Gå til innhold
Arkivverket

[#35232] John Nilsen Hals fra Straumsnes på Nordmøre ca. 1780.


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg leter etter familie og foreldre til John Nilsen Hals. Det jeg vet om John Nilsen, er at han trolover seg i Surnadalen 1774, med Marie Pedersdatter Vasengen f.1746 i Surnadal. De gifter seg senere i Halse kirke i Stangvik prestegjeld (dette er opplyst i kirkeboka for Surnadal). Marie Pedersdatter er datter av Peder Ingebrigtsen Ellevset på Vasengen og Brit Isaksdatter Østbø (Brit er sønnedatter av Knut Isaksen Østbø født ca.1633 på Gjengset i Straumsnes).1780 ble det på gården Hals beliggende i Halse tinglag i Nordmøre fogderi, madame salig Jens Kaasbøl tilhørende, holdt skifte etter dannemand John Nilsen Hals. Enke er Maria Pedersdatter. Deres barn er Ole Johnsen Hals 6år (med formynder Knut Johnsen Skei fra Surnadalen) og Johanna Johnsdatter 5 uker gammel (med formynder Jens Olsen Øye fra Surnadalen). Lagverge for enka er Ole Danielsen Hage.Avdøde hadde vært formynder for Mildri Kristensdatter Sandvik eller Hals. Ny Formynder ble Christen Ephraimsen Sandvik.Andre navn i skiftet er lensmann Peder Augustinusen Karlsvik, som vel foresto skiftet. Lagrettemenn (vurderingsmenn) Ole Olsen Hals og Gullik Halvorsen Hals.Personer som har krav i boet: Mildri Kristensdatter, Kristi Nilsdatter( kan dette være en søster av John Nilsen?), Marit Monsdatter, Ole Danielsen Hage, Anders Brevikhaug, John Toresen Sæter, John Kristensen Hals.Jeg vet ikke om John Nilsen var gardbruker eller om han var husmann. Dette kan være nyttig å få klarlagt.Deres datter Johanne Johnsdatter født ca.1780, tror jeg er min 4ggr tippoldemor Johanne Johnsdatter, bosatt på Aspeflotten under Røv i Surnadalen.Hun var gm Greus Andersen Røv, som var født i Austistua Røv og var husmann på Aspeflotten. Navnet Johanne er forholdsvis sjeldent på Nordmøre på denne tiden og kan kanskje være en ledetråd.Håper noen kjenner til familien og kan hjelpe. Alt av opplysninger er av interesse. mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er kanskje 'din' Johanne som er tjenestejente på Røv i 1801? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11566&gardpostnr=47&personpostnr=1546&merk=1546#ovre>LenkeOg mora ser ut til å ha flytta tilbake til Surndalen Lenke (person nr. 200.)Hals i Straumsneset er omtalt i bd. 1 i bygdeboka og Straumsnes av Ottar Roaldset. Ellers er du sikkert klar over at grensene mellom Tingvoll, Straumsnes, Stangvik, Surnadal og Halsa kan være litt vanskelige å få tak på i den aktuelle tidsperioden. Lettere blir det ikke at du må til Edøy for å finne HalsLenkeI Stangvik finnes det også en gard som heter Hals. Men det er neppe den du er ute etter.Det høres unektelig ut som om John Nilsen og Marie Pedersdatter var gardfolk dvs. -brukere.Som en ekstra julehilsen legger jeg ved denne lenka til kirka i Halsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H. Thingvold

Til info: Hals gård i Halsa annexsogn i Stangvik prestegjeld (1801) ligger 4-5 km nord for Kanestraum fergeleie (ferge Halsa -Kanestraum, E39) på Straumsneset. Hører i dag til Tingvoll prestegjeld og kommune (siden 1964). Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I dette tilfelle må det være Hals på Tustna det er snakk om. Denne gården ligger på sørøsthjørnet av Tustna, som på den tiden hører til Edøy prestegjeld slik som Torgeir påpeker. Under husmannsplassen Stranda på Hals er da også skiftet etter Jon Nilsson Hals og kona Marie Pedersdtr. nevnt, utan at det gir særlig videre opplysninger om slekta (Roaldset, O. 1986. Tustna Bygdebok B II s. 429). Ellers kan bemerkes at Tustna kommune fra 01. 01. 2006 vil bli sammenslått med Aure kommune under navnet Aure kommune.