Gå til innhold
Arkivverket

[#35255] Hans Eriksen, Velvang f.1776, Hegra, Nord-Trøndelag. Foreldre?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Hans Eriksen f. 1776 var reservekorporal, og fikk plassen Råvatnet i Hegra, som lønn. I vigselpapirer er han oppført med navnet Velvang, men det er lite trolig at han kommer derfra. Han giftet seg med Gjertrud Hågensdatter, Flåen. 1 1801 er han 'losjerende' på gården Skåråen, Hegra. Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Aud Inger Skurdal

Denne Gjertud Hågensdtr Flåen er søster til min 3. tippoldefar. I mine papirer kalles ektefellen Hans Eriksen Vang, informasjonen hentet (for lenge siden) fra 'Judy Williams, Ranten-Tollefson Family'.Min ane, Gjertruds bror, er Gunnar Flåen Håkonsen.Har vi felles aner? mvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hans har sikkert tjent på Velvang en stund og derfra tatt navnet Vang.Aldersangivelsen i 1801 tellingen er ofte unøyaktig.Det finnes en Hans født i 1775 (kirkebok Stjørdal side 254b) med far Erik Kristlok. Han gifter seg 1774 (k.b. side 376b). Erik Hansen Kristlok og Mali Larsdatter. Forlovere var Ole Hansen Hoset og Lars Iversen Børset.Både Kristlok, Hoset og Børset ligger ved Råvatnet.Ole Hansen Hoset hadde en bror Erik som var døpt 6/1 1749.Denne familien finner du i Stj.boka bind V del I side 612.Lars Iversen kan jo være far til Mali.Håper dette var til hjelp.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Takk for nye innspill! Det er lenge siden jeg la denne slektsgrena 'på hylla' i påvente av ytterligere arbeid med den. Dette er min manns slekt.Aud Inger: Ta gjerne kontakt, så kan vi sammenligne det vi har bakover. Min e-post: akk (att) datek (dot) noJeg har vært litt ukorrekt i mitt første innlegg. Han var Reforme Corporal.Han var fadder for Gjertrud sin brors barn i 1801 og er da benevnt: Corporal Velvang.Han giftet seg med Gjertrud 26 okt. 1801: Ungkarl Reforme Corporal Hans Erichsen Velvang, (faaer plads under Grønset), og pigen Gjertrud Haagensdatter Flaaen. Jon Tylden, Erich Grønset.Deres barn: Haagen, Erich, Randi, Ola, Randi og Mali. (Jeg har ikke drevet med denne slektsgrenen siden 2005, så nå er det på tide og kikke i litt kirkebøker.)Det stemmer bra med oppkallingen, de du har funnet under Kristlok. Først er foreldrene til Gjertrud oppkalt: Haagen og Randi, siden Erich og Mali.Han døde 29 juli 1836: Mand Hans Erichsen Raaevatnet 60 år.Jeg har ikke Stjørdalsbøkene, så jeg får ikke sjekket, men hvis det ikke står så mye om denne Hans f.1775 under Kristlok f.eks. at han er gift med noen andre, så kan vel dette være rette kandidat.Kanskje det finnes noen militær oversikt fra Stjørdal/Hegra, som han kan være oppført i?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.