Gå til innhold
Arkivverket

[#35282] Skifte på Grov i Kinn m.m.


Gjest Leif Øren
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Øren

Er det mogeleg å få opplyst kven som er nemnde i skiftet etter Abel Anderson Grov i Kinn,Sunnfjord? Protokoll 5a (1746-1749) side 69b.Eksisterer det skifteprotokoller for Bergen i tidsrommet 1796 - 1810?Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 17. mai 1747 og nemner enkja Christi Johannesdtr, og den 'Sl. Mands Sødskende' Knud Andersen Emield, Gloppen, Eli A., g.m. Rasmus Abelsen Emield, Mildrj A., g.m. Envold Nielsen Steindalen, Sirj A., g.m. Rejel Olsen Emield og Agate A., g.m. Ole Andersen Løchebøe.Det er skifteprotokollar for Bergen frå 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Mange takk for interessante opplysningar.Er det register til desse skifteprotokollane, eller må ein leite seg igjennom etter aktuelle personar som det er avhalden skifte for?.Dei aktuelle er Anders Larsson f.ca. 1735 på Nordal i Kinn og Nils Pederson f. ca. 1750 anten i Kinn eller Gloppen.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa-Karin Svendsen

Jeg er etterkommer etter Siri Andersdtr Eimhjellen. Foreldrene hennes er Anders Knudsen Eimhjellen og Mari Reielsdtr Holme. De giftet seg i 1688. Stemmer det med dine opptegnelser?Vet du noe om Anders Knudsens foreldre?Jeg har ikke funnet noe om når og hvor Siri døde. Har du noen opplysninger her? Takknemlig for alt av opplysninger. Mvh Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Øren

Eg ser i Soga om Gloppen og Breim, side 281, at Anders Knutson (1756-1721) og Mari Reieldotter budde på bnr. 5 i Eimhjellen. Det kan vel da passe med at Knut Nilsson (1618-1688) på same bruket er far til Anders. Mari Reieldotter (1759-1739) er oppførd å være frå Holme og er truleg dotter til Reiel Reielson f. 1619 på bnr. 3, jf. same bygdebok side 182.Problemet er at Knut Andersson på bnr. 5 i Eimhjellen, er oppførde å være versonen til Anders Knutson, men dette kan være ei feilføring. Kor elles Knut Anderson skulle kome frå, har eg inga meining om. At han skulle være frå ein annan gard f.eks. bnr. 1 i Heimseta, passar dårleg med at syskjena hans, Eli, Mildri, Siri og Agate er oppgjevne å være frå Eimhjellen ved giftarmålet.I bygdeboka står det at Siri Andersdotter som budde på bnr. 6 i Eimhjellen, flytta frå bruket. Kor ho flytta veit eg ikkje.Elles kan eg nemne at den Envold Nielsen Steindalen som Mildri er oppgjeven å være gift med i skiftet, nok er Ingvald Nilsson Sundalen i Kinn.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Elsa-Karin Svendsen

Takk for innspillet, Leif Øren! Fant innlegget ditt da jeg kom hjem igjen i dag.Det ser ut til at det er vanskelig å finne ut noe om Siri Andersdtr. Jeg har lett etter henne lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.