett mange spor etter seg. Han gifte seg 16. desember (ikkje september som tidlegare skrive) 1861 i Atrå kyrkje med Gro Olsdotter Eggerud (plass under Bernås). Hans alder er oppgjeven til 21, hennar til 31. Han er vaksinert i 1846, ho i 1832.Far til Torgeir er oppgjeven å vere Ole Torgersen, far hennar Ole Olsen (Ola Olsson Eggerud f. 1803 g.m. Gro Helleksdotter Baklien f. 1809). Oppslag i kyrkjeboka på dåp for Gro syner at ho er fødd 5. juli 1830, og døypt 25. juli 1830 i Atrå kyrkje. Ved vigsla er Torgeir på Stranderud i Atrå.Da han døyr 7. april 1866 24 1/2 år gamal er han 'brugsmand' på Sandven i Atrå. Eg kan ikkje sjå at Torgeir og Gro hadde born saman. Gro gifter seg på ny 21. august 1869 med enkjemann Anders Kristiansson Mårem i Atrå. Han er fødd i 1800 og døyr på Mårem i 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Ein sjekk på utflytte i Grong (Ole Torgersen med kone og son tilbake til Gausdal) hadde jo sjølvsagt vore ideelt. Likeså dødsfallmeldingar frå lensmannen i Tinn for å sjå om Torgeir Olsson etterlet seg arvingar, og eventuelt dødsårsak. Eg får ikkje gjort noko av dette sjølv med det fyrste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.