Gå til innhold
Arkivverket

[#35259] Maren Hansdtr.bgr.1651 gift m. Svend Andersen,f.1563, Borgermester i Tr.heim.


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Svein Tore Dahl har i fotnote under beskrivelse av Svend Andersen f. 1563, borgermester i Tr.heim, sagt at han tror Maren Hansdatter sin far var Hr. Hans Sigurdsen, en sønn av Hr. Sigurd Amundsen i Verdal. Andre kilder opplyser at faren var borgermester Hans Casparsen.Hva er riktig?Hvem var foreldrene til Svend Andersen?Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Maren Hansdtr gift Sven AndersenIflg Anectry : Maren hansdtr født 1571 gift 1590 med Sven Andersen fogd Tr.h. Maren foreldre : Hans Caspersen Gamshard f 1545 gift 1570 med Inger Lauritsdtr Arctander f 1549 Hans foreldre : Caspar Gamshard mer info annlroe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for flotte linker. Her var det masse nyttig informasjon!Er historikerne også enige med teorien til STD, eller har de prøvd/klart å motbevise dette?Tenkte kanskje denne teorien ble omdiskutert, rundt den tiden verkene til STD ble utgitt.Jeg er ny i slektsforskning og har ikke fulgt med i tidligere debatter. Og vet ikke hvor jeg skal finne siste nytt innen slektsforskning, før jeg meldte meg inn i diverse slekts-foreninger. (Nå kommer det jo via medlemsblader etc.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan opplyse at S.T.D. i sin bok 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660' i fotnote 109 på s. 32 nærmest dokumenterer at Hans Caspersen kun har en datter, og at hun er gift med en Erik Hansen.I fotnote 138 på s. 37 nevnes to momenter som taler for at Svend Andersen er svigersønn av hr. Hans Sigurdsen, denne antagelig svigersønn av hr. Henrik Nilsen Gyldenløve (som er en utenomekteskapelig sønn av Nils Henriksen til Austråt):* Svend Andersens sønn Hans er sogneprest i Inderøy, noe både hr. Henrik Nilsen og svigersønnen hr. Hans Sigurdsen og dennes sønn igjen, hr. Amund Hansen, tidligere er. (Det riktige her er at hr. Hans Svendsen er visepastor og de tre andre sogneprester, i følge Dahl selv ellers i boken.)* Gården Hallan i Jøssås, som Svend Andersen eier som odelsgods alt i 1610, har tidligere vært eid av hr. Sigurd Amundsen (hr. Hans Sigurdsens far).Dette er litt fritt sitert etter Dahl, og viser vel at han sannsynligvis har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei, og tusen takk for all informasjon! Vet fortsatt ikke helt hvilken 'vei' jeg skal velge.Men heller vel noe mer til STD, etter alle disse nyttige argumentene.Ønsker dere samtidig et Godt nytt år!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.