Gå til innhold
Arkivverket

[#35194] Tyding av ei oppføring i kyrkjebok for Tromsø 1894


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Eg undrast på om nokon kan fortelja kva denne oppføringa tyder? (den fyrste av jentene)LenkeSlik eg forstår det er det han som står oppført saman med mora som er far? Men kva med han som står over begge Gustav Olsen Frisvold?? Denne Gudrun kalla seg seinare for Frisvold, ho er å finna saman med mor og stefar i Trondheim i 1900, er då kalla Marie Frisvold.Er det nokon som kan fortelja kva som står over Gustav? er det 'handelsk'(ar)?Visst nokon kan hjelpa meg med dette, hadde det vore flott!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mannen som står nevnt først (Ungkar Gustav Olsen Frisvold), ser ut til å være død ved barnets dåp. Jeg oppfatter det slik at han er barnefaren, og at fisker Karl Ingvald Sivertsen er Ellen Annas ektemann - men jeg er ikke sikker. Det kan også være omvendt. Uansett: Barnet er 'uægte' født, og det er '0pgivet af Barnemoderen' at det er snakk om både hennes og hans '2det Leiermaal'.Jeg er enig i at det ser ut til å stå 'Handslsk.' foran Gustavs navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Slik jeg tyder det, pike nr. 7 1894: Gudrun Marie Elisabeth f.5/1 dpt. 18/2 1894. Foreldre handelsk. (+)avdøde ungkar Gustav Adolf Frisvold f. 1861 og pike Anna Johannesen Provstjordet f. 1863. Begges 2. leiermål, oppgitt (opplyst) av moren.Navn på barnets foreldre starter alltid med farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha sett på innførselen en gang til, er jeg helt enig med Berit. Fisker Karl Ingvald Sivertsen er selvsagt far til pike nr. 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takkar for svært raske svar frå dykk :-)!!Til Bernt: sidetall 65, men lenka virkar her.Til Oddbjørn: ho er vel ikkje gift når det står 'pige'?Til Berit: Det ser ikkje ut for at denne presten fører faren fyrst (sjå dei andre), dessutan har eg sett at dette har vore gjort før også(at mora har vore fyrst)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Faren er i dette tilfellet opplagt ført først. Jeg har nå også lagt merke til at det står et lite 'og' mellom Gustav Frisvold og Anna Johannesen (et tilsvarende 'og' mellom fisker Karl Sivertsen og det neste barnets mor osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

OK, eg gjev meg Berit :-) Eg har også sett over ein gong til(les byrja øverst :-), og ser no at det er nok slik du seier, men det var iallfall ein merkeleg måte å skriva det på.Og eg har sett kvinnenamnet vore fyrst, men kanskje det var gifte? hugsar ikkje, berre veit eg har sett det.Takkar enno ein gong :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Aud.Ho er i Trondheim i FT 1900: LenkeVeit du noko meir om Gudrun? Eg veit ho gifta seg 01.11.1923 i Vår Frue Krk. i Trondheim med ein Nils Hansen, men etter det?Send meg gjerne ein mail visst du veit noko: mastokk2alfaenonlinepunktumnoVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Eit barnebarn etter Gudrun hadde lese denne artikkelen Lenke og eg fekk deretter ein mail frå henne med spørsmål om eg visste noko om livsløpet til Ellen Anna.Ho var nok spesielt interessert i når og kvar Ellen Anna gifta seg, og når og kvar ho døydde. Veit du noko om det?Beste helsing Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det var interessant, at det er råd å koma i kontakt med etterkomarar av Gudrun!Det er akkurat det eg er interessert i! Kan du senda ein e-post til meg?Info om mora har eg diverre ikkje, men kanskje eg kan skaffa det.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg får ikke linken i innlegg 1 til å virke, men her er noe av det jeg har i min base:Gustav Olsen Frisvold f.4.12.1860 Eid, MR, d.18.1.1894 Trondenes, grvl.22.1.1894 Trondenes. Yrke bl.a. handelskar. Han har jeg data om.Videre har jeg: 'Den 10.11.1899 fikk ugift sypike Ellen Anna Johannesen utflytningsattest fra Tromsø til Trondheim. Anført født 1863 og har vært i Tromsø kun i 6 år. Om datteren er intet anført i utflytningsregisteret.' Hun må giftet seg med Sommerhus tidlig 1900, men jeg vet ikke hvor, muligens Trondheim. Alle opplysninger om henne er av interesse.Gudrun Marie Elisabet Gustavsdatter Frisvold f.5.1.1894, dpt.18.2.1894 i Tromsø. Død 5.7.1972 i Trondheim, grvl. på Tilfredshet kirkegård, Trondheim. Hun giftet seg med Nils Hansen Faanes 1.11.1923 i Vår Frue, Trondheim. Nils var født 13.4.1887 i Melhus, ST, død 3.3.1942 i Trondheim. Alle opplysninger om henne og hennes etterslekt er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette er jo glimrande!! Hjarteleg takk!Eg har leita i dei krk.bøkene som ligg på nettet, utan resultat m.h.t. giftarmålet. Eg leita både igår kveld og no.Eg har ikkje meir opplysningar enn eg har funne på nettet/ved hjelp av dykk.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg har noen opplysninger om Gudruns etterslekt, men for ikke å terge på oss datatilsynet og få 'svenske tilstander' her, må vi utveksle disse privat. Her er noen info;Barn av Gudrun: Amandus f. ca 1922, Alfred f. 1919, Arnt f. 1923, Gunvor f. 1926, Margit f. 1929, Borgny f. 1931, Ellen f. 1932, Harald f. 1932 (tvilling med Ellen, døde som liten), Mary og ukjent tvillingbror som begge døde små. Jeg har noe etterslekt på noen av dem.Interesserte kan få disse tilsendt privat. Ellers er det hovedsakelig Frisvoldslekten jeg har info om. Mail meg påewathne@sola.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

