Gå til innhold
Arkivverket

[#35172] Opplysninger om Sersjant Hans Larsen f. ca. 1776


Gjest Gudmund Håkon Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Hans Larsen f. ca 1776 og hans kone Lisbet Jonsdtr. f. ca. 1771? Hvor de var født, når og hvor de døde etc. Det jeg vet er følgende: 1) Hans Larsen var korporal ved Kongsvinger festning da han giftet seg med Lisbet Jonsdtr. Dette skjedde i Vinger kirke 17/1-1799. Hans Larsen tilhørte Oplandske Infanteriregiment, Grenaderkompaniet. 2) 15/6-1800 ble deres eldste datter døpt i Vinger kirke. Hun het Andrine, og døde et snaut år gammel. Begravd ved Vinger kirke 3/5-1801. 3) I 1804 Var Hans Larsen blitt Sersjant og forflyttet til Lom/Skjåk. 15/7-1804 ble datteren Johanna døpt i Lom kirke. (Hun ble i 1831 g.m. Ola Olsen fra Auale, Skjåk og ca. 1745 flyttet disse med fire barn til Inderøy i Nord Trøndelag.) 4) I 1807 ble nok ei datter av Lisbet og Hans, Anne døpt og 3/3-1816 ble datteren Goro døpt. Ved denne siste dåpen står det at Hans var gårdbruker på gården Holmork (Skjåk). 5) I millitære ruller for 1810 og 1813 er Comander Sersjant Hans Larsen nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Veit du meir om denne Anne Hansdotter?Hans Larsson er frå Søndre Hasle i Nesodden, skal skrive meir om han, men må finne noko på ein annan data her fyrst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

1. Hans Larsson Søndre Hasle (Han som kom til Holmork). Kanskje fødd 1768: Lenke1.1. Lars Hansson Søndre Hasle, fødd 1728, daud 1786.1.2. Johanne Kristensdotter Nordre Hasle, fødd 1741, daud 2. april 1819.1.1.1. Hans Hansson Søndre Grøstad, fødd 1701, daud 1764.1.1.1.1. Hans Aslakson Søndre Grøstad, fødd 1668, daud 1743.1.2.1. Kristen Bårdson Sandaker, fødd 1716, daud 1788.1.2.2. Anne Rasmusdotter Løes, daud 1776.1.2.1.1. Bård Knutson Sandaker, daud 1741.1.2.1.2. Guri Eskilsdotter Østre Berger.1.2.1.1.1. Knut Eirikson Sandaker, fødd 1628, daud 1717.1.2.1.1.2. Ingeborg Nilsdotter, fødd 1640, daud 1717.1.2.1.2.2. Marte Børresdotter Østre Berger, fødd 1644, daud 1734.1.2.1.1.1.1. Eirik Gundersson Sandaker, fødd 1600.1.2.1.2.2.1. Børre Olsson Østre Berger, fødd 1615.Desse er meir uvisse:1.2.2.1. Rasmus Hansen Løes, fødd 1680, daud 1756.1.2.2.2. Mari Klemetsdotter, daud 1766.(Alle gardnamn er frå Nesodden herad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Hei Atle! Takk for svaret. Den Anne Larsdatter jeg omtalte i innlegget ble døpt 14/7-1807, og kan godt være en av dine stammødre. Du har trolig lett etter henne i 'Ættebok for Skjåk'? Den Hans Larsen jeg leter etter bodde ved folketellinga i 1801 i leiren til Kongsvinger festning med sin familie (Lisbet og Andrine). Han kan dermed ikke være identisk med den Hans Larsen du henviser til. De millitære rullene fra 1810 og 1813 'sier' at Hans Larsen må ha vervet seg rundt 1794/95. Jeg har ikke funnet sersjant Hans Larsen nevnt i bygdebøkerne for Skjåk. Dette har jeg 'tolket' slik at han trolig var innflytter til Lom/Skjåk og var blitt forflyttet til bygda i forbindelse med sin millitære kariære. I forbindelse med giftemålet