Gå til innhold
Arkivverket

[#35265] Hartuvikka Hansdtr og Karen Jakobsdtr i Hol bygdebok. Deres Forfedre?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Jeg har på lån Hol bygdebok hvor jeg har funnet mange forfedre. På side 139 nederst finner jeg at på Stenviken bor Hartuvikka Hansdatter g. m Hans Hansen. Finner dem i FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61860&gardpostnr=258&personpostnr=1910&merk=1910#ovre>Lenke Jeg leter etter Hartuvikke Hansdtr sine forfedre, men har så langt ikke klart å finne dem i Hol bygdebok. Det samme gjelder for Karen Jacobsdatter f ca 1828 på Båtneset under Berg gård. S 435 siste avsnitt. Hun var gift med Johan Pettersen (Klingan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Karen Mathea Holte Jacobsdatter (1831-1907) er datter av Jacob Johannessen (1784-1861) og Ingeborg Andersdatter (1798-1887). Om Jacob står det at han er født i Borge Pr.gj., mens Ingeborg er født på Bynæs i Tr.hjem. - se 1865 LenkeHartuvikke Hansdatter (1819-1889) er muligens datter av Hartvig Hansen i Stamsund - hun blir vaksinert i 1823 - 4 3/4 år gammel, faren oppgis da å være Hartvig Hansen, Stamsund. (mora er ikke oppgitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for hjelpen. Jeg fortsetter å lete i Hol bygdebok i håp om også å finne dem der. Mor til Hartuvikke Hansdtr, finnes det mikrofish kort av kirkebøkene fra slutten av 1790-1820? Kanskje en mulig vielse kan gi svar. Et annet håp er at hennes mor kan være nevnt ved Hartuvikkes konfirmasjon. Jeg får leve i håpet. Jeg har tenkt mye på om personene i FT-1865 lenken i (1) og (2) har et slektsforhold, men ikke at Ingeborg Andersdtr var mor til Karen Jacobsdtr. Jeg undrer meg på om Karens mann Johan Pettersen og Peer J. Pettersen, som er logerendene snekker, kan være brødre eller om dette er en tilfeldighet De har samme fødested så vidt jeg kan forstå. For orden skyld Lenke Har du eller andre noen tanker rundt dette? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirkebøker for Buksens er dessverre gått tapt på en eller annen måte mellom 1793 og 1840, men jeg så i en kirkebok på Statsarkivet i Trondheim noen døpte 1818-1820, men det var visst mangelfullt der også. Jeg har selv aner født i Buksnes som skulle være gift ca 1815, men de var heldigvis født før 1793 og dro videre til Helgeland. Det finnes imidlertid noe som heter 'Prestens lister over ektevidde og døde' 1809-1850 for Lofoten og Vesterålen, men gifte starter dessverre ikke før på 1817 for Buksnes. Du kan jo være heldig å finne Hartovikkas foreldre som gift 1817-1819, og vigselslistene er på mikrofilmene NT-113, 114 og 115. Det må være mikrofilm NT-113 eller 144 som dekker vielse i Buksnes 1817-1819 tror jeg.De militære rullene 1806-1836 er også mikrofilmet på mikrofilm NT-198, men det gjelder jo selvfølgelig bare for mannfolkene. Der kan det iallefall stå hvor mannfolkene ble født, når de var født osv. Det finnes også skifter på mikrofilm som går tilbake til 1673 for Lofoten, og er mikrofilmet iallefall frem til 1879, men det er prosjekt igang med å gi skifter på CD. Det var det jeg kunne komme på i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Beklager mitt sene innlegg, men tusen takk for svært nyttig informasjon, Anne Lise, om dine tips for videre søking for å finne flere opplysninger om Hertuvikkes forfedre. Etter nærmere sjekk er jeg blitt litt usikker på Karen Jacobsdtr sitt fulle navn. Per Magne Bernhardsen (2) har navnet Karen Mathea Holte Jacobsdatter. I tema 34309 (5) får jeg opplysning av Michael Moum om at hun heter Karen Johanne Jacobsdtr. I Hol bygdebok s.435 står det Karen Jacobsdtr. Hvor i rekken av hennes navn kommer Johanna inn? Går ut ifra at det er samme Karen som både Michael Moum og Per Magne Bernhardsen nevner. Holte viser kanskje til et sted eller gård? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Her må du nok sjekke primærkildene! Se Karens konfirmasjon i 1844.Hennes mellomnavn Holte, er ikke steds- eller gårdsnavn, men er et 'vanlig' oppkallingsnavn, som ble brukt til mellomnavn - se 34309 hvor både Angell og Schønning er brukt på samme måte.Hennes fødselsår kan nok variere noe etter hvilke kilder en bruker, Karen er nok født en eller annen gang mellom 1828 og 1831!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Riktig Godt Nytt År. Takk for svar,info og tips. Vil bestille filmer og det skal bli spennende å se hva de kan fortelle. Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.