De kan sende meg ein epost til aud.sandbu@c2i.net så skal eg formidle interessen og adressen dykkar vidare til Gudrun si dotterdotter.Beste helsing Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Hva vet vi om Ellen Anna?FT 1900 sier hun er født i Monselven, kan det være Målselv? Fødselsåret er ganske sikkert ca 1863. Familiesagaen sier at hennes mor var jordmor blant samene.Faddere ved datteren Gudruns dåp i 1894: Jordemoder madam Elise Larsen, pike Sofie Johannesen, maler Albert Larsen, maler Eilertsen, fisker Anton Hansen. Jeg har ikke funnet henne registrert som innflyttet til Tromsø. Pike Sofie Johannesen hadde jeg håpet kunne være en søster og dermed en joker i ermet når det gjaldt å finne de riktige foreldrene til Ellen Anna. (Men det kan være en feilslutning fra min side.)Gårdsnavnet Sommerhus har jeg bare funnet i Vermundvik, Overhalla, Namsos.Gudruns barnebarn husker en 'tante Marie' i Trondheim som de ikke vet opprinnelsen til. Hun flyttet til Oslo og døde der. Det kan være henne som er blant fadderne for Arnt Margido, dpt. 28.10.1923 i Vår Frue, Trondheim; Kontordame Marie Johanne Johansen. Kan hun være resultatet av Ellen Annas '1. leiermål'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har nettopp fått opplyst av Rolf A. Fæster (som står bak det meste av opplysningene i artikkelen jeg viste til i innlegg (11)) at Elen Anna var født 26 juli og døpt 1 aug 1864 Navern, Malangen.Her i lokalområdet hører jeg ofte de gamle si Monselven i stedet for Målselv, så det er nok to navnevarianter på samme sted.Men om man kan hjemfeste Elen Anna til Målselv når hun var født i Malangen, er jeg for lite lokalkjent til å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiBare en liten kommentar til det om at barnets far alltid står nevnt først. I dette tilfellet fra Tromsø, er barnets far riktignok nevnt først, Handelsk + (død) Ungk. Gustav Olsen Frisvold, men jeg er uenig i at det var en grunnregel som gjaldt overalt. Det var forskjell fra prestegjeld til prestegjeld og min erfaring, spesielt fra Ytterøy prestegjeld, er at barnets mor (allerede fra kirkebokstarten i 1692) ofte er nevnt først ved innføringer av 'uekte' barn. Og fra 1817 er barnets mor i de fleste tilfeller av 'lejermaal' nevnt først. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei! Denne Elen Anna f.26 juli 1864 er oppført som tjenestepige hos sin bror Peder Eliassen på gården Målsnæs,Målselv i 1875 tellingen. Hun er da både mor og farløs, far Elias Johannesen død i 1872 og mor Ingeborg Sivertsdte døde i 1874. Hun står der oppført som født i 1863. Dette er for at det skal være helt klart hvilken Elin Anna det er snakk om fra min side. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Mette.Takk for rettelsen ang. rekkefølge på foreldres navn ved dåp. Jeg burde vel ikke vært så bråsikker, men nå har jeg lært noe nytt, og ber Mariann så mye om unskyldning for min villedelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Berit.Ta det heilt med ro Berit :-) Eg har ikkje tenkt negativt om det du skreiv i det heile!Er det nokon som er god på skråsikre uttalingar så er det eg sjølv, kanskje ikkje her, men iallfall elles!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Berit..Jeg var ikke ute etter å 'ta deg', men det skjønte du kanskje :)).. Jeg ville bare informere om at det fantes forskjellige gjøremåter i de forskjellige prestegjeldene.. Hei igjen fraMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.