Gå til innhold
Arkivverket

[#35229] Hjelp til å tyde Kirkebok for Rikshospitalet 1903


Gjest Solveig Skjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Skjelland

Jeg er usikker på om jeg tolker innførselen av nr. 204 Ester Cesilie riktig: LenkeHelt til venstre i margen tror jeg det står XIRød 18/7-14. Hva menes her?Foreldrenes bopel tolker jeg til Værksgd. 33 IV ? Faddere: LD: Ingeborg Rasmussen, LD: Kristine Wikersøe ? Hva står LD for?Mvh. Solveig Skjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt utenom, men mine tippoldeforeldre bodde i Værksgate 33 i 1900 og et eller annet sted har jeg faktisk et bilde av bakgården. 2 etager. Husker jeg ikke feil er bildet å få kjøpt hos bymuseet/arkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Tusen takk til dere begge for svar. Enig i at den ene fadderens navn er Kristine Wittersøe. Har sett på kirkeboksidene før og etter ’min’ side og der finner jeg disse to som faddere flere ganger. Tror derfor nå at de tilhørte sykehuspersonalet og at LD er en eller annen forkortelse for ansatte.Denne kirkebokinnførselen skal sendes til familie i Amerika. Et bilde av morens fødested ville de sette pris på. Takk for tipset Nina. Antagelig får jeg spørsmål om hva notatet helt til venstre i margen betyr (?? XIRød 18/7-14). Kan det være notat for f. eks.flytting? Hun ble konfirmert 1917 i Arnadal, Stokke.Mvh. Solveig Skjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror du har rett i at LD må være forkortelse for en eller annen form for ansatte ved sykehuset. Forkortelsen ser ut til å være svært vanlig i denne kirkeboken. Jeg tror også at du er på rett spor når det gjelder din tolkning av teksten i venstre marg. Jeg legger merke til at flytteopplysning i alle fall er tilfellet når det gjelder flere av de andre dåpsbarna. Det er uansett åpenbart at disse margkommentarene er innført i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Takk for ditt innlegg Oddbjørn Johannessen. Fint å få respons på tankene. Neste trekk blir å finne ut/innflytting i Oslo/Stokkes kirkebøker.Mvh. Solveig Skjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Om du blar deg fram til første oppslaget i kirkeboka, vil du se at LD står for 'Læredatter'. Sannsynligvis en ansatt på sykehuset, en lærepike ville vi vel sagt i dag. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.