til Johanna Hansdtr. (min kones tip oldemor) 13/5-1831 i Skjåk kirke brukte hun Holmork som tillegg til navnet sitt. Da hennes yngre søster Goro ble døpt 3/3-1816 står det i kirkeboka for Skjåk at faren Hans Larsen var gårdbruker på Holmork. (Goro ble 29/12-1847 gift med Ola fra Mallaugstrædet.) Familien har sikkert hatt tilknytning til gården Holmork. Jeg ønsker deg lykke til videre i din slektsgranskning, og vil gjerne høre fra deg om du finner ting av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nei, den Hans Larsson som er nemnd under mi lenkje, er nok ikkje den same - og har truleg ikkje noko med noko i denne debatten å gjere... Men denne Hans Larsen har nok truleg vorte plassert i Nord-Gudbrandsdalen og fått hand om Holemork i Skjåk. Ættebok for Skjåk er vanskeleg å finne fram i - ein diverre veta _akkurat_ kva ein leiter etter, og det er ikkje alltid ein finn det ein leiter etter... Han står nok ikkje i den ætteboka fordi han ikkje har nokon anna tilknyting til Skjåk-ættene enn at dotter hans vart gift dit.Veit du forresten noko om Lisbeth Jonsdotter? Ho er tvilsomt frå Skjåk, sidan dei var gifte før den tid. Antagelegvis er ho vel helst frå Nesodden, eller ein eller annan stad Hans har vore i militæret. Har du nokon ide?Om dette er nokre av mine anar, så hadde det vore særs artigt å finne ut om desse, og kvar dei kom frå, for akkurat denne greina av familien har eg kjørt meg fast i!Framleis god romjul!mvh,Atle Brandsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

God romjul også til deg. Også jeg har fundert endel på hvem Lisbet Jonnsdtr. var og hvor hun var fra. Ved en tilfeldighet fikk jeg kontakt med Bjørn Gunnar Lindalen i Eidskog Slektshistorielag. Han sendte meg litt utskrift fra en database på www.eidskogslekt.no. dersom du går inn på Andrine Hansdatter (45966) får du både Lisbet, hennes foreldre og besteforeldre. Hun var fra Hedmark. Når det gjelder Hans Larsen var det vanskeligere. Bjørn Gunnar Lindalen hadde 2 'løsningsforslag'. Den ene av disse kan være 'vår' Hans Larsen. Etter denne var han født i Eidskog og døpt der 3/12-1775. Foreldrene var Lars Hansen Tuhus f. 1738 og Ragnhild Sigfridsdtr. Lauvhøgda f.1743. De giftet seg 20/11-1773 og bodde da på Kalvhøgda (Eidskog). Her bodde de ikke lenge og Lindalen hadde ikke kunskap om hvor de ble av etterpå. Disse opplysningene fikk jeg like før jul og har ikke rukket å reflektere så mye på de enda. Jeg synes imidlertid det er litt rart at Ragnhild Sigfridsdtr. ikke 'gav navn' til noen senere i slekta. Min kones (Ella Anne)tipoldemor Johanna fikk 4 barn. Begge døtrene het Anne, og sønnene het Ola og Lars. Den yngste (?) av døtrene til Lisbet og Hans, Goro fikk 10 barn, men ingen av disse har navn som 'peker' mot Ragnhild Sigfridsdtr. Hvordan er det i din ende av slekta? Hadde Anne noen barn som kan ha fått navn etter ei Ragnhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Det er ikke sikkert at noen av de to Hans Larsene er riktig. Han kan komme fra et annet kirkesogn en Vinger. Jeg tror de militære rullene er stedet å lete nå. Se om du