Gå til innhold
Arkivverket

[#35214] Karen Christensdatter f. ca 1751 g. m. Anders Sørensen Gokstad


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her ser ut til at Maren Sørensdatter og bror Lars er oppført konfirmert med et års mellomrom.Maren her:LenkeOg Lars oppført på den dato som før er oppgitt på Marens konfirmasjon ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare litt vill gjetting, siden Karen Christophersdatters opphav ennå ikke er funnet: Det faktum at Anders Sørensen flytter til Langestrand, kombinert med faddernavnene ved barnas dåp (innlegg 17), kan vel tyde på at han har hatt tilknytning til Fritzøe verk. Jf. Bjørnar S. Bjørnstads hovedfagsavhandling GREVSKAPET LAURVIGEN var der i 1745 en hammersmed ved Fritzøe gamle hammer som het Christopher Gleikmann. Jeg vet ikke mer om ham, men det er vel i hvert fall ikke usannsynlig at Karen var fra Langestrand (og kanskje var datter av en jernverksarbeider)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Det stemmer, Gunn. Selv om Lars og Maren var tvillinger, født 1761, er Maren konfirmert i 1776 ett år før Lars. (Har akkurat sjekket det på min kirkebok-fiche av sandar mini 2 som jeg har. Tidligere hadde jeg feilført dem på samme dato og år.) Jeg fant i kirkeboken også en for meg ny dødfødt sønn i 1754, som du også nevner i innlegg (24). Marens ekteskap som du har funnet i (27) var nytt for meg, men når jeg har referansen, finner jeg det i fiche 1 av mini 3. Og det ser nå ut som alle barna, 7 ialt, etter Søren Andersen Gokstad og Anne Hansdatter er i 'boks'. Mon Even f. 1756 og Maren f. 1761 hadde etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Oddbjørn! Den Christopher Gleikmann som du nevner kan være av interesse. Jeg har ikke funnet noen passende kandidat i området i tilgjengelige digitale kilder.Tilknytning til Fritsøe-verket er stor og jeg lurer på om det er mulig å finne flere opplysninger om denne Christophers mulige familie.Skal lete gjennom skiftene og ekstraskatten i Larvik på ny.Til Carl. Jeg skal lete etter etterkommere av denne Maren Sørensen. Om det var hennes ekteskap jeg fant, så var hun vel nokså gammel ved ekteskapsinngåelsen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Carl! Her fant jeg faktisk etterkommere til Maren Sørensdatter , ø. Gokstad. Samme kilde , Vestfoldslekt:Først har hun nok fått en (uekte) søn med Anders Haneholmen:LenkeSå har hun fått følgende barn med Mattis Olsen på Skalleberg, disse da i ekteskapet:Karen Skalleberg f. 3/8 1792, dpt. 11/8 1792Anne Maria Skalleberg f. 7/8 1795 dpt. 16/8 samme årOle Skalleberg f. 5/2 , dpt 18/2 1798Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en av barna til Maren Sørensdatter og Mattis Olsen Skalleberg død som barn:LenkeJeg har prøv å finne igjen resten av denne familien i 1801, men ikke funnet dem så langt.Det er et hopp i kirkebokregistrering etter 1798, så om noen av dem er døde mellom 1798 og 1801-tellingen finner jeg det nok ikke i digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til deg Oddbjøren, et spørsmål om denne Christopher Gleikman , hammersmeden. Jeg finner ingen med et tilsvarende navn i Norege.Tenkte muligens hans navn kunne være av Tysk opprinnelse, Gleichman?Fant en som kom fra Hessen med et navn som lett kunne bli til Christopher Gleikmann i norske ører:LenkeFinnes det noen opplysninger i den oversikten du viser til, om alder og nasjonalitet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil nok også tro at han har vært av tysk opprinnelse, men har dessverre ikke flere opplysninger om ham. Bjørnstads oversikt inneholder heller ikke flere opplysninger (1745 er dessuten siste året som er nevnt i avhandlingen - og også eneste året der Christopher Gleikmann er med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for svaret, Oddbjørn. Det må nok kirkebøker til, men jeg lurer på om ikke kirkebøker fra ca 1750 er mangelvare på Langestrand? Mener å ha lest det i oversikten.Kan hende det er mulig å finne ekteskap mellom Karen Christophersdatter og Anders Sørensen ca 1775, om ikke disse bøkene også mangler? Skal kikke på oversikten over kirkebøker igjen for å se om jeg kan få tilgang til filmer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg et par kandidater til i oversikten over arbeidere ved Fritzøe i 1745: En Christopher Haldorsen var da malmpukker ved masovnen, og blant dagarbeiderne fant jeg en Christopher Forland. Du får jo vurdere aktualiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Gunn.Kirkebøkene for Langestrand begynner ikke før 1779. Langestrand har tidligere sognet til Brunlanes. Kirkebøker derfra skal ha blitt oppbrennt, men jeg kjenner ikke hist. detaljert. Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den informasjonen om kirkebøkene, mener at jeg har hørt dette også. Da hjelper det vel ikke å lete etter ekteskap inngått tidligere, og slett ikke fødsler ca 1750.Noe ser ut til å ha blitt bevart i følge arkivverket, men jeg kan jo håpe at denne Karen er født utenfor disse områdene, og at skifter kan vise seg å inneholde opplysninger om slektskapet.Fortsatt god jul til deg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den lenken. Det kan være min forfader Anders Sørensen om han har flyttet hit så tidlig?Mener han bare var g. en gang med Karen Christophersdatter, men henne finner jeg ikke i denne tellingen , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vi skrev nok nesten samtidig, så derfor la jeg ikke merke til lenke nr. to fra deg , May Karin.Kan den Haldor F. være far til Christopher Haldorsen som Oddbjørn nevner tro?Pussig at jeg ikke kan finne Karen Christophersdatter før i 1801-tellingen om hun er fra Langestrandsområdet?Hun kan muligens være ute i tjeneste alt i 1762. De måtte tidlig ut i de dage.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den hustru som er nevnt til Christopher Haldorsen i skifteregisteret:LenkeHun har tydeligvis barn fra flere ekteskap. Her er også en stedatter Karen , men med Hansen til etternavn.Det var likevel en interessant lesing av dette skiftet.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg flere opplysninger i skiftet.Her er nevnt en Anders Sørensen Gokstad også, så det er tydelig en sammenhen til denne Signe Amundsdatter.LenkeJeg får ikke helt informasjonene til å stemme med alder her, men jeg får prøve å finne trådene i veven.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var noen pussige navnekoblinger her, men den Anders Gogstad som er nevnt i det siste skiftet, kan vel ikke være identisk med 'din' Anders Sørensen Gogstad? For det første er han gift med arvelaterens søster, Methe Margrethe Anundsdtr. (samme år - 1776 - som Anders Sørensen og Karen Christophersdtr. får dattera Severine). For det andre ser det ut til at han er bosatt som bonde i Sandar (sannsynligvis Gokstad) - ikke i Langestrand. De to blad Anders Gogstad må vel imidlertid uansett være slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Der fant jeg i bygdeboka et svar på hvem denne Anders Gokstad var. Han var Anders Andersen Gokstad g.m. Mette Margrethe Anundsdatter .Anders Andersen var bror av Søren Andersen. Altså onkel til min ane Anders Sørensen.Anders Andersen bruke Bruk 3 ø. Gokstad, Søren Andersen bruk 4.Det er liekevel av interesse at Signe Anundsdatter er nær beslektet . Nevnt i skiftet.Kan det likevel være Christopher Haldorsen som er far til Karen Christophersdatter?Litt innviklet dette med flere ekteskap og barnekull, og navnlikhet i flere generasjoner.Familene fra Ø. Gokstad har vært knyttet til Larvik med familiebånd også i flere generasjoner.Får prøve å løse dette problemet. Mulig løsningen ligger svært nær?Takk til deg May Karin, for tipsene du sendte.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Etter å ha studert alle opplysningene nøyere, ser jeg at det nok er lite trolig at min ane Karen Christophersdatter kan være datter av Christopher Haldorsen og Signe Anundsdatter.Skiftet etter denne Christopher H. ble avsluttet 15/4 1746.Karen Christophersdatters alder fra folketellingen 1801 er nevnt 1751 ( Avviket blir vel for mye her?)Dessuten er hun ikke nevnt i skiftet etter Christopher Haldorsen.Ved skiftet etter Signe Anundsdatter , avsluttet 5/11 1755, er nevnt en stedatter Karen Hansdatter.Signe Anundsen har nok vært gift men Hans Larsen Jyde, men han har tydeligvis vært enkemann og har flere barn med 1. kona.Da må nok letingen etter Karens opphav begynne et annet sted.Det ser ikke ut til at hun befinner seg i Larvik i 1762. Har gått gjennom listene på ny over ekstraskatten for å lete etter passende Christopher som er oppført med barn, men fant ingen aktuelle der.Det er likevel nokså sikkert at denne Signe Anundsdatter er søster av Anders Sørensen Gokstads tante. Familiene har hatt sterk tilknytning til både Langestrand og verket der, samt Hedrum og jernverksvirksom heten på Hagenes.Finner heller ikke Karen Christophersdatter nevnt i skifter i Larvik.Jeg har også lett i Hedrumskifter, og der har jeg ikke funnet spor etter noen Christopher med datter Karen. ( I passende alder)Har også lett i Tjølling og Sandeherred etter et passende opphav. Få mulige kandidater så langt. ( Da står det vel igjen å lete i Brunlanes eller muligens deler av Telemark ?)Jernverksfolkene flyttet mye rundt, så Kongsberg- traktene er heller ikke umulig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.