Gå til innhold
Arkivverket

[#35256] Sivert Olsen f. 1782 Hegra, Svegjerdet. Foreldre?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Sivert Olsen f. 1782, Hegra, var infanterisersjant og hadde husmannsplassen Svegjerdet, under Borås, Hegra. Han giftet seg med Mali Eliasdatter, Almli i 1812. Hvem var hans foreldre?Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Ser dette er et gammelt innlegg, men regner med at det fremdeles er av interesse. Jeg er etterkommer av Sivert på Svegjerdet, og har lurt på det samme som deg. Jeg tror vår Sivert må være identisk med ham som døpes i Hegra 1781 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-11>Lenke ), sønn av Ole Fordahl. En av fadderne heter Ole Boraas, så vi er nok iallefall i riktig område (Svegjerdet lå jo under Borås). En annen fadder heter Arent Fordahl. På nettet (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

I denne databasen står Ola G. Fordal og Ingeborg Sivertsdtr oppført med barna Sivert (1782) og Randi (1791): Lenke (helt nederst på sida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Og her vies Sivert Solem og Mali Eliasdatter Leerfald den 11. oktober 1812: Lenke Foreldre står ikke oppført, men gårdsnavnet Solem kan kanskje indikere en mulig tilknytning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! Jeg er ikke kommet lenger her, så jeg takker for at du hjelper til. Det er lenge siden jeg arbeidet med denne grenen så jeg må sette meg litt ned og se nærmere på den. Dessuten er det jo kommet en god del kilder som er registrert, siden 2005. Så kanskje vi får bekreftet din antagelse? Som forøvrig høres veldig riktig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, skiftet etter Ole Gunnarsen Fordal ville jo f.eks. vært en veldig nyttig kilde. Og kanskje er det noen der ute som sitter med bygdebøker el.lign. fra Stjørdalen som kan si noe om hvor Sivert Olsen Fordal ble av.Men i min oppfatning tyder det meste på at han er samme person som Sivert Olsen på Svegjerdet. Den enenste Sivert Olsen i passende alder i Stjørdal i FT1801 er nettopp Sivert Olsen på Fordahl i Hægre Annex: LenkeJeg har forøvrig sett Sivert på Svegjerdet omtalt som Sivert Olsen Berget (sannsynligvis i 'Stjørdal, Hegra og Meråker' av Ørvar Helgesen, som jeg ikke har for hånden akkurat nå), og jeg lurer på hvor navnet Berget kommer fra i denne forbindelse. Vet du noe om det, Anne Karin?Og kunne du hatt interesse av ytterligere informasjon om Sivert og Mali sine etterkommere - eller har du samlet mye allerde? Kanskje vi kunne utveksle opplysninger via epost? Siverts sønn, Ole Sivertsen på Okkelbergtrøa (1826-1913) er min tipp-tipp-oldefar, og det kunne vært moro å få vite mer om disse folkene =)mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen! Jeg har ikke veldig mye om denne slekta. Det er den greina jeg har jobbet minst med. Mali Sivertsdatter f.1815-1906 er min manns tippoldemor. Hun ble gift med Ole Hansen Råvatn.Veldig hyggelig om vi kan samarbeide. I såtilfelle er min epost: akrin (att)broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Skiftet etter Ole Gunnarsen Fordahl står i skifteprotokoll 3A 17 for Stjør- og Verdal, her på digitalarkivet, s.257b - 258a. Men jeg kan ikke finne at det gir mer opplysninger om Sivert, enn at han er 21 år.Kanskje står det noe i bygdeboka for Stjørdal, Hegra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.