kan finne ham innskrevet.Lykke til og God Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jau, det er etterkomarar til Anne som vart heitande Ragnhild, men det var nok oppatkalla etter ei anna Ragnhild. Sigfrid veit eg ikkje om, tvilar på at det førenamnet har vore så frekvent her i dalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Men er det ikkje sannsynleg at det er den same? Hans Larsson har forfedre og etterkomarar som har namna Guri (Goro/Guro) og Johanne (Johanna) - Er ikkje det nok? Pluss at denne Hans Larsson som er nemnd i Nesodden Herred, ikkje figurerar der i bygda, men gjev garden til syster si, Ambjørg Maria Larsdotter Hasle og svogeren (om eg kjem i hug rett: Lenke)Det som er mest interessant for meg hadde vore å finne ut meir om Lisbet - kvar ho kom frå, for sidan ein ikkje ser noko av namna til hennar ætt i etterkomarane sine namn, er det heller tvilsamt at det er same Lisbet som var gift med Sersjanten her, som ho frå Eidskog. (NB: www.eidskogslekt.no var ei daud lenkje)Det er ikkje meint at det at Hans Larsson, sersjanten, kom frå Hasle, via Vinger og opp til Holemork - er innlysande fakta eller fastlagd - ein må endå vera open for at det kan vere noko heilt anna...må ein ikkje?Nei, ein får avslutte - no avventar eg kommentarar.mvh,Atle Brandsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Ang. Lisbet Jonsdtr. Følgende er i store trekk det jeg fikk fra Bjørn Gunnar Lindalen i Eidskog Slektshistorielag. (Jeg tror du kan nå databasen deres via hjemmesiden til Eidskog Slektshistorielag.) 1) Lisbet Jonsdtr. ble gift med korporal ved festninga (Kongsvinger) 17/1-1799 i Vinger kirke. De ble forlovet 16/12-1798. 2) Lisbet var døpt i Vinger kirke 27/1-1771, og var datter av Gevorben soldat (vervet) Jon Torstensen i Leiren og hustru Guri Halvorsdtr. 3) Jon Torstensen og Guri Halvorsdtr. giftet seg i Vinger kirke 25/3-1765. (De ble forlovet 9/12-1764)Guri bodde da på Holer i Vinger og Jon var soldat i oberstlieut. Hvitfelds kompani. Jon døde trolig i 1774, 40 år gammel. Begr. i Vinger 3/8-1774. 4) Guri Halvorsdtr. var født på søndre Holer i Vinger i 1740. Døpt i Vinger kirke 14/2-1740. Foreldrene var Torgal Halvorsen Sætre, trolig fra Trysil (1690-1754) og Lisbet Eriksdtr. Holer. Hun var født på Holer og døpt i Vinger 25/3-1710. Guri og Torgal ble viet i Vinger 15/4-1734. 5) I følge bygdeboka for Vinger (?) var Guri i 1779 g.m. soldat Jens Pedersen. Folketellinga for kongsvinger leir i 1801 viser: Jens Pedersen 58 år, skomaker i sitt 1. ekteskap og Guri Halvorsdtr. 61 år i sitt 2. ekteskap. 6) Bjørn Gunnar Lindalen er usikker på hvor Jon Torstensen var født, og har to forslag. Jeg er tilbøyelig til å feste størst lit til navnetradisjoner, og ettersom Anne var et hyppig brukt navn i etterfølgende generasjoner tror jeg (foreløpig) mest på denne: Foreldrene hans var Torsten Ericsen og Anne Joensdtr. De fikk en sønn Jon, født i Grue i 1732 og døpt i Hof 14/2-1732. Jeg håper dette hjelper deg litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Det har vært problemer med www.eidskogslekt.no den siste