Gå til innhold
Arkivverket

[#35244] Sykkel


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

På et fotografi fra omkring 1910, posserer far og sønn med hver sin (nye?) sykkel. Disse var vanlige arbeidsfolk og syklene var sikkert dyre. (Det er vel snarere syklene enn mannfolka som skal fotograferes..) Vet noen hvor stor en arbeiderlønn var på denne tiden? Hvor mye kostet en sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Statistisk sentralbyrå (SSB) har begynt å scanne og legge ut online gamle utgaver av Statistisk årbokUtgaven for 1910 http://www.ssb.no/histstat/aarbok/1910.pdf inneholder en del tabeller om inntektsforhold, f.eks - Tabell 106 (Oversigt over antagen formue og indtægt PER INNBYGGER 1907 : byer 367 kroner, landkommuner 160 kroner - Tabell 103 gj sn inntekt PER SKATTEYTER; f.eks Buskerud inntekt 19.738 mill fordelt på 27095 skatteytere gir en inntekt på 728,47 kroner på hver Sykkel kan ha blitt kalt velociped den gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det skal elles ikkje vera sikker på at det var deira syklar. Eg går ut frå at biletet var teken av ein profesjonell fotograf. Ofte vart folk fotografert saman med ein gjenstand som t.d. sykkel, der sykkelen like gjerne tilhøyrde fotografen. Den var del av kulissen, så å seia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

En mulighet jeg ikke hadde tenkt på. Begge to er i finstasen, bildet er tatt utendørs og ingen av syklene (som forøvrig ikke er like) ser ut til å ha vært brukt noe særlig.For øvrig vil jeg tro at kona nok var litt sur dersom hun var blitt byttet ut med en sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Når det gjelder lønn kan jeg også nevne følgende, gjengitt i *Bygdehistorie for Fet (intervju med Norges aller eldste person - med dokumenterbar alder - Maren Bolette Torp, død i 1989, 112 år gammelHun var født i 1886 og forteller, i samtale med Einar Thorud fra Fet historielag : 'Etter konfirmasjonen arbeidet Maren to år hos Bye på Ånnerud. Her var årslønna 10 kroner + en verkenskjole, to par støvler, to merker ull til strømpegarn og 15 alen lerret til undertøy. Dette var vanlig lønn til tjenestejenter i distriktet den tida' (= rundt år 1900)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Farfaren min hadde 15 øre timen i 1912 då han arbeidde på karbidfabrikken i Odda, i dei dagar var det 12 timars arbeidsdag. Same året kjøpte han seg ein brukt herresykkel og betalte 5 -fem- kroner for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eg har notert frå lokalavisa Aarvak (kom ut i Ulsteinvik, Sunnmøre) 24.juni 1916 (s.2): 'Siste dagarne hev det ikkje kome klager over uvorne syklistar. Slike klager var so aa seie dagleg kost for noko sidan....' Altså kan det ikkje ha vore heilt uvanleg med syklar. Venteleg er det unge menn som har gjort det godt i fiske som har hatt råd til noko slikt.Same utgåva fortel elles at den første automobilen eigd i bygda 'kjem hertil i dag'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

'N. Bergenhus Amtstidende' 31. august 1901: 'En hændig Kar. I Nøstdal i Søndfjord bor der en tyveaarig Gut, som i Hændighed har bragt det tæmmelig langt. Møbler arbeider han, som den bedste Snedker, uagtet han aldrig har gaaet i nogen Lære, ikke at tale om, at han gjentagne Gange har giort sig bemærket som en flink Husbygger. Men det bedste Stykke Arbeide leverede han i Sommer, da han fuldførte en Cykle, som nok ikke staar stort tilbage for virkeligt Fagarbeide. Han havde et Par Gange studeret Beskaffenheden af en Cykle og dermed lagde han selv ivei, konstruerede indtil de mindste Detaljer. Efter nogle Ugers Forløb var Cyklen fuldt færdig og nu dyrker han i sine Fristunder Cyklesporten i fuldeste Mon.' - 'Søndfjords Avis' same år har reklame for 'Nationalcyclen' frå A/S Norsk Bicyclefabrik, Kristiania: Nationalcyclen er nu paa Grund af sin anderkjendte Soliditet og Prisbillighed eneraadende paa det norske Marked. - Eneleverandør til Armeen og alle off. Institutioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.