Gå til innhold
Arkivverket

[#35280] Sande Vestfold Capitain des armes Jon Tollefsen


Gjest Tore A. Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore A. Andersen

Kjenner noen noe nærmere til denne personen. stemmer det at Jon Tollefsen var Capitain? famile etc. ? Jon Tollefsen døde på Hersgården i Sande i 1747 i følge mine kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Du har kanskje ikke Sandeboka (Drammen, 1939)? Her står det å lese under gnr 120. Hersgården (s. 627): 'Capitain des armes Jon Tollefsen, som i 1736 kjøpte halve gården, var gift med Elisabeth Jonsd. og hadde en datter , Tale. Han død 1747. Enken ektet Truls Iversen Tangen, som eide Dalen. Barn: Johanne og Hans. Tale ble gift med Jakob Kristensen, søndre Selvik. Denne solgte i 1770 hennes farsarv 3 1/2 lp., til stefaren Truls for 100 rd. Elisabeth Jonsd. døde på Tangen i 1773.'Når det gjelder Jon Tollefsens opphav, vil det nok være lønnsomt å starte med opplysninger knyttet til hans eventuelle skifte rundt 1747. Skifteprotokller er bevart fra 1745 fremover, kirkebøker ført fra 1753. Hvem var f.eks verge for hans datter Tale ca. 1747?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Capitaine des Armes var før ca. 1770 den høyeste underoffisersgraden i infanteriet, ble senere omdøpt til kommandersersjant. Det var normalt en capitaine des armes i hvert kompani. Tittelen har visstnok bakgrunn fra at tidligere (1500-tallet) var disse våpensmeder eller børsemakere og hadde ansvar for vedlikehold og reparasjoner av kompaniets våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Hjertelig takk til Ars S. Gustavsen og Per B. Lilje, for interessante opplysninger. Jon Tollefsen er en av mine aner både på min mors og fars side. Ja han er også en av min kones aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.