tiden. Leverandøren vår, Bremmnes Data & Consulting har opplyst at det skyldes ett ondsinnet angrep fra en persons side. Men nå begynner jeg å bli utålmodig. Det har vart i over en uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Fra innlegg (1): '15/7-1804 ble datteren Johanna døpt i Lom kirke. (Hun ble i 1831 g.m. Ola Olsen fra Auale, Skjåk og ca. 1745 flyttet disse med fire barn til Inderøy i Nord Trøndelag.)'Ser i Inderøyboka - Husmannssoga, s. 207, at en Ola Olsson fra Lom nevnes, født 1834. Kan dette være en sønn av Ola Olsen Auale og Johanna?Iallefall nevnes det videre at denne Ola, som havnet i Tømtåsen under gården Bragstad, hadde fire barn: Johanna, Jørgina, Odin og Konrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jau det hjelp ein heil del det, Gudmund!Men om det hjelp eller ikkje - forutset at 'Dei tre Hans'ane'(Hasle-Vinger-Holemork) er dei same, eller iallefall dei to siste... Kvar _han_ kom frå har ikkje så mykje å seie for kvar _ho_ kom frå... Tusen takk for opplysingane om denne Lisbet Jonsdotter!Bjørn Gunnar: Kjem framleis ikkje inn på Dykkar nettstad, men dei har nok kontroll over det dei som kan dette...så ein må vel venta at nettstaden er oppe og går att på eit bel?Hallvard: I denne debatten har vi nytta oss litt av oppattkalling og fenomenet sitt sambandet med slektskap... Difor vert nok teorien din om at Ola Olsson er son til Ola Olsson, sannsynleg;1. Ola kan vere oppattkalla etter farfaren.2. Johanna kan vere oppattkalla etter farmora.3. Odin kan vere oppattkalla etter farfaren sin.4. Dei to andre kan vere oppattkalla etter morkanten av ætta.(Dette er berre 'vage antagelser' - eg har ikkje sjekka det opp mot historiske faktum...nyttar meg berre av oppattkalling)For å mellombels gå attende til der ringen starta:-Korleis kan vi få stadfesta at 'Dei tre Hans'ane' er identiske?-Kva hende med Hans og Lisbet etter at dei kom til Skjåk?-Gifta nokon av dei seg oppatt?-Kvar og når døydde dei? Takk for tolemodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

No var eg gjennom litt av kyrkjebøkene for Lom, der fann eg på dåpen til Anne:'Sergiant Larsens og Quindes Pb.: fød 26de s.m.'Her er ikkje mora nemnd med namn - men med eg leitte etter mannen til Anne Hansdotter, så fann eg ei syster til Anne:'Sergiant Larsen og Elisabeth Joensdtr. - KARINE ELISABETH [fødd 1810]'Denne er vel 'ny'? Morosamt! Eg skulle gjerne vore meir gjennom kyrkjebøkene, men det er slides og projector...grufullt arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Kommentar til innlegg 13, Hallvard Bragstad. Jeg mener din anntakelse om Ola Olsen fra Tømtaas trolig er riktig. Som nevnt i innlegg foran hadde Johanna Hansdtr. og Ola Olsen fra Auale i Skjåk 4 barn. Det var Anne f. 28/7-1830, Lars f. 13/7-1831 Ola f.4/1-1833 og Anne f. 23/8-1835. Alle er døpt i Skjåk kirke. Utflyttingsregistret fra Skjåk gir ingen klare 'hint' om når utflyttinga fra Skjåk skjedde, men det kan se ut som om Ola først arbeidet en tid i Trondheim og at Johanna kom etter med barna senere. Trolig skjedde det litt før 1845. Det er heller ikke