Gå til innhold
Arkivverket

[#35221] Jens Jacobsen, fogd i Lofoten og Vesterålen og slekten Schanche


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. God jul og godt nyttår til alle som leser dette.I Nærøy bygdebok, Nord-Trøndelag, bd. V, side 185 kan man lese om at fogd i Lofoten og Vesterålen, Jens Jacobsen hadde en sønn, Adrian Jensen, født ca. 1618 i Lofoten og død 1678 på gården Hamland i Nærøy kommune.Hvem var denne fogden? Hvem var han gift med, vites det?Sønnen Adrian Jensen ble gift første gang med ei Anne Hansdatter (Kruse) som døde på Hamland 1657. De hadde en sønn Hans som døde barnløs.Andre gang ble Adrian Jensen gift med ei Susanne Jensdatter Schanche, som skal være født ca. 1622. De hadde sønnen Anders Adriansen, født ca. 1659. Han overtok Hamland og har ei stor etterslekt. Har noen opplysninger om denne Susanne Schanche.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I boka 'Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700' er det ingen Jens Jacobsen som er fogd i Lofoten på den tiden, men en Jens Jacobsen var fogd i Vesterålen i perioden 1629-1633. Han undertegnet fogderegnskapet der i 1629/1630,1631/32 og 1632/33. Den henvises til en som het Lindbekk, som har skrevet at Jens Jacobsen bodde på Sør-Vinje. Det menes da sikkert boka 'Lofotens og Vesterålens historie 1500-1700' av Kari Lindbekk. Den er utgitt i Stokmarknes i 1978, og den finnes på biblioteket her i Sandnessjøen. Jeg skal prøve å¨få slått opp der neste gang jeg skal på biblioteket, men det vet jeg ikke helt når det blir. Vi får håpe at den ikke er på utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står vel egentlig ikke noe mer i 'Lofotens og Vesterålens historie' 1500-1700 enn jeg alt har skrevet, men her er det som sto der om fogden Jens Jacobsen: Han ble fogd i 1630, og bosatte seg da på Sør-Vinje som da ble fogdegård. Dette var i Vinje fjerding. Nå fikk jeg ganske dårlig tid i dag, og fikk ikke sett igjennom alle kapitler. Dette var det som sto under kapitlet om fogder i Lofoten og Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Anne Lise.Da har jeg fått plassert ham positivt i Vesterålen. Det var gøy. I den bygdeboka jeg nevner var han bare et navn. Da får jeg ta utgangspunkt i dette og skrive det inn. Kjempeflott. Ha en forsatt god jul og et godt nytt år.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ettersom Vinje som nevnes her er i Bø i Vesterålen, finnes det både Bygdebok i 3 bind og Slektshistorie i 3 bind. Desverre er jeg ikke heime for øyeblikket og har derfor ikke bøkene tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jens Jacobsen nevnes ikke i noen av de to bygdebokverkene for Bø. I det eldste (fra 1960-tallet) skriver forfatteren Rolv Straume bare om Hans Wibe som fogd på 1620-tallet. Wibe styrte imidlertid bare Andenes len, så vidt jeg veit. Det nye bygdebokverket (utgitt 1997) er ei rein slektshistorie, og har sjølsagt ikke særlig med opplysninger om folk som bodde i soknet mer enn hundre år før kirkebøkene begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiEtter litt leting i Skanke-ætten av Roger de Robelin fant jeg på side 115Susanne Jensdtr f. omkring 1640 d. 1671 i Trondheim hun var gift omkring 1660 med Oluf Nilsen (Storch) Han bla gift etter Susannes død, ukjent med hvemde hadde datterenMaren Olufsdtr g. m. Anerd Adriansen på Hamland.Susannes far Jens Pedersen (tab 296) fikk Susanne med 1. kone Ingeborg Olufsdtr Schanke og var gift 3. gang med Maren Hansdtr Kruse d. 1684, skifte 7/3 1684 Datter av Hans Ottesen Kruse og Lucie OlsdtrDet skulle være mye opplysninger å hente em denne slekten også på nettet.Susannes andre barn varKaren f. 1664 g. m. Hans Kristensen