Gå til innhold
Arkivverket

[#35195] Heidal


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

På Lien under Slette bor nedenstående familie. Jeg mangler fødselsår og ektefeller til mange personer og håper at noen kan hjelpe meg. I tillegg lurer jeg på om hvem barn nr.3 Anne Knutsdtr f.1774 fikk barnet Imbjør/Ingeborg med. Er denne Ingeborg den samme som ble gift med Ole Guttormsen f.1788 og som senere ble gift med Syver Syversen Steinfinnsbøeie f.1799, og var denne Syver Syversen fra Grev?Knut Knutsen f.1747, d.1813, g 1768 m Imbjør Stenersdtr f.1745, d.1825 Barn: 1. Knut Knutsen f. Barn: 1. Knut 2. Lars Faukstadeie 3. Ellef husmann u/Storødegård 4. Ole 5. Knut husmann u/Slette 2. Jøda Knutsdtr f.1771, se nedenfor 3. Anne Knutsdtr f.1774, bm/gm Ole Barn: 1. Imbjør Olsdtr f. , gm Syver Syversen u/Bilben 4. Stener Knutsen f.1777 5. Jakop Knutsen f.1787, husmann u/Slette Bækkemellem G.nr.197, b.nr.9 0 mark 38 øreOle Guttormsen f.1788, d.1818, gm Ingeborg Olsdtr f.1799, Ingeborg g 2 i 1823 m Syver Syversen Steinfinsbøeie f.1799 Se Steinfinnsbøeie Barn: 1. Anne Olsdtr f.1816 2. Ole Syversen f.1822, neste bruker 3. Ingebjørg Syversdtr f.1842Enget u/BekkemellemAnne Syversdtr Bilbeneie øvre f.1828 Barn u/e med: 1. Syver Pedersen f.1851 Far: Peder Hansen Fougstadeie f. 2. Ole Olsen f.1856 Far: ? 3. Ingeborg Johannesdtr f.1863, Barn: 1. Anne Andersdtr f.1893 Far: Johannes Pedersen Storødegaarden f.1841 SteinfinsbøeieSyver Syversen f.1799 Grev ?, g m enken Ingeborg Olsdtr Bilbeneie øvre f.1799 Se Bekkemellem. Barn: 1. Ole Syversen f.1823 Bilbeneie, se Bekkemellem 197/9 2. Jakob Syversen f.1825 Bilbeneie 3. Anne Syversdtr f.1828 Bilbeneie 4. Fredrik Syversen f.1831 Bilbeneie 5. Thor Syversen f.1835 Bilbeneie 6. Hans Syversen f.1838 Bilbeneie 7. Embjør Syversdtr f.1842 BilbeneieFortsatt God Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har aner til Lien i Nedre Heidal og finner jo et annet persongalleri der i 1801. Kom forresten ihug at det er over 5 mil fra et Steinfinsbøeie og til Grev nær Vågågrensen til Lom - . Julehilsen fra Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Under Slette har jeg: Lien (Steinslii/Lii), senere Lien og Nystuen og så har jeg Lien u/Slette. Folkene finnes under Slette i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Kjært barn har mange navn.Helge`s Lien og mine Lien ser ut til å være det samme. Lien ser ut til å ha vært et lite gårdsbruk på 1 hud ihvertfall fra tidlig 1700 med eiere fra Slette.1749: Skjøte i 1749 Iver Olsen Slette som bor på Øvren i Gausdal, sel og skjøter til bror sin, Ole Olsen Slette, ein gard han har ervt etter foreldra sine, Lien. Skyld 1 hud for 400 rd.1768: Ole Olsen Slette skjøter Lien i aug 1768 til sine sønner Simen og Østen Olssønner.1779: Ved skjøte i april 1779 selger Ole Olsen Slette sin halvpart i Lien til bror sin Simen Olsen.1785: Auksjonsskjøte på Lien etter krav fra eier Simen Olsen, og kjøper ble Ole Olsen Slette.1806: Ole Olsen Slette selger Lien til Peder Knudsen Saxen.1825: Ved skjøte i sept 1825 ble Ole Olsen eier av: Søndre Horgen, Slette og Stenslien, etter sine foreldre Ole Olsen Slette og hustru, Kari Poulsdatter mot føderåd.1828: Ved en obligasjon på Søndre Horgen i aug 1828, har Ole Olsen lånt av bror sin Tor Olsen Slette, 700 spd. Han pantsetter Søndre Horgen samt Lien. Takknemlig for innspill. Mitt opprinnelige spørsmål står ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest kai m kveum

Da kan jeg legge til at Lien også er nevnt som: Slettlien, Steinlien og Knar®lien. I tillegg fantes en plass under Lien som ble kalt Lien søndre, men også Nystuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Navnet Knarrlien er brukt rundt 1630 til tett innpå 1700. Ref.: T.H.Vigerust. Folk i Heidal 1661-1684. I tema 37580 innlegg 13 er Peder Knutsen Soksen nevnt i det han flytter til Steinlien. Steinlien er også et navn på Lien. I tillegg til det jeg har skrevet før, kan følgende tilføyes: 1809 skiftebrev Lien. Skiftebrev etter Peder Knudsen, sluttet 26/7 1809, der joedegodset Lien, 1 hud, taxert for 600 rd, udlagt til kreditor Ole Slette 550 rd, og barnas arv 50 rd. Dermed klarte ikke enka etter Peder Knudsen løse ut Lien, og den kom tilbake til Slette. 1814 Lien skjøte. Enkja Randi Hansdtr selger Lien skyld 1 hud, til Poul Olsen Slette for 400 rd. Har noen interesse av å utveksle teorier/fakta rundt Lien, så kan jeg treffes på: kaikveum at(alfakrøll) online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kai m kveum

Det viser seg at Slette er ganske godt utredet i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr.1, s.72 med tittel: Bjørnson`slekten og Bratt`erne av E.A.Thomle. Slette 4 huder besto også av Nerstad Ødegård skyld 1 hud. Etter som jeg har brakt i erfaring tilhørte Nerstad Ødegård Bilben, men eierne stod i gjeld til Slette og greide ikke å innløse gjelden til avtalt tid. I det 17de århundre ble Slette også forenet med Sør-Horgen og Lien, begge skyld 1 hud. Er det noen som sitter inne med informasjon om Nerstad Ødegård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kai M Kveum

Det var feil å trekke inn Grev. Det riktige er Syver Syversen Steinfinnsbøeie f.1799 g 23/3 1823 med enke Ingeborg Olsdtr Ø. Bilbeneie f.1799. Hun var først g i 1816 m Ole Guttormsen Ø.Bilbeneie f.1788, d.1818. Ole Guttormsen kommer fra Johnsgard og kan føres tilbake til Sandbu i Bræe-bygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.