klart om de flyttet direkte til Skogsetplassen (under gården Skogset på Inderøy), eller om de hadde et kortere opphold underveis. Kirkebøkerne for Sakshaug viser at eldstedatteren Anne ble konfirmert i Sakshaug kirke 27/9-1846. Samme år, 4/10 ble Lars konfirmert samme sted. Jeg registrerte ikke når Ola ble konfirmert, men yngste datter Anne ble konf. 7/9-1849. Den 28/7-1847 døde husmannen Ola Olson, 'Skåsetplassen', 48 år gammel. han ble begravd på Sakshaug kirkegård 1/8-1847. Mye taler for at dette var Ola Olsen fra Skjåk. Folketellinga for 1865 (Inderøy) viser: 1) Enka Johanna Hansdtr, 61 år bodde på Skogsetplassen. Sammen med henne bodde yngste datteren, Anne, 31 år. De hadde 4 sauer og sådde 1/16 tn. bygg, 1/2 tn. havre og 2 tn. potet. 2) Eldste datteren, Anne var i tjeneste på en av nabogårdene til Skogset, Ingul store. Hun var ugift. 3)Lars var g.m. Ingeborg Anna Sivertsdtr. Flåttås f. 1824. Hun var datter på gården Flåttås (også dette en av nabogårdene til Skogset). Lars hadde ryddet plassen Nordmyra undeer Flåttås. Plassen var på 8 mål og i 1864 hadde de 4 sauer og sådde 1/8 tn. bygg,1/2 tn. havre og 4 tn. potet. De hadde 2 barn, Serine Ovedie f. 1856 og Jonætte f. 1863. Lars kalles skredder med jord. 4) Ola var i 1865 g.m. Karoline Johannesdtr. f. 1834. De bodde på Tømtaas 1, som var en plass under Brakstad. Karoline og Ola hadde da 3 barn. Johanna f. 1859, Jørgine f. 1861 og Odin f. 1864. På plassen hadde de 1 ku, 1 gris og sådde 1/8 tn. bygg, 1 tn. havre og 4 tn. potet. 5) Plassene Skogsetplassen og Nordmyra lå bare ca. 100 m fra hverandre. Også Tømtaasen lå mindre en 1 km unna. Dette tyder på at familien prøvde å holde sammen. Johanna Hansdtr. døde på Skogsetplassen9/4-1867 og ble gravlagt på Sakshaug kirkegård 18/4-67. Folketellinga for 1875 viser : 7) Eldste datter Anne var gift med Lorents Johannesen f. 1832. (Han var trolig bror til Olas kone Karoline). Lorens var husmann, tømmermann og fisker. De bodde på plassen Rønningen på Sandvollan (plassen lå under en av de 4 Hjellan- gårdene). Anne og Lorents bodde fortsatt på plassen i 1891, men hadde ingen barn etter hva jeg har funnet ut. I 1900 satt Anne igjen på plassen som enke. 8)Ingeborg Anna og Lars bodde fortsatt på Nordmyra i 1875. Av barna er bare Jonætte oppført. Lars døde 28/7-1876, bare 54 år gammel. Han ble gravlagt på Sakshaug 4/8-76. Enka Ingeborg Anna satt fortsatt på plassen i 1891. 8) I Indeøyboka III står det om Tømtaasen IV at Ola og Karoline i tillegg til de 3 barna som er nevnt i 1865 også fikk barna Konrad f. 1865, Ursula f. 1867,Johannes f. 1872 og Severina f. 1874. Både Karoline og Ola levde enda i 1900. 