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk så langt for hjelpen. Til Torgeir, jeg tror du har helt rett i dette med Johanne og Maria. Maria har rette alder, er enke og bor sammen med svogeren Bersvein Thoresen med familie. Denne familien er husmannsfolk under Øye i Surnadalen 1801. Når det gjelder hvor denne gården Hals ligger, hadde jeg egentlig slått meg til ro ( etter mye spekulasjon) med at den faktisk er den gården som er omtalt i bygdeboka for Straumsnes. Det er flere indisier på dette: 1)Når de gifter seg er det oppgitt at det er i Stangvik prestegjeld, Halse kirke 2)Mildri Christensdatter, som John Nilsen er formynder for, finnes som pike (tjenestepike) på bruket til Anders Gundersen Hals. På nabobruket hos Isak Mogensen Hals tente en dreng John Christensen, dette kan være den John som er nevnt i skiftet etter John Nilsen og har krav i buet pga lånte penger. Ole Danielsen Hage gm Ane Josefsdatter, som er lagverge for enken Maria Pedersdatter, er husmann under Kanestrøm. Christen Ephraimsen Sandvik (under Kanestrøm), som er sønn av Ephrahim Eriksen Sandvik og hustru Kirsti Josefsdatter (hun f.ca 1715), tar over som formynder for Mildri Christensdatter etter John Nilsen Hals .Poenget mitt er at alle disse holder til på gårdene Hals og Kanestrøm i Strømsnes. Ellers mener jeg å huske, at jeg tidligere fann ut at madame Kaasbøl var eier av nettop denne gården Hals på Strømsnes (se skiftet under innlegg 1). Det er problematisk at det ikke er kirkebøker for dette området på denne tiden og at jeg ikke kjenner alderen på John Nilsen Hals. Det spørs om det å finne opphavet til John Nilsen kan bli en hard nøtt å knekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

God jul Torkild! John Nilsen og Maria er nemnt i Straumsnesbok II, s. 178, men som uplasserte. Formyndarane for borna ved skiftet er frå Austiatua, Skei og Austistua Øye i Surnadal - tjukke slekta! Maria Pedersdotter og Ola Olson Øyan i Surnadal hadde ein son, Peder, f. 1770, som vart lyst i 'kuld og kjøn' som dei sa, og vart gardbrukar i Ranesøyan. Ved folketellinga 1801 er Maria 'inderst og enke etter 1.ste egteskab' og bur hos søster si i Bersveintrøa på Sylte, og 'ernærer sig af godædighed og haandarbeide' Ho døde vel der òg, vil eg tru. Peder Ingebrigtson kom frå Hitistua på Ellevset. Mellom Ellevset og Østbø hadde det vore mykje hopgifting, sa ho bestemor for nesten 70 år sia, likeeins hadde det òg vore til Honnstad, sa ho. Og derifrå gjekk det liner til Straumsnesset, helst til den gamle lensmansslekta på Gjengset, seinare òg i Flemma. 'Mallin' Ulset åtte jordegods i Østbøen på 1600-talet, og dette kom att med Knut Gjengset. Namnet Isak har hengt ved i alle slektene, den første var truleg 'villstyringen'Isak lensmann frå Jomansstua på Honnstad, som vart 'ombracht' av Mikkel Nilsson i 1646. Frå Nestua på Østbøen kom òg min oldefar på Mogstad. (Sonen Iver vart lensmann i Børsa) Mange har røtene sine frå desse slektene, spesielt i Surnadal. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Endre: a. hva betyr egentlig å bli lyst i 'kuld og kjøn'? Har hørt det før, men nå får det meg bare til å tenke på å bli støtt ut i det ytterste mørke. Men det er vel ikke det som er betydningen?b. Hvor i Flemma ender linjene fra Honnstad?Ellers takk for at du ser ut over de trange grensene som kirke, kommune og bygdebøker ofte setter. Særlig i et distrikt der kommuner oppstår, forsvinner og oppstår igjen kan det være vanskelig nok for en stakkar. Bestemora mi er f.eks. født i Engdalen i Aure, døpt, konfirmert og gift i Aure-kirka, men i dag ligger jo ikke Engdalen i Aure en gang. Og nå forsvinner Tustna. Hva blir det neste? ;-}}Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Her gjekk det vel litt for fort i svingane! Det siste først: Eg tenkte visst på Utigard Honnstad og Angvika, ikkje Flemma. Det var kanskje Gjengset og Flemma som hadde noko hopgifting, men finn det ikkje i farten. Dette temaet om hopgiftet i bondelensmannsslektene på Nordmøre er eit stort arbeid som enno ikkje er gjort. 'Å lyse i kull og kjønn' er ein gamal ordbruk. 'Uekte' born hadde ikkje arverett på line med 'ektefødde', men i somme høve, f. eks. i Øyan, der den 'uekte' skulle ta over garden, måtte det ei ærklæring til frå faren eller farsslekta, som sidestilte den det galdt med søskena i 'kullet' Kanskje tek eg feil, men eg trur de var slik. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Til spørsmålet om å lyse i kull og kjønn. Norsk historisk leksikon, 2. utgave 1999, side 27 under arv:'C.5. no. lov (5-2-71) ga derimot faren anledning til å lyse uekte barn i kull og kjønn. Dermed arvet de halvt så mye som barn født i ekteskap; og fantes ikke slike, arvet de fullt ut.' Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