bosatt på HelgelandNils f. 1665 var nordlandshandler på Husbynesset i Nesna g. m. Aleth Pedersdtr KlæboeIngeborg f. 1668 var hos Christen Andersen på Herøy (Nordland)Susannes Halvbror var fra 3 ekteskap til farenJens Jensen Schance på Vikten, han var og gift inn samme Kruseslekt som farens tredje kone (hans mor)De er mye omtalt i Viknaboken, i flere bind så hvis du har tilgang til dem har du mye å hentese og s. 403 i Skanche ætten.Hans Ottesen Kruse, er en av mine anerSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Pål og Johan. Da vet jeg hvor det ikke står noe.Tusen takk til deg også Steinar. Her står det jo at samme Susanne Jensdatter ikke er kone til Adrian Jensen, men svigermor til hans sønn Anders Adriansen. Spennende ny vinkling.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jens Jacobsen må vel være sønn av Jacob Pedersen (1544 (1536), Vammen, Jylland - 3/9-1633, Trondheim), fogd over Romsdal, lagmann i Trondheim og Jemtland osv. osv. og Margrethe Pedersdatter Falch (ca. 1566-24/11-1622, Trondheim). Minneskriftet over Jacob Pedersen 1633 nevner alle hans levende barn og svigerbarn, blant dem '...Jens Jacobson K.M. Fouget udi Laufoden...' Hans hustrus navn er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen hjertelig takk Anita. Dette var gøy. Hvor har du funnet disse opplysningene? Alt dette skal inn i en bok som skal være klar til mai neste år.Så da går også deler av denne slekta til Danmark. Og slekten Falch.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan jo ta med litt av det jeg har om slekten Falch, men det vil føre altfor langt å skrive alt her. Jens var en av 14 søsken, men jeg har ikke tidligere registrert han denne Jens som fogd over Lofoten tidligere. Jens er en bror av min ane Adrian, men jeg er på langt nær ferdig med å se alt som har med slekten Falch å gjøre. Kan jo nevne de 14 barna til Jacob Pedersen Falch og Margrethe Pedersdatter:1)Peder Jacobsen Falch2)Lorents Jacobsen Falch som døde i 16633)Kirstina Jacobsdatter Falch som døde i 1633, og var gift med Carsten Jacobsen.4)Sævald Jacobsen Falch som døde i 16335)Margrethe Jacobsdatter Falch som ble født i ca 1590.6)Anna Jacobsdatter Falch født ca 15907)Anna Jacobsdatter Falch født ca 1590, og gift med Truls Hansen. 6 og 7 kan være samme person, som jeg har registrert to ganger.8)Melchior Jacobsen Falch født ca 1590, og død 16.05.1639.9)Peter Jacobsen Falch født ca 1591, og han var fogd på Helgeland(far til Maren Pedersdatter og morfar til dikterpresten Petter Dass).10)Grethe Jacobsdatter Falch som var født ca 1595, og gift med Mathias Torkelsen Holst.11)Alhed Jacobsdatter Falch født ca 1695, og gift 1 med Hans Jørgensen i ca 1613. Hun ble gift 2 med Baltazae Iversen Karre i 1619.12)Jens Jacobsen Falch som døde i 163313)Adrian Jacobsen Falch født ca 1597-98, og han holdt til på Neppelberg i daværende Nesna prestegjeld. Han var først gift med Mille Hansdatter, og disse er blant mine aner. Han var gift 2 med Adelus Jørgensdatter. Det ser også ut til at han har vært gift med en Kirsten.14)Inger Jacobsdatter Falch født ca 1600. Hun var først gift med Anders Iversen, og deretter med Iver Jensen Bandchill.Kilder er debatter på Digitalarkivet og opplysninger fra privatperson, og jeg har mange bøker og tidsskrifter igjen å lese angående dette. Her er noen artikler jeg kan anbefale å lese i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift hefte 3 for 2002, og i hefte 1 for 2003. Jeg har disse heftene, men har ikke muligheter til å scanne inn sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer Jens med anerekke:1)Jens Jacobsen Falch som døde ca 1633 Foreldre:2)Jacob Pedersen Falch født ca 1536, og gift ca 1587/88 med