9) Yngste datteren til Johanna og Ola Olsen fra Skjåk, Anne (f. 1835) ble 5/11-1869 g.m. Ole Sivertsen Faar, Inderøy. Han var f. 10/1-1835. De kjøpte småbruket Viken på Ytterøy og bosatte seg der. Anne og Ole fikk 4 barn. i) Ole Martin f. 15/8-1871, d. 3/7-1948. Bodde på Høgaune i Frol og har stor etterslekt. ii) Johannes Severin f.4/12-1873. Han dro til Amerika hvor han forsvant sporløst. iii) Antonie Ovedie f. 9/1-1877. Hun døde på Hallem Søndre i Verdal 15/7-1949. Antonie ble begravd på Stiklestad Kirkegård og har stor etterslekt. iv) John Laurits f. 17/10-1878. Han døde i Minneapolis USA 4/4-1971. John Laurits hadde 2 barn i Usa, men de hadde ingen etterkommere. Anne Olsdtr. fra Skjåk døde på Høgaunet i Frol 16/6-1916 og Ole Sivertsen døde samme sted 12/6-1922. Begge er begr. på Levanger kirkegård. Jeg håper du har nytte av dette. Antonie Ovedie var min kones farmor, så derfor har vi mere 'detaljkunskaper' om etterslekta til yngste datteren til Johanna og Ola Olsen. Du vet kanskje mere om de andre 3 barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Kommentar til innlegg 14 og 15, Når det gjelder korporal Hans Larsen på Vinger og sersjanten på Holmork i Skjåk med samme navn så mener jeg at identiteten er klar. Navn (også på ektefelle), alder og 'kariære' stemmer overens. Når du derimot søker etter forbindelseslinjer mellom denne Hans Larsen og en Hans Larsen på Søndre Halse i Nesodden (i 1801) så tror jeg ikke på noen identitet her. Begrunnelsen min er: 1) Alle 'dateringer' jeg til nå har sett om sersjanten 'peker' mot et fødselsår 1774/75. De militære rullene jeg har sett tyder på et vervingsår 1774-75. Så vidt jeg kan se har du et fødselsår på ca. 1768 på Hans Larsen fra Nesodden. 2)Mest avgjørende for min tvil er at da folketellinga i 1801 'gikk av stabelen' befant korporal Hans Larsen seg på Kongsvinger, hvor han bodde i 'Ny-brakka' i lag med kone og barn. Mens den andre Hans Larsen var på Nesodden. Kommentar til 15: Jeg tror at 'navneskiftet' på Hans Larsens kone ved barndåpen i 1810 skyldes skrivefeil. Du finner mange slike i kirkebøkene, og jeg er enig i at de kan være svært forvirrende. Så jeg mener at Lisbet har blitt til Elisabet for 'anledningen'. Det var først på 1920-tallet at navnelove som skulle sikre navnefeil ble innført. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Den lenka eg la ut, var berre ei gissing, og eg ser seinare at det var ei dårleg sådan... Kvifor skulle eldste guten gje over garden til systera og svogeren og så verta tenestegut ein annan stad i same herad? Nei, det tykkjer eg ikkje er sannsynleg...Den andre Hans Larsson som var på Nesodden _treng_ ikkje vere Sersjanten, men er helst ein tenestekar som ikkje vedkjem noko av dette.Er tvilen din då like gjeldande? ;-)Elisabeth/Lisbeth har ingen betydning - mange namn vert skreve på mange ulike vis. Og kanskje oppfatta ulikt av skrivaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

Kom over eit notat etter bestefar min om eigedomstilhøva på Holemork i tida rundt Sersjanten:- Else Olsdotter overlet 2 huder i Holemork (no 113) til sonen Ola Olsson for 300 rd.- Ola Olsson sel til sersjant Hans Larsson, dei 2 hudene for 2500 rd. (har diverre ikkje årstala...)- Hans Larsson sel til svigersonen Ola Olsson Auale kring 1830.Elles stod det 'Holemork 9.3.1811, Hans Larsen låner 1500 rd. frå Hans Sperstad'. Då hadde han vel dei resterande 1000 rd. sjølv?Elles er det nedteikna frå skiftet etter kona hans, Lisbet Jonsdotter, døydde i 1829, vart halde skifte etter den 2.3.1830. Arvingane då var: Lars Hansen, Kristine, Johanne, Anne, Karine og Guro Hansdøtre. Hans sjølv døydde den 14.2.1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, linja under er fra innlegg 3:1.2.1.1.1.1. Eirik Gundersson Sandaker, fødd 1600Denne er oppgitt som far til Knud Eriksen Sandaker, kunne du gitt en sidehenvisning i Nesodden Herred på denne koblingen ?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