God jul til deg også Endre og takk for ett hyggelig svar. Kan navnet Johanne være en oppkalling fra mora Maria Pedersdatters si slekt? Det dukker nemlig opp to tremenninger med dette navnet. Disse er Johanne Nilsdatter Utigard Skjermo og Johanne Knutsdatter Austistua Skei. Johanne var et svært sjeldent navn i Surnadalen på denne tida. Ja det er jo hele tre søskenpar som blir gift på Ellevset og Østbø tidlig på 1700 tallet. Det er jo ikke akkurat dagligdags. Jeg kan forstå at dette har blitt husket lenge (i tillegg er det sikkert også andre koblinger mellom gårdene også). Dette gir jo en god mulighet til å se på hvordan oppkallings reglene blir brukt. Alle parene har samme forfedre og dermed skulle en tro de ville foreta en noenlunde lik oppkalling av sine barn. Er det forresten noen, som har kjennskap til hvem, som er Ingebrigt Olsen Ellevsets foreldre og hvem som var hans hustru? Jeg tror det er stor sannsynlighet for at hennes navn var Brit pga navne oppkallinger hos barna. Jeg er i det hele tatt svært interessert i slekt fra Surnadal og Rindal da min oldefar er født der. Når det gjelder John Nilsen Hals så er det jo påfallende at hans slekt ikke er representert blant formynderne (det vanlige er jo at både far og mor slekta er representert, hvis det finnes noen, som er skikket). Kanskje han ikke har slekt i Strømsnes eller nærområdet. På den annen side skulle en jo tro at han er fra nærområdet eller har bodd i området (Strømsnes) lengre tid enn bare fra 1774 (da han gifter seg), siden han blir betrodd å være formynder for Mildri Kristensdatter Hals. Jeg har sittet og bladd i bygdeboka for Strømsnes og begynner å få inntrykk av at de personene som er nevnt i skiftet (de som har pengekrav i skiftet) kanskje tilhører en bestemt slektskrets. Jeg kan allikevel ikke se noen forbindelse til John Nilsen Hals foreløbig. Det virker veldig tynnt med opplysninger om slektsforhold i dette området med gårder (husmannsplasser?), men så er det vist litt spesielt også med kanestrømsgodset får jeg inntrykk av. Det, som en først tror er gårder, er vel på en måte husmannsplasser og da blir det jo litt vanskeligere å finne noe om folket.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Fann ett skifte etter Jens Josephsen Rakstang 1762 der enkens navn er Anne Pedersdatter.Barna var: 1)Peder Jensen 4år med formynder farsøstermann Ephraim Eriksen Sandvik 2)Jens Jensen 3uker formynder John Andersen Reiten 3)Anne Jensdatter 5år formynder morbror Størker Pedersen i Kristiansund. Lagverge for enka er Lars Eriksen (Skeidsvold?).Tar med skiftet fordi det beviser hva som er antatt på side 185 i bygdeboka for Straumsnes bind II og fordi dette er noe av folket i slektskretsen, som jeg antydet i innlegg 10.Av nysgjerrighet lurer jeg på hvor disse uvanlige navnene Joseph og Ephraim kan ha sitt opphav fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som kjenner igjen noen av navnene i denne tråden. Jeg leter fortsatt etter slekta til John Nilsen Hals. Maria Pedersdatter sin slekt kjenner jeg godt.Faktisk stammer morslekta hennes fra Straumsnes på Gjengset (hennes oldefar Knut Isaksen Østbø var antageligvis født på Gjengset ca.1633). Altså ikke langt fra Hals.Kanskje det er på denne måten hun er blitt kjent med John Nilsen Hals (gjennom familie og venner i Straumsnes)? Hennes mor ville jo ha tremenninger i Straumsnes som hun kanskje besøkte og som jo ikke var altfor fjern slekt