Margrethe Pedersdatter. Jeg forstår ikke hvordan de greide å få 14 barn på 12 år, men det er vel mulig hvis det var noen tvillingpar.Før han ble gift bodde han på flere steder på Jylland, og blant annet var han fogd i Blekinge før han kom til Norge. Han bosatte seg da på Gidske i Romsdal, men bodde senere på Vestnes i Romsdal(fra ca 1597?) Kunne ha skrevet mye om han.3)Margrethe Pedersdatter født ca 1556 i Trondheim, og død i Trondheim i 1622. Hun ble gravlagt 24.11.1622 i Trondheim. Besteforeldre:4)Peder Ibsen født ca 1500, som var herredsfogd i Nørre i Lyng og bodde i Vammen på Jylland.5)Anna Pedersdatter født ca 15006)Peder Adriansen Falkner født ca 1530-38, og han døde 29.08.1569. Han var handelsmann i Trondheim.7)Gunhild Sævaldsdatter Oldeforeldre:12)Adrian Rockertson Falkner født ca 1500, og død 1596 i Trondheim.Han var muligens født i Vriesland i Nederland. Før han ble gift med Margrethe Pedersdatter var han gift med nn Corneliusdatter.13)Margrethe Pedersdatter født ca 150014)Sævold15)Margrethe Tippoldefar:24)Rockert Laurenson Falkner. Det er sannsynligat han også drev med handel i Trondheim. Hans far var:48)Laurents von Valknier som døde i ca 1513. Ifølge Øystein Røtvoll Angell i boka 'Vær hilset mine børn' drev han handel i Trondheim og Bergen, og han kom fra Nederland( ??) sammen med barnebarnet(anenr. 12 her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å anbefale å lese Øystein Røtvoll Angells bok om Petter Dass, hans aner og etterkommere i 7 generasjoner. Der står det en del om det jeg har skrevet om, og mye mer til. Det er sikkert mange flere kilder enn dem jeg har anbefalt som kan leses, og nå håper jeg det dukker opp noen Falcheksperter her snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Bevaremegvel. Tusen takk Anne Lise. Dette blir bare bedre og bedre. Nå blir denne delen av slekta meget 'fyldig'.Da får jeg ta tak i dette, sjekke opplysninger og legge nye navn inn i slektsboka.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Gleder meg veldig til jeg skal lese flere kilder om slekten Falch, men akkurat nå holder jeg på med andre grener av min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har vært flere debatter om slekten Falch på Digitalarkivet tidligere, og her er iallefall 2 debatter som jeg vil tro har interesse for deg: Debattnummer 7569, og debattnummer 26 461. Jeg kan dessverre ikke noe med det å lage lenke, men hvis du skriver i søkefeltet oppe til høyre med samme du kommer inn i Debattforum dukker de opp. På samme måte kan du søke på Falch selvfølgelig, men dette vet du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 7 og 8:) Det ser for meg ut som det her kan være en sammenblanding av en a) Susanne Jensdatter (f. ca. 1622, fra Jens' 1. ekteskap) og b) Synnøve Jensdatter (f. ca. 1645, fra Jens' 3. ekteskap).a) Susanne altså kone (nr. 2) til Adrian Jensen og b) Synnøve kone (nr. 1 av 2) til Ole Nielsen Storch og mor til Karen, Ingeborg, Niels og Maren, sistnevnte altså g.m. Anders Adriansen, sønn av Adrian Jensen og a) Susanne. (Kan dette være mulig ?).Hvordan er ev. slektskap mellom Anne Hansdatter Kruse (Adrian Jensens 1. kone, g. rundt 1645?) og Maren Hansdatter Kruse (Jens Pedersen Schancke's 3. kone, ca. ca.1645?) ? Jeg tror neppe de er søstre, for Maren _har_ allerede en søster Ane f.1634 g1.1663 Henrik Pedersen Munck og g2.1672 Mads Olsen Humble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Av innlegg 7. fremgår at sønn av Oluf Nilsen Storc og Susanne Jensdr., Nils Olsen var g.m. Aleth Pedersdr. Klæbo på Husby.- Kjenner noen til om denne Nils Olsen evt. var gift flere ganger og evt. m. hvem ? - Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.