Gå til innhold
Arkivverket

[#35211] Malte portretter av dansk-norske prester


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Jeg har en rekke dansk-norske prester i slekten. Har endel opplysninger om disse, men skulle gjerne ha hatt påfyll i form av malte portretter av dem eller andre typer illustrasjoner (epitafier etc). Er det noen som tilfeldigvis har det på noen av disse?Arctander, Lauritz Holgersen (1577-1629) prest Inderøy eller TrondheimArctander, Lauritz Nielsen (1527-1596) sogneprest på Kvernes 1570, sogneprest StjørdalBernhoft, Hans Johannes A. (1550-1619) sogneprest i TrondheimCorneliussen, Claus (-1625) sogneprest til BorgundFrandsen, Hans (1545-1595) prest i Gislev og Ellested, Danmark.Glud, Søren Sørensen (1621-1693) biskop i Viborg, Danmark fra 1673.Gaas, Claus Nilsøn (-1625) prest over SunnmøreGaas, Erich () sogneprest i HerøyHanssøn, Steen (1608-1671) sogneprest i OrkdalHelt, Iver Olsen (-1669) prest i Bud, Romsdal.Hjort, Gregers Sørensen (1631-1668) kapellan i Nyborg, Danmark.Hjort, Hans Gregersen (1664-1730) sogneprest Stenstrup og Lunde, Danmark.Hjort(?), Søren Hansen (1611-1681) sogneprest i Linnerup og Hammer, Danmark.Høyem, Anders/Andreas Isaksen (1761-1823) res.kap Byneset og sogneprest AukraKvernes, Anders Erikson (ca. 1575-ca. 1661) prest i KvernesMuus, Niels (ca. 1545-1604) kapellan i Vigerslev. Etter 1585 sokneprest i Uggerslev.Nyrop, Hans Pedersen (1644-1700) vicepastor i Lødingen, Salten i Nordland, Norge.Nyrop, Christoffer Hansen (1680-1733) biskop Lødingen, Salten i Nordland, Norge eller KristiansandParelius, Cornelius Clausen (1510-1566) kannik ved domkapitlet i TrondheimParelius, Claus Jensen (1620-1684) sogneprest i OrkdalParelius, Jens Clausen (1585-1618) sogneprest i StjørdalSchive, Jens () res.kapellan Orkdal eller SvorkmoMin e-postadresse er randihag@hotmail.comMvh. Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I Vågan kirke i Kabelvåg, også kalt Lofotkatedralen, henger portrett av Lars (Lauritz) Holgersen. Bildet er malt i 1629, han var da 52 år, og han døde 4. september 1629. Han har ikke vært prest i Vågan. Der henger også et portrett av hans kone Berthe Hansdatter (Jentoft). Jeg har bilde av dem og kan sende det til deg. Han er også min ane, så jeg har litt informasjon om ham. Men jeg har ikke Arctander som etternavn, så er det samme person? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De fleste bygdebøker har et kapittel om den lokale kirkehistorien, der det gjerne også er gjengitt portretter av mange av de prestene som har vært i tjeneste i sognet. Bare for å ha nevnt en annen - og relativt lett tilgjengelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Takk til dere alle for innspill, og en særlig takk til Håkon Brun som sendte meg et flott bilde av det malte portrettet av Lauritz Holgersen (/Arctander)!Ønsker dere alle et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solveig Wiborg

Jeg er også svært interessert i bilde av Lauritz Holgersen og om mulig av hans kone. Jeg stammer fra hans datter Sophie og morsomt er det at dette navnet har gått igjen i annenhver generasjon og fremdeles finnes i familien 400 år etter at den første Sophie så dagens lys på Inderøya.Kanskje Håkon Brun eller Randi Hagen kan yte meg hjelp med dette?Min mail adresse er: solveig.wiborg@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.