på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg har forholdsvis nylig startet med slekta til en etterkommer. Her finner jeg igjen navn nevnt over, som Røv Austistua, Øyen (Greus), Ellevset, Østbø, Honnstad, Skjermo, Skei osv.Jeg kan ikke tilføre noe nytt, men kanskje du har noe for meg? Nils Andersson Røv f 1703 Austistua og Gjørond Olsdatter - har du noe på disse? Og kona til Greus Olson Øyen f ca 1705 Hitistua Øyan?Selv er jeg av Røg-slekta, som antas å ha en tilknytning til Hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Når det gjelder kona til Nils Andersen Røv, Gjørren Olsdatter, har jeg foreløpig satt henne opp som en datter av Ole Alvsen Fiske og Rogjerd Hallvardsdatter Sande. Hun bli i såfall barnebarn av Alv Olsen Fiske, Gjørren Olsdatter, Halvard Eriksen Sande og Maret Olsdatter.Kona til Greus Olsen Øyan hadde navnet Randi Johnsdatter eller Johansdatter (hun er nevnt med begge etternavnene). Jeg tror det er mest sannsynlig at hun er en Johansdatter. Jeg vet desverre ikke hvor hun stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Arnstein, jeg har funnet frem skiftet etter Gregorius Olsen Øyan 1742. Enken er her Randi Johansdatter. Barn er Randi Gregoriusdatter 8år, Beret Gregoriusdatter 6år, Ragnhild Gregoriusdatter 3år. Formyndere var Ole Hermundsen Sogge, Ole Olsen Sæter, Anders Johnsen Øye. Jeg lurer på om det var denne Anders Johnsen Øye ( eller blander jeg han sammen med Anders Johnsen Røv) som hadde en sønn Johan.Andre navn nevnt i skiftet: Gjertrud Larsdatter tjener hos kapt. Nannestad for lånte penger, Ole Johnsen Gulla, Hermann Johansen, Sersjant Hommelstad, Erik Vassengen, Brønil Olsdatter, Nils (Rø?), Johan Hendset.Det var endel forbindelse mellom Surnadalsfolk og Hendsettraktene i Valsøyfjord. I min egen familie på Hommelstad flyttet Anders Toresen Hommelstad (Krangnes) dit i andre halvdel av 1700 tallet. Han hadde allerede slekt der da. Kanskje Randi er i slekt med noen av de nevnte folka med navn Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

Ifølge skattematriklene for nordmøre 1772, 1781 og 1784 er det følgende brukere på Hals i Straumsnes:1772: Willum Ellingsen 0-0-15, Ole Olsen 0-0-15, Gullik Halvorsen 0-0-15 og Isak Markusen 0-0-151781: Willum Ellingsen 0-0-15, Ole Olsen 0-0-15, Gullik Halvorsen 0-0-15 og enken 0-0-151784: Willum Ellingsen 0-0-15, Ole Olsen 0-0-15, Gullik Halvorsen 0-0-15 og Peder Johnsen 0-0-15Hvis John Nilsen skal ha vært bruker på Hals, må det ha vært på det bruket som blir kalt Geilhaugen i bygdeboka. Enken, som er nevnt i matrikkelen 1781, må enten være Isak Markusens enke Anne Kristensdatter eller hun kan ha vært John Nilsen Hals sin enke Maria Pedersdatter. Det siste ville passe godt her.I såfall kan brukerrekka ha vært slik:A) Kristen Johnsen (gm? Marit Nilsdatter som var inderst på bruket 1762) kjent som bruker iallefall 1742-1760. Kjente barn er: 1)Anne Kristensdatter gm etterfølgeren på gården, Isak Markusen 2)John Kristensen f.1748 bruker på Gjengstø i Halsa. I tillegg kan jo den Mildri Kristensdatter, som John Nilsen Hals hadde vært formynder for, ha vært en datter av Kristen Johnsen. Mildri var tjenestepike 1762 hos naboen i Nigarden Hals Anders Gundersen. B) Isak Markusen Hals bruker 1760-1773 gm Anne Kristensdatter Hals. De hadde barna 1)Gjertrud f.1762 2)Kristen f.1766 3)Ingeborg f.1771C) John Nilsen Hals kan ha vært bruker frem til 1780 eller 1781 da det var skifte etter han. Han var gm Maria Pedersdatter Ellevset fra Surnadal.D) Peder Johnsen, som var bruker frem til 1792. Han var gm Marit Monsdatter. Denne Marit Monsdatter nevnes med pengekrav i boet etter John Nilsen Hals i 1781. Mulig at det kan bety at hun allerede i 1781 var gårdbrukerkone på Hals.Det er vel ikke umulig at John Nilsen Hals har overtatt formynderskapet for Mildri Kristensdatter etter Isak Markusen Hals sin død.Er det noen som har flere opplysninger om John Nilsens Hals sine familieforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.