Gå til innhold
Arkivverket

[#35193] Andreas Svendson, født 16.04.1859 i Norderhov


Gjest Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Moen

Har noen opplysninger om Andreas Svendson født 16.04.1859 i Norderhov.Andreas skal være døpt i Haug kirke. Farens navn: Svend Svendson Strandeie Morens navn: Aagot Kittilsdatter Turrhaug Strand født 15.05.1836 i Ål.Vet ikke om faren (Svend Svendson Strandeie) var fra Norderhov eller Ål. Moren (Aagot) bodde mye av sitt liv i Ål.Andreas Svendson er halvbror til min bestemor og jeg er interessert i alle opplysninger. Kanskje det finnes noen etterkommere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Folketelling 1875: Tørhaug, matrikkelnr. 304, Ål.Bottolf Pedersen, Løskarl, ug, jordbruker, selveier, f. 1846 AalNytt husholdAagot Kittilsdr, Inderst, ug, dagarbeide og betler, f. 1836 AalAndreas Svensen, hendes sønn, ug, jæter om sommeren, f. 1859 HønefossKittil Syversen, hendes sønn, ug, jæter om sommeren, f. 1862 Norderhov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Finner ikke mange opplysninger om foreldrene ved dåpen til Andreas.Etter kirkebok nr. 12 for Norderhov, side 75. (Mikrofilmrull NO 226), var Andreas født utenfor ægteskab 16.apr.1859 og dpt. 29.mai i Haug kirke. Foreldre: Ungkarl Svend Svendsen Strandeie af Aal i Hallingdal og Pige Aagodt Kittelsdatter som nu opholder sig i Nordre Hønefosen, men er hjemmehørende i Aal i Hallingdalen. - Opgaven af Moderen selv.Såfremt Svend Svendsen er registrert i 1865-tellingen, vil nok omtrentlig alder være angitt der. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Takk for hjelp, jeg har fått noen nye opplysninger her. Jeg vet ikke når Svend Svendson Strandeie ble født. Aagot Kittelsdatter bodde tydeligvis en periode i Norderhov/Hønefoss før hun flyttet tilbake til Ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tor Varaberg som skriver på nye Ål Bygdesoge har vært til stor hjelp for meg når det gjelder mine aner i Ål, men jeg kan jo ikke legge ut e-postadressen hans her. Hvis du Inger Lise tar kontakt kan du få e-postadressen hans, og min e-postadresse er: anlih@online.no. Jeg har prøvd å se i gamle Ål Bygdesoge uten å finne dine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg nr. (5): Aagot også hadde en sønn Christian født i Norderhov. I kirkebok nr.12 for Norderhov, side 145 (Rullefilm NO 226):F. 17.febr.1863, dpt 25.mai (hvilken kirke er ikke oppgitt) - Christian - uægte.Foreldre: Enkemand Selveier Syver Thoresen Hast(u?)engen Lunder i Jevnager og Pige Aagodt Kittelsdatter fra Aal. Barnet er født paa Norstadeie. Opgaven af Moderen selv.Norstadeie er sikkert feilskrift for Nærstadeie. Fadderne var fra dette grannelaget. Under dåpen er også datoen 4/1-78 føyd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Til Ellef EllefsenTakk for opplysninger. Jeg visste om sønnen Christian også, men tenkte å ta en om gangen. Du ga meg noe info jeg ikke visste om, så takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei,Ellef fant -eller- så denne: 'Under dåpen er også datoen 4/1-78 føyd til.'kan ikke dette være en dato for/som konfirmant?Mulig dette var i Ål?hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Egil. Se tema 35508 LenkeKnipset et bilde fra skjermvisningen, og la inn en rød pil til datoen. Mulig konfirmert denne dato? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.