Hei!Eg har skreve litt om sersjanten og frue no, og lurar på om det er nokon som greier å fylle litt av tomromma, og kanskje kome med hint/utfyllingar? Alt av interesse!'... Holemork-kantenHans Larsson og Lisbet Nilsdotter HolemorkHans Larsson, f. (25 år i 1801), d. 14.2.1847 på Holemork, nemnd 79 år gamal. Gift 17.1.1799 i Kongsvinger kyrkje: Korporal af Garnisonen Hans Larsen og Pigen Lisbeth Johnsdr. af Leiret, kausjonistane var Korporal Agre og Artillerist Johannes Tords.. Lisbet Jonsdotter i Leiren, dpt. 27.1.1771 i Vinger kyrkje, d. 1829___?.Ved ft. 1801 bur dei i «Nye Baraqver» på Kongsvinger festning. Hans er korporal. I 1804 er Hans vorte sersjant og fløtt til Skjåk. Kjøper Holemork av Ola Olsson Holemork i 180__, 2 huder for 2500 rd. - Ola hadde fått garden av mor si, Else Olsdotter for 300 rd. i _______. «Holemork 9.3.1811: Hans Larsson låner 1500 rd. av Hans Sperstad.» (JPK) -Born: 1.Andrine, dpt. 15.6.1800 i Kongsvinger kyrkje. Foreldra nemnde Korporal Hans Larsen af Fæstningen og h Lisbet Jonsd.. Gravlagd frå Kongsvinger kyrkje 3.5.1801: Andrine Hansdr. af Fæstningen, som årsak står «k:k:» - truleg kukoppar. 2.Kristine, f. ca 1801, d. _____. Christine Hansd. Holemork konfirmert i 1816. 3.Johanne, dpt. 15.7.1804 i Skjåk kyrkje, d. 9.4.1867 på Skogsetplassen i Inderøya. Gift 13.5.1831 i Skjåk kyrkje med Ola Olsson Auale, f. ______, d. 28.7.1847 som husmann på Skaugsethplads. Fløtte kring 1845 med fire born til Inderøya i Nord-Trøndelag. 4.Anne, f. 26.5.1807 i Holemork, dpt. 31.5.1807 i Skjåk kyrkje. Tipp-tipp-oldemor. 5.Karine Elisabeth, f. 28.10.1810 i Holemork, dpt. 9.11.1810 i Skjåk kyrkje. 6.Lars, f. 2.9.1813 på Holemork, dpt. 19.9.1813. Konfirmert 2.11.1828 i Skjåk kyrkje. 7.Guro, dpt. 3.3.1816. Gift 29.12.1847 med Ola Mallaugstrædet. Jon Tostensson og Guri Halvorsdotter i LeirenJon Tostensson, f. ____, gravl. 3.8.1774 i Vinger. Gift 25.3.1765 i Vinger kyrkje, Guri budde på Holer i Vinger, Jon var soldat i oberstlieut. Hvitfelds kompani. Guri Halvorsdotter Holer, dpt. 14.2.1740 i Vinger kyrkje, f. på Søndre Holer i Vinger. (foreldra: Torgal Halvorsen Sætre, truleg frå Trysil (1690-1754) og Lisbet Eriksdtr Holer – f. på Holer og dpt. 25.3.1710 i Vinger – gift 15.4.1734 i Vinger)Jon nemnd Gevorben soldat då Lisbet vart døypt. Guri gifta seg oppatt 1779 med soldat Jens Pedersen, f. ca 1737. I 1801 budde dei i leiren, han var skomakar, dei budde einslege.Born: 1.Lisbet, dpt. 27.1.1771. Sjå ________. 2. Borna til Guri og Jens: 1.Berte Maria, f. _____1778?____. «Berte Maria Jensdr. i Leiret» er fadder for Andrine Hansdotter i